AH Tech-app en spaaractie

Met de AH Tech-app leren kinderen een robot programmeren

Supermarkt, kinderen en programmeren: drie onderwerpen die je misschien niet zo snel met elkaar in verband zult brengen. Toch gaat Albert Heijn in samenwerking met NEMO Science Museum ermee bezig.

Kinderen en programmeren is al een bewezen succesvolle combinatie, maar wat heeft een supermarkt ermee te maken? NEMO en Albert Heijn proberen te laten zien dat een supermarkt erbij betrekken echt niet zo gek is. ‘Tech is te gek’ is een spaaractie waarmee kinderen op een leuke manier van alles leren over technologie, wetenschap en programmeren. Kinderen kunnen de komende vier weken sparen voor 160 tech-plaatjes, waaronder Techie augmented reality-plaatjes om te leren programmeren. Ook zijn er plaatjes over wetenschap en doe-plaatjes met experimenten die kinderen zelf thuis kunnen uitvoeren.

Techie de robot

Met de AH Tech-app kunnen kinderen hun eigen Techie-robot met augmented reality programmeren. Door codeblokken te verslepen, toe te voegen of te verwijderen verander je Techie bijvoorbeeld in een filmster of laat je de robot een Swish Swish-move doen. Met de AH Tech-app leren kinderen de basisprincipes van het programmeren en kunnen ze ook filmpjes maken met Techie in de hoofdrol. Je uploadt een foto van jezelf en plaatst die op het lichaam van Techie. Vervolgens kun je het filmpje delen met vrienden.

Via het verzamelboek ontdekt iedereen uiteenlopende bestaande en nieuwe toepassingen van technologie én de wetenschappelijke principes en ontdekkingen die daaraan ten grondslag liggen. Van het programmeren van een robot of een jas waarmee je kunt bellen, tot drones die spullen bij je thuisbezorgen of een zelfreparerend schermpje van je telefoon. “Het is belangrijk voor onze samenleving om zoveel mogelijk mensen te betrekken bij nieuwe innovaties. Niet alleen om er kennis of een mening over te ontwikkelen maar ook om er zelf mee aan te slag te gaan. Je kunt daarmee niet vroeg genoeg beginnen. NEMO vindt deze spaaractie nog eens extra bijzonder omdat hiermee wetenschap en technologie, via zoiets dagelijks als de boodschappen, zoveel kinderen én hun ouders bereikt” aldus Michiel Buchel, directeur-bestuurder NEMO Science Museum. NEMO in Amsterdam is het grootste science museum van Nederland; met een diversiteit aan programma’s in het museum, online én in het klaslokaal betrekt het een breed publiek bij wetenschap en technologie.

AH haalt nog meer uit de kast: tijdens de spaaractie kunnen kinderen naar Techie-filmpjes kijken op YouTube, waarbij de YouTube-sterren Gio Latooy, Bibi en Hanwe Chang te zien zijn. Wouter Kolk, CEO van Albert Heijn, legt uit dat de rol van technologie in onze samenleving steeds belangrijker wordt:

Met deze actie willen we kinderen laten kennismaken met de wereld van tech. Zo ontdekken ze zelf hoe leuk tech is en hoe het vooruitgang mogelijk maakt.

AH Tech-app en spaaractie
Helaas gebruikt AH in de promotiefoto’s een Samsung 🙁

De aftrap voor de AH-spaaractie wordt gegeven op een toepasselijke plek: in NEMO. Daar vindt vandaag een dialoog plaats tussen tussen medewerkers, studenten, bedrijven, wetenschap en beleidsmakers over de vraag hoe we Nederland kunnen klaarstomen voor een toekomst vol technologische innovaties. Voor de ouders gaat het er vooral om zoveel mogelijk boodschappen in een karretje te gooien, zodat de kinderen de plaatjes kunnen sparen. Investeren in een ‘echte’ programmeercursus is dan waarschijnlijk goedkoper. Hieronder hebben we een aantal goede programmeerapps voor kinderen op een rijtje gezet.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 29 mei 2018, 10:40
Categorie Apps
Onderwerpen kinderen, programmeren, supermarkt

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.