Facebook op een iPhone

Facebook belooft meer berichten van vrienden, minder van bedrijven

Facebook gaat de nieuwsfeed op de schop gooien, zodat er meer berichten van vrienden en minder van bedrijven en pagina's te zien zullen zijn. Het doel is om 'mensen dichterbij elkaar te brengen'.

Facebook-topman Mark Zuckerberg stelt elk jaar een persoonlijk doel. Voor 2018 is dat het beter maken van Facebook. Wat hij daarmee bedoeld bleef tot nu toe wat vaag, maar in een interview met de New York Times heeft Zuckerberg nu meer duidelijkheid gegeven. Er komt een vernieuwde nieuwsfeed met het nobele doel om mensen ‘dichterbij elkaar te brengen’. De komende maanden gaan we de veranderingen zien.

Facebook krijgt vernieuwde nieuwsfeed

Facebook geeft meer voorrang aan berichten vrienden en familie en minder aan merken, uitgevers en pagina’s. Je zult daardoor minder virale video’s in je nieuwsfeed zien. Volgens CEO Mark Zuckerberg zal het leiden tot meer zinvolle interactie. Je hebt immers meer reden om een leuk bericht van een vriend te liken of erop te reageren, dan als je de miljoenste like bij een veelgekeken video plaatst. Zuckerberg denkt dat het leidt tot minder passieve content, waar je gedachteloos langs bladert maar die je niet uitnodigt om iets te doen. Dergelijke video’s en artikelen vragen alleen van de kijker dat hij achteroverleunt en kijkt, maar tot echte interactie leidt het meestal niet.

News Feed FYI: Bringing People Closer Together

Geplaatst door Facebook op donderdag 11 januari 2018

Het belooft een van de grootste veranderingen in de nieuwsfeed van Facebook te worden. Met de maatregel probeert Facebook ook in te spelen op de kritiek dat de berichten die je te zien krijgt te veel door algoritmes wordt gestuurd. Maar de algoritmes gaan niet helemaal verdwijnen.

Meer interactie
Facebook heeft de afgelopen tijd gekeken welke berichten mensen stress opleveren. “We moeten het systeem opnieuw focussen”, vindt Zuckerberg. “We willen zeker weten dat onze producten niet alleen leuk zijn, maar ook goed voor mensen.” Toch betekent het niet dat de chronologische nieuwsfeed terugkomt. Het bedrijf zal nog steeds met computerberekeningen kijken welke berichten mensen het lieft willen zien. Die komen hoger in de nieuwsfeed.

Berichten van pagina’s (zoals die van iCulture) zullen nog steeds in de nieuwsfeed verschijnen, maar als je er nooit naar kijkt en er niet op klikt zul je ze minder vaak zien. Door af en toe een berichtje te liken, te delen of erop te reageren kun je dat voorkomen. Gelukkig kun je iCulture ook nog op allerlei andere manieren via social media volgen 🙂

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 12 januari 2018, 9:24
Bron Bron New York Times
Categorie Diensten
Onderwerp facebook

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.