iCulture jaaroverzicht 2015: 2e kwartaal met Apple Music, WWDC en Apple Watch verkoop

Welk nieuws kon je in het tweede kwartaal lezen op iCulture? In ons tweede deel van het jaaroverzicht van 2015 zetten we de belangrijkste gebeurtenissen op een rij. Van Apple Music tot WWDC en de start van de Europese Apple Watch-verkoop.

Allerlei apparaten waarop je Apple Music kunt afspelen

31 december komt steeds dichterbij en daarmee ook het nieuwe jaar. Een mooi moment dus om terug te blikken op 2015 en al het Apple-nieuws dat deze 12 maanden op iCulture is verschenen. Gisteren begonnen we met het jaaroverzicht van het eerste kwartaal en vandaag gaan we verder met het tweede kwartaal (april, mei en juni). Ook hier kiezen we de grootste onderwerpen uit en vullen we deze aan met een lijst met andere belangrijke gebeurtenissen. Vandaag in het overzicht: WWDC 2015, de komst van Apple Music en de Apple Watch in Europa.

1. WWDC 2015 met iOS 9, WatchOS 2 en OS X El Capitan

De grote ontwikkelaarsconferentie WWDC stond ook dit jaar van 8 tot 12 juni weer in het teken van software, software en nog eens software. Voor productaankondingen gebruikt Apple liever aparte presentaties, en ze hebben groot gelijk. Tijdens WWDC werden namelijk iOS 9, OS X El Capitan en WatchOS 2 achter elkaar aangekondigd. iOS 9 staat in het teken van multitasking op de iPad (wat later een mooie voorbereiding op de iPad Pro bleek te zijn) en de proactieve Siri. Ook is de Spotlight zoekfunctie er een stuk beter op geworden omdat je er nu ook apps mee kunt doorzoeken. Met de batterijbesparende modus gaat je iPhone of iPad een stuk langer mee.

WWDC 2015 logo

WatchOS 2 zorgde dankzij native apps voor welkome prestatieverbeteringen, en introduceerde de nachtkastmodus waarmee je het horloge in een wekker verandert. El Capitan bevat vooral kleinere verbeteringen, met het vastpinnen van websites in Safari en Metal, software die voor mooiere en efficiëntere games moet zorgen. Daarnaast was er veel aandacht voor Swift 2.0, de programmeertaal van Apple die sinds december 2015 open source is. Als klap op de vuurpijl kregen we Apple Music te zien: de streaming muziekdienst van Apple waar je hier onder meer over leest.

Bekijk ook

WWDC 2015: dit heeft Apple allemaal aangekondigd

Wat heeft Apple allemaal tijdens WWDC 2015 aangekondigd? Wat is er verteld over Apple Music, iOS 9, watchOS 2 en OS X El Capitan? We zetten het op een rij in deze roundup.

2. Apple onthult en start streaming muziekdienst Apple Music

Het gonsde al een hele tijd op het internet over een muziekdienst waarmee Apple de strijd aangaat met Spotify en Deezer. Aan het einde van de WWDC-keynote kregen we eindelijk te zien dat deze geruchten en anonieme bronnen het wel degelijk bij het rechte eind hadden. Apple Music moest zich onderscheiden met het internationale radiostation Beats 1 en de sociale netwerkfuncties waarmee artiesten hun fans op de hoogte konden houden.

Apple Music covers

Op 30 juni ging de muziekdienst tegelijk van start met de komst van iOS 8.4, die de Muziek-app een grondige makeover gaf voor Apple Music. Iedereen kan Apple Music 3 maanden lang gratis uitproberen, al werden artiesten (dankzij Taylor Swift) wel gewoon betaald in die periode. Aan het einde van het jaar blijkt uit onderzoek dat zo’n 800.000 Nederlanders dit jaar naar Apple Music geluisterd hebben. Ben je met de komst van Apple Music het overzicht van al die streamingdiensten een beetje kwijt? Geen paniek, eerder dit jaar hebben we alle populaire muziekdiensten met elkaar vergeleken:

3. De Apple Watch-verkoop start in Europa

In het eerste kwartaal werd de Apple Watch onthuld, en in het tweede kwartaal konden de eerste en tweede groep landen hem ook daadwerkelijk aanschaffen. Nederland hoorde hier niet bij, maar dat hield de iCulture-redactie niet tegen om een ritje naar Duitsland te maken. Op 24 april ging de Duitse verkoop van start en gingen wij ook aan de slag met Apple’s eerste smartwatch. Het tweede kwartaal stond dan ook voor een groot deel in het teken van de Apple Watch en tal van achtergrondartikelen over de functies, verschillende versies en de watchOS-apps. Hoe zat het bijvoorbeeld met Nederlandse appmakers, liepen zij al warm voor de Apple Watch?

Klik om inhoud van YouTube te tonen.
Learn more in YouTube’s privacy policy.

