Apple koopt locatiedienst Locationary

Apple heeft de Canadese locatiedienst Locationary gekocht om zijn eigen kaartendienst nog verder te ontwikkelen.

LocationaryApple heeft locatiedienst Locationary gekocht. Het is niet het eerste bedrijf met locatiediensten dat Apple heeft ingelijfd. Eerder kocht het bedrijven als Placebase, C3 en Poly9. Locationary is een bedrijf dat zich richt op het verwerken van kaartinformatie. Het kijkt naar dubbele informatie en verwijdert oude en overbodige gegevens. Op AllThingsD werd bekend gemaakt dat de deal met de startup uit Toronto inmiddels is gesloten. Er is geen overnamebedrag bekend gemaakt. Apple’s woordvoerder Steve Dowling heeft de deal bevestigd met de woorden: “Apple koopt af en toe kleinere technologiebedrijven, en we bespreken normaal gesproken niet onze doelstellingen en plannen.”

De aankoop van Locationary betreft zowel de mensen als de technologie van het bedrijf. Locationary wordt ook wel de Wikipedia van zakelijke informatie genoemd. Het richt zich vooral op het actueel houden van informatie over bedrijven en instellingen en gebruikt daarvoor crowdsourcing en het gegevensuitwisselingsplatform Saturn. De informatie over bedrijven is niet per se voor zakelijk verkeer bedoeld en kan voor consumenten worden gebruikt, zoal de openingstijden van een restaurant of een winkelcentrum.

Het is duidelijk dat Apple met de nieuwe aankoop de concurrentiestrijd met Google Maps kracht wil bijzetten. De vroege lancering van Apple Kaarten tijdens de introductie van iOS 6 kwam het bedrijf op veel kritiek te staan. Tim Cook bood zelfs excuses aan voor de fouten in de kaartendienst. Daarna is Apple flink aan de slag gegaan om snel verbeteringen aan te brengen.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 19 juli 2013, 12:54
Categorie Apple
Onderwerpen apple, google

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.