iPhone X spiegeling

‘Apple niet langer tweede smartphonefabrikant van de wereld’

Apple heeft een fantastisch kwartaal achter de rug. Sterker nog, het beleefde zijn “beste juni-kwartaal ooit”. Maar het heeft er alle schijn van dat er wel een kleine negatieve ontwikkeling is. Twee verschillende marktonderzoekbureaus melden namelijk dat Apple niet langer de tweede grootste smartphonefabrikant is - in aantallen.
Jim Pedd - · Laatst bijgewerkt:

Het is al jaren zo dat Apple de tweede grootste smartphonefabrikant is, als het om aantallen gaat. Het Zuid-Koreaanse Samsung is met zijn brede portfolio steevast de nummer één. Maar al enige tijd zijn er kapers op de kust: Chinese fabrikanten die met hun goedkope toestellen vooral groeimarkten en ook steeds meer de markten van Apple en Samsung weten te veroveren. Of Apple zich daar zorgen over maakt? Waarschijnlijk niet, want de Chinese fabrikanten verkopen weliswaar heel veel toestellen, maar verdienen er nauwelijks aan. Terwijl Apple over inkomsten niet te klagen heeft.

Apple is nu nummer drie
Voor het eerst lijkt het erop dat Apple niet langer de tweede grootste smartphonemaker van de wereld is. Volgens een rapport van onderzoeksbureau IDC Research en een ander rapport van Counterpoint Technology, is Apple nu de nummer drie. De Chinese fabrikant Huawei zag zijn verkopen enorm stijgen, terwijl die van Apple slechts heel licht gegroeid zijn.

IDC meldt dat er in het tweede kwartaal van 2018 wereldwijd 342 miljoen smartphones verkocht werden; 1,8 procent minder dan een jaar eerder. Huawei verkocht er 54,2 miljoen (+40,9%), terwijl Apple er 41,3 miljoen (+0,7%) verkocht. Marktleider Samsung blijft de onbetwiste nummer één met 71,5 miljoen (-10,4%) verkochte toestellen. Counterpoint meldt soortgelijke cijfers, alhoewel dat bureau een iets grotere krimp van twee procent op de markt ziet.

Waarom de verkopen dalen
Lange tijd kon je er vanuit gaan dat in volwassen markten als Europa en de Verenigde Staten, iedereen om de twee jaar een nieuwe smartphone nam. Ook werden de duurste toptoestellen steevast verkocht. Maar nu de technologie in die toestellen steeds goedkoper wordt, zijn functies die vroeger voorbehouden waren aan de duurste apparaten ook in goedkopere midrange toestellen te vinden.

Doordat er ook steeds minder echte innovatie plaats lijkt te vinden, voelen mensen er volgens diverse onderzoeksbureaus sowieso minder voor om snel een duur toestel te kopen. Waar ooit de grote innovatie bijvoorbeeld een aanraakscherm was, zijn er nu ‘kleinere’ verbeteringen als een telefoon met drie cameralenzen aan de achterkant of bijvoorbeeld gezichtsherkenning.

Al deze factoren dragen eraan bij dat mensen minder snel hun toestellen vervangen en ook minder snel geneigd zijn een duur apparaat te kopen. Dat maakt het des te indrukwekkender dat Apple afgelopen kwartaal weer iets meer telefoons verkocht dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder en dat de dure iPhone X zelfs aan kop ging als bestverkochte toestel. Maar het laat ook de groeiende druk zien waar de traditionele koplopers mee te maken hebben.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 1 augustus 2018, 11:44
Categorie iDevices
Onderwerpen apple, iPhone

Plaats een reactie

Als je een eigen afbeelding bij je reactie wil, moet je je aanmelden bij Gravatar. Daar kun je jouw e-mailadres koppelen aan een afbeelding.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren?
Laat het ons weten!

    Off-topic reacties worden verwijderd. Linken naar illegale bronnen is niet toegestaan. Respecteer onze algemene gedragsregels. Gebruik voor eventuele spelfouten of andere opmerkingen met betrekking tot het artikel s.v.p. onze artikelrapportage. Voor opmerkingen over ons moderatiebeleid kun je ons contactformulier gebruiken. Reacties met betrekking hierover worden als off-topic beschouwd.
    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactiegegevens worden verwerkt.