Dit kwam allemaal samen in onze Apple Watch review, met een bijbehorende videoreview. We prezen de Apple Watch om het mooie ontwerp, de grote hoeveelheid apps die je op dag één al kon installeren en de goede samenwerking met iOS. Ook zijn we te spreken over het heldere scherm, de draagbaarheid en de subtiele tikjes op je pols. Het was echter niet alleen goud dat er blonk, zo vonden we de korte batterijduur, lange laadtijden van apps en de grote afhankelijkheid van de iPhone de belangrijkste minpunten. Eind juni hoorden we eindelijk dat de Apple Watch op 17 juli in Nederlandse Apple Stores te vinden zal zijn. Daar lees je morgen ongetwijfeld meer over in ons jaaroverzicht van het derde kwartaal van 2015.

Dit was er nog meer in het nieuws:

In het tweede kwartaal gebeurde er natuurlijk nog veel meer. We zetten de belangrijkste ontwikkelingen op een rij:

• Half april kwam Apple’s CarPlay eindelijk beschikbaar in Nederland.
  • Apple wilde geen lange rijen meer bij de Apple Stores, en wil meer veranderingen doorvoeren.
  • Op 10 april lag de nieuwe 12-inch MacBook in de Apple Stores.
  • MacBook goud

• Er veranderde ook het een en ander op iCulture. Zo kreeg de website een nieuwe zoekfunctie en een verbeterde voorpagina.
  • Apple begon in april met het Android- en Blackberry-inruilprogramma in Nederlandse Apple Stores. Met deze actie hoopt Apple natuurlijk dat meer mensen de overstap maken naar een iPhone.
  • Uit de kwartaalcijfers blijkt dat Apple in het tweede kwartaal 61 miljoen iPhones verkocht.
  • In mei doken de geruchten op over een roségouden iPhone 6s, met 2GB RAM. Inmiddels weten we natuurlijk dat dit helemaal klopte.
  • iPhone 6s rosegoud breed

• Ook onthuld en verschenen in het tweede kwartaal: een nieuwe 15-inch MacBook en een iMac met een 5K scherm.
  • Jony Ive werd benoemd tot Chief Design Officer, en is hij geen Vice President of Design meer. Met zijn nieuwe functie heeft hij meer tijd voor zijn passie: het creatieve proces van Apple’s nieuwe producten.
  • Een grote irritatie in 2015: de irritante bug waarmee je iMessage kon laten crashen. Met een speciale combinatie van tekens sloeg de berichten-app van Apple op hol. Daarna was het lang wachten op een officiële oplossing van Apple.
  • Welke apps kregen dit jaar een felbegeerde Apple Design Award? Onder meer Shadowmatic, Crossy Road en Workflow vielen in de prijzen.
  • Apple-Design-Awards-2015

• Gisteren kon je alles lezen over de Nederlandse Siri, en in juni waren onze zuiderburen aan de beurt met de Vlaamse variant van Apple’s spraakassistent.
  • In juni werden de geruchten over de iPad Pro steeds hardnekkiger. Onder meer hints in iOS 9 zorgden ervoor dat we al voorzichtig uitkeken naar een grotere iPad.
  • In juni was het officieel: De Apple Store in Brussel zou zijn deuren openen op 19 september
  • Eind juni kwam iOS 8.4 voor iedereen beschikbaar, deze versie van iOS 8 focuste zich voornamelijk op verbeteringen van de muziek-app. Op dezelfde dag kwam Apple Music namelijk beschikbaar.

De apps van het eerste kwartaal 2015

Ook in het tweede kwartaal waren er weer allerlei verschillende apps die in de App Store verschenen. Welke trokken onze aandacht en zijn ook maanden later nog het vermelden waard?

• Popcorn Time verscheen in april op iOS, en je had er niet eens een jailbreak voor nodig.
  • In april werd de belfunctie van WhatsApp geleidelijk uitgerold, inmiddels kunnen we er allemaal gebruik van maken.
  • Google gaat de strijd aan met Apple’s Foto-app met Google Foto’s, een populaire en gemakkelijke manier om je kiekjes in de cloud op te slaan.
  • inbox-by-gmail-feature

• Ook konden we vanaf mei aan de slag met Inbox by Gmail, een nieuwe manier om je mail alvast te ordenen, zodat het jou minder tijd kost om door mailtjes heen te bladeren.
  • De originele OV-app Moet Ik Rennen? trok ook onze aandacht. De app laat in een oogopslag zien of je de jouw trein nog kunt halen.
  • In april was het een ware hype: de Nederlandse vrienden-app Happening, die vooral erg leuk was om te gebruiken.
  • Spark Mail placeit

• E-mail-app Spark verspreide zich als een lopend vuurtje over de iCulture-redactie. De app is enorm veelzijdig en daarom vooral een uitkomst voor de gebruikers die het liefst alles zelf instellen en bepalen.
  • Eind mei zag Paper het levenslicht, een Nederlandse app die je dagelijks een nieuwsmagazine voorschotelde voor een vast bedrag per maand. Er ging echter nogal wat mis.