Voorbeelden ARKit 1.5
ARKit is nog geen half jaar geleden geïntroduceerd, maar nu al is de tool voor ontwikkelaars toe aan de volgende stap. ARKit 1.5 herkent muren en 2D-beelden, in plaats van alleen vloeren en objecten. Bovendien zijn beelden scherper in de nieuwe versie van ARKit, terwijl onregelmatig gevormde oppervlakken beter herkend worden. Ontwikkelaars krijgen daardoor meer mogelijkheden en in de eerste voorbeelden is al te zien waar ze met ARKit 1.5 toe in staat zijn.
Ontwikkelaar Ubicolor laat zien hoe een stenen muur herkend wordt, waarin een soort portaal in geprojecteerd wordt. Het lijkt daardoor alsof je in de muur kunt kijken. Dit kan bijvoorbeeld toegepast worden in games, waarmee je verstopte voorwerpen kunt ontdekken. Over games gesproken: ook ontwikkelaar @lingoded is aan de slag gegaan met ARKit 1.5 en maakt gebruik van de verticale herkenning van objecten. In haar voorbeeld verschijnen er vreemde wezens op het scherm van je telefoon.
So I've been playing with the new ARKit wall detection today…what do you think?#arkit #madewitharkit #augmentedreality #iOS113 #arkit15 #ar #AugmentedReality pic.twitter.com/J9tj6sJf9S
— Ubicolor™ (@ubicolorapps) January 25, 2018
De meer praktische voorbeelden van ARKit 1.5 vind je bij @LondonRom. In zijn korte video is te zien hoe ARKit een schilderij herkent. Door deze te scannen, wordt meteen de naam van het desbetreffende kunstwerk gegeven. In een uitgebreidere vorm van deze toepassing is er nog veel meer mogelijk, zoals achtergrond informatie bij het bijbehorende schilderij of een begeleidende video die meer onthult over de geschiedenis. Appmaker @azamsharp laat zien hoe de kaft van een boek gescand kan worden, waarna je bijvoorbeeld direct kunt zien wat het boek kost in een webshop. Hoewel de augmented reality zelf in dit geval niet heel veel toevoegt, laat het wel zien hoe ARKit beter om gaat met 2D-objecten.
#arkit image detection 1st try: success! As @Apple said, great feature for museums. Now I need content for 2300 paintings @NationalGallery pic.twitter.com/1m3LZVVCfJ
— Romain Derrien (@LondonRom) January 28, 2018
Tot slot is er nog een video verschenen waarin te zien is hoe de nieuwe ARKit werkt. In de video van @nobbis herkent de iPhone in real-time objecten op zowel horizontale als verticale vlakken. Op deze manier kan er een 3D-ruimte gecreëerd worden. Een exacte toepassing is, zoals bij veel andere ARKit-voorbeelden, lastiger voor te stellen. De video’s demonstreren vooral de verdere potentie van het augmented reality-platform en belooft meer voor de toekomst van ARKit.
New in iOS 11.3 – vertical & irregularly shaped surfaces with #ARKit pic.twitter.com/z54OuiIxuv
— Tim Field (@nobbis) January 24, 2018
ARKit 1.5 is één van de nieuwe functies van iOS 11.3. De eerste beta van iOS 11.3 is inmiddels beschikbaar, terwijl de tweede beta nog deze week wordt verwacht. De definitieve versie van iOS 11.3 komt ergens dit voorjaar uit, waarschijnlijk in maart.