Siri en App Store

Kritiek: ‘Nieuwe iPhone-functies zijn veel te complex, mensen gebruiken ze niet’

Apple voegt steeds nieuwe functies toe aan iOS, Siri en iMessage, maar voor gewone gebruikers zijn ze te complex, waardoor niemand ze gebruikt. Dat beweert een New York Times-verslaggever.

Stickers plakken in iMessage, taxiritten boeken vanaf je Apple Watch, gordijnen openen met Siri… Apple voegt steeds meer functies toe, die de indruk moeten wekken van vernieuwing. Maar volgens The New York Times vinden gebruikers al die vernieuwingen veel te verwarrend. Ze willen eenvoud.

Siri en App Store

Verwarrend veel nieuwe functies
Ook vanavond zal Apple weer nieuwe functies aankondigen voor de iPhone en iPad. Misschien krijgen we wel bestandsbeheer in iOS, zoals een vannacht uitgelekte app doet vermoeden. Of misschien komen er andere geavanceerde functies in, zoals drag en drop. Maar volgens de New York Times voelen gebruikers zich er onprettig bij. Bestaande functies zijn te gecompliceerd voor veel gebruikers.

Vorig jaar liet Apple bijvoorbeeld zien hoe je eten kunt bestellen vanuit de Berichten-app, maar ook hoe je kunt schetsen en leuke plaatjes kunt uitwisselen met iMessage. Er kwam een App Store, die vanuit de Berichten-app te bekijken is. Het zoeken van stickers binnen de Berichten-app is voor veel mensen te lastig, aldus de NYT. Ze baseren zich daarbij op uitspraken van analisten en ontwikkelaars.

Apple demonstreerde op het podium de app Doordash om eten te bestellen vanuit iMessage. Maar de functie werd zo weinig gebruikt dat Doordash de iMessage-app alweer heeft teruggetrokken. Er is ook te weinig interesse voor 3D Touch-functies, die bij de iPhone 6s werden geïntroduceerd. Mensen gebruiken de functie niet, omdat ze niet weten dat het bestaat. Je ziet namelijk niet aan een app dat er 3D Touch-functies in zitten. Mensen die de functie wel kennen, vinden het vaak te complex. Zelfs de Apple Watch is volgens de krant te moeilijk voor doorsnee gebruikers.

Voor iCulture-lezers is dat misschien wat moeilijk voor te stellen, maar misschien helpt het als je eens in je omgeving rondkijkt: hoeveel mensen gebruiken nu eigenlijk de functies die in iOS 10 werden geïntroduceerd, zoals taxi’s bestellen met Siri of lampen aansturen met de Woning-app? En als je meerdere screenshots moet sturen om iemand op afstand uit te leggen hoe je stickers toevoegt aan iMessage, is het dan nog wel gebruiksvriendelijk?

Hoeveel functies in iOS 11 zijn echt nuttig?
Daarom is er extra huiswerk voor mensen die vanavond van plan zijn om de WWDC-keynote te kijken: stel je bij alle aankondigingen eens de vraag in hoeverre ze zijn bedoeld voor geeks, en hoeveel vernieuwingen ook voor doorsnee gebruikers interessant zijn. Overigens geeft NYT toe dat Apple niet het enige bedrijf is dat worstelt met het probleem. Ook Facebook probeert steeds meer functies in de apps te stoppen, zonder dat de minder technisch geschoolde gebruikers afhaken. En het geldt ook voor Google, dat met één zoekfunctie toegang wil bieden tot alle diensten die ze aanbieden, maar ondertussen wel meerdere e-mailapps, berichtenapps en andere contactmogelijkheden aanbiedt.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 5 juni 2017, 12:09
Categorie iOS
Onderwerpen gebruikers, opinie

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.