iCulture jaaroverzicht 2015: 1e kwartaal met Apple Watch, MacBook, Siri en ResearchKit

Wat waren de belangrijkste nieuwtjes uit het eerste kwartaal van 2015? In ons jaaroverzicht zetten we alle hoogtepunten nog eens op een rij. In het eerste kwartaal: de Apple Watch, 12-inch MacBook en ResearchKit.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

hub adapter macbook

Het jaar is bijna voorbij en traditiegetrouw kijken we op iCulture dan terug naar de hoogtepunten van het afgelopen jaar. Het eerste kwartaal van 2015 ging meten al goed van start, met nieuwe producten en interessante aankondigingen. Wij selecteerden de vier grote onderwerpen van het eerste kwartaal: het verschijnen van de nieuwe MacBook, we kregen alle details over de Apple Watch te horen, Nederlandse Siri kwam beschikbaar en ResearchKit ging van start.

1. De komst van de 12-inch MacBook

De compleet vernieuwde MacBook was een van de hoogtepunten van het voorjaar. De superlichte MacBook Air uit 2008 was al opzienbarend, maar de 12-inch MacBook verbeterde dit nog verder. Alles is nog compacter en met een gewicht van iets meer dan 900 gram is deze MacBook ideaal om altijd bij je te hebben. Wat hardware betreft is de 12-inch MacBook perfect afgewerkt, maar je moet wel inleveren op een aantal functies. Zo zit er maar één poort op (USB C) en zul je alle andere accessoires moeten aansluiten met een verlengstukje. Ook is het Apple-logo niet langer verlicht. De meeste aandacht ging echter uit naar de nieuwe kleuren: zilver, goud en spacegrijs.

Apple introduceert 12-inch MacBook

Apple heeft tijdens het Spring Forward-event de 12-inch MacBook onthuld. Daarmee is de MacBook compacter dan ooit: slechts 13,1mm dun!

2. Het grote Apple Watch-evenement

Voor het eerst in lange tijd hield Apple in maart weer een grote keynote. Wat er aangekondigd zou worden tijdens het ‘Spring Forward’-evenement wisten we eigenlijk al een beetje: we zouden meer details krijgen over de Apple Watch. Eindelijk kregen we meer informatie te horen, zoals de definitieve specificaties en de prijzen voor de verschillende modellen.

Apple Watch uitstalling

Apple toonde de verschillende wijzerplaten, waarop je extra informatie kon aflezen. Ook kregen we te horen dat je met de Apple Watch kunt bellen, e-mailberichten lezen en je hartslag uitwisselen met andere mensen. Sporten kan zowel binnen- als buitenshuis, in de sportschool of in het park. Er was vooraf veel gespeculeerd over de batterijduur van de Apple Watch en daar kregen we eindelijk meer duidelijkheid over: 18 uur gebruiksduur. Apple beloofde op 10 april te beginnen met pre-orders voor de Apple Watch. De verkoop ging eind april van start in de VS, maar in Nederland moesten we nog tot de zomer wachten.

Apple Watch: het complete overzicht van de smartwatch van Apple

Lees alles over de Apple Watch, de smartwatch van Apple. Check de Apple Watch functies, verbeteringen en waarom je dit horloge zou willen hebben. De nieuwste model is de Apple Watch Series 8 (2022) maar je kunt ook kiezen voor de Apple Watch SE of de extra geavanceerde Ultra. Welke past bij jou?

3. Nederlandse Siri

We hebben er jarenlang op moeten wachten, maar in het voorjaar was het eindelijk zover: in de betaversie van iOS 8.3 zat voor het eerst Nederlandstalige Siri. Wij gingen direct aan de slag met een filmpje, dat ruim 70.000 keer werd bekeken op YouTube. Het liet goed zien dat heel veel mensen ernaar zaten uit te kijken. Inmiddels is Nederlandse Siri alweer heel gewoon geworden en winden we ons erover op, dat het niet op de Apple TV werkt. Ook in combinatie met Apple Music laat Siri nog wel wat steekjes vallen, vooral wat het herkennen van artiestennamen betreft.

Klik om inhoud van YouTube te tonen.
Learn more in YouTube’s privacy policy.

Siri werd meer dan drie jaar geleden ingevoerd in 2011, met de komst van de iPhone 4s. Vele jaren later was het eindelijk zover dat we stemopdrachten in het Nederlands konden geven. Er verschenen wel regelmatig vacatures op de website van Apple en er werd in iOS 8 ook dicteren in het Nederlands ingevoerd, maar daadwerkelijke ondersteuning voor de spraakopdrachten van Siri was er nog niet in het Nederlands.

Siri spreekt Nederlands in iOS 8.3

Siri spreekt vanaf iOS 8.3 eindelijk Nederlands! Er zijn nieuwe talen toegevoegd aan Siri, waaronder Nederlands, Portugees, Russisch en Zweeds.

iOS 8.3 met Nederlandse Siri nu beschikbaar

Apple heeft iOS 8.3 met Nederlandse Siri uitgebracht. Voor het eerst kan iedereen zelf proberen hoe het werkt.

4. ResearchKit

Net als met HomeKit en andere ‘Kits’ die Apple aankondigde, kwam het nieuw aangekondigde ResearchKit-platform maar langzaam op gang. We stonden te popelen om mee te doen aan geneeskundige onderzoeken, zodat er nieuwe medicijnen en behandelmethodes gevonden kunnen worden, maar voorlopig is ResearchKit alleen beschikbaar in de Engelstalige landen.

researchkit

Er was overigens ook meteen bezorgdheid over privacy omdat je nooit zeker weet of de gegevens zomaar bij verzekeraars terechtkomen, maar dat is een ander verhaal. De eerste reacties na de aankondiging zijn positief: onderzoekers en wetenschappers kunnen zelf tests opzetten en via iPhone-gebruikers data verzamelen. Maar toch maken we ons zorgen: we weten hoeveel geld er te verdienen valt met dure medicijnen en de farmaciereuzen staan te popelen om ResearchKit te gebruiken om nieuwe medicijnen te ontwikkelen. Animo om mee te doen is er namelijk genoeg. Google kondigde een paar maanden later ook een ResearchKit-alternatief aan.

Bekijk ook

Apple kondigt ResearchKit-apps aan voor autisme, epilepsie en melanomen

Apple heeft drie nieuwe apps aangekondigd die gemaakt zijn met ResearchKit. Via deze apps kunnen mensen een steentje bijdragen aan onderzoeken over epilepsie, autisme en melanomen.

Dit was er nog meer in het nieuws

In het eerste kwartaal van 2015 was er nog meer nieuwswaardigs te melden:

• Zo kondigde Pebbles de Pebble Time Steel aan, een metalen uitvoering van de populaire smartwatch.
  • Ook kondigde Samsung een eigen betaaldienst aan, die bedoeld is als rechtstreekse concurrent voor Apple Pay. En ze noemen het… Samsung Pay.
  • Apple verlaagde de prijs van de Apple TV naar 79 euro. Dat riep meteen weer geruchten op of er nu echt een nieuwe Apple TV aan zat te komen. Inmiddels weten we het antwoord al, maar in maart 2015 was het nog koekeloeren in de glazen bol.
  • Pebble Time Steel Round met man.

• In het voorjaar van 2015 waren er regelmatig grote storingen in de App Store. Inmiddels lijkt Apple het proces weer onder controle te hebben.
    • In het voorjaar van 2015 waren er natuurlijk al de eerste voorspellingen over de iPhone 6s. Het toestel krijgt Force Touch, beweerden insiders. Later zouden we ontdekken dat Apple er een nieuwe term voor had bedacht: 3D Touch. Geruchten over een 3D-interface waren er rond dezelfde periode ook al.
    • Ook hoorden we de eerste geruchten over een nieuwe Apple TV met App Store. Apple zou al bijna klaar zijn met deze App Store, maar er waren nog wat obstakels waardoor de Apple TV pas in de tweede helft van het jaar zou verschijnen. Die voorspelling bleek correct.

Becoming Steve Jobs

• Tim Cook kondigde aan dat hij al zijn geld gaat doneren aan het goede doel. Maar eerst financiert hij nog even de studie van zijn neefje.
    • Apple startte een inruilprogramma voor Android en BlackBerry. De opbrengst van je oude toestel kun je gebruiken om een nieuwe iPhone te kopen. Geniaal idee.
    • In maart werd een compleet nieuwe muziekdienst aangekondigd: Tidal. Daarmee kun je lossless muziek streamen. De betrokkenheid van allerlei artiesten moest ervoor zorgen dat Tidal een succes werd. Maar een paar maanden later stapten diverse artiesten en managers alweer op. Apple’s eigen muziekdienst zou pas later dit jaar verschijnen.

Tidal-Mac-app-beta

• Een opvallende aankondiging bij Apple: er kwamen publieke betaversies voor iOS 9 en iOS 8.3. Niet alleen ontwikkelaars maar ook gewone gebruikers kregen alvast een voorproefje van de nieuwste software.
    • Microsoft nam Sunrise over, de populaire agenda-app. Voorlopig blijft de