Taylor Swift in Apple Music-reclamefilmpje

Opinie: Apple Music Connect is de verbinding met artiesten en luisteraars kwijt

Van Apple Music Connect is na bijna een jaar weinig meer over. Artiesten laten het netwerk links liggen, waardoor er ook voor gebruikers steeds minder te vinden is. Waar ging het mis en is Apple Music Connect nog te redden?
Redactie - · Laatst bijgewerkt:

Taylor Swift in Apple Music-reclamefilmpje

Met veel bombarie kondigde Apple in juni 2015 Apple Music aan, de muziekdienst die zowel voor de luisteraar als de artiest een uitkomst moest worden. Als we de analyses en statistieken mogen geloven doet Apple Music het goed en heeft het een eigen plek in de muziekindustrie weten te veroveren. Toch is er een onderdeel dat maar niet van de grond komt en dat wederom een pijnpunt aanstipt waar Apple vaker tegenaan loopt. Het ‘sociale muzieknetwerk’ Apple Music Connect is bijna een jaar na de onthulling zo goed als uitgestorven.

Apple’s omschrijving van Connect klonk destijds veelbelovend: een sociaal netwerk dat in de Muziek-app te vinden is en een plek vormt voor artiesten om hun fans op de hoogte te houden. Muziekliefhebbers kunnen hun favoriete bands volgen, zodat ze verschijnen in een tijdlijn met alle andere artiesten waar jij graag naar luistert.

Connect: de schakel tussen artiest en luisteraar?

Vanuit Connect kunnen artiesten op hun beurt foto’s van concerten delen, een kijkje achter de schermen in de studio geven of simpelweg een nieuwe single aan de man brengen. Geen gek idee, zeker als je kijkt hoe ongelofelijk veel volgers bekende zangers/zangeressen hebben op sociale netwerken als Instagram en Twitter.

Toch kunnen we er niets anders concluderen dat er van Apple Music Connect bijna een jaar later nagenoeg niets meer over is. Bands die eind 2015 nog fanatiek hun statusupdates deelden, hebben Connect links laten liggen. Zelfs artiesten die een duidelijke link met Apple hebben, laten zelden nog iets van zich horen. Apple zou daarom plannen hebben om Connect dieper te gaan wegstoppen in de Apple Music-app. Het is een eerste stap richting het helemaal stoppen met Connect.

Apple Music drie dagen Tweet drie uur oud
Links: Apple Music post van drie dagen oud, rechts: Tweet van drie uur oud met vergelijkbare likes

Je kunt de artiesten moeilijk ongelijk geven. Een doorsnee Connect-post van een band als Muse haalt na drie dagen krap de 500 likes en 40 reacties, terwijl ze op Twitter binnen twee uur al op deze aantallen zitten.

Waar gaat het mis bij Apple Music Connect?

Als je Apple Music Connect nader bekijkt zijn er verschillende redenen te bedenken waarom het nooit van de grond is gekomen. Allereerst ziet Connect er slordig uit in iTunes op de Mac. Zelfs als je iTunes schermvullend maakt komen alle posts in een smal lijntje in beeld, met grote witte vlakken aan weerszijden. Sterker nog, op de Apple TV is Connect zelfs helemaal afwezig in de Muziek-app, wat voor ons een raadsel is. Op de Apple TV zou Connect bijvoorbeeld van pas komen als je een nieuwe clip van je favoriete band wil bekijken.

Daarnaast is Apple Music een betaalde dienst waardoor veel gebruikers na hun proefperiode afhaken. Muziekfans zouden de Muziek-app in dat geval dus puur en alleen op moeten starten om Connect te bekijken en zeker in zijn huidige staat zal dat voor velen teveel moeite zijn.

Dat is een wezenlijk verschil met een dienst als Spotify, dat je ook zonder betaald lidmaatschap kunt gebruiken om naar muziek te luisteren – weliswaar met advertenties. Waarom zouden artiesten zich dan richten op een dienst waarmee ze hun publiek verdelen? Via Instagram, Snapchat of Facebook kunnen ze miljoenen fans bereiken, zonder de beperkingen van Apple Music.

apple-music-connect-pharrell

De voornaamste reden om tegenwoordig nog een kijkje bij Connect te nemen is het aanbod van de curatoren, die Connect gebruiken om nieuwe afspeellijsten te delen. Een beetje overbodig natuurlijk, aangezien deze als het goed is al in het Voor Jou-onderdeel van Apple Music verschijnen.

Connect, het nieuwe iTunes Ping?

Tenzij Connect de komende maanden ineens een flitsende comeback maakt, lijkt het sociale netwerk hetzelfde lot beschoren als iTunes Ping. Ping werd door Apple in september 2010 onthuld, maar iTunes Ping sloot op 30 september 2012 alweer haar deuren.

Ook Ping was een sociaal netwerk in iTunes, waarmee gebruikers onderling muziek naar elkaar konden versturen. Ook kon je via iTunes Ping artiesten volgen, die er hun nieuwste singles deelden. De overeenkomsten met Connect zijn overduidelijk en als het zo doorgaat kijken wij er niet van op als Apple er vroeg of laat de stekker uit trekt.

Wij vragen ons dan ook af of jij Apple Music Connect nog wel eens gebruikt, vooral als je geen lid bent van Apple Music.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 8 mei 2016, 14:07
Categorie Achtergrond
Onderwerpen apple music, opinie

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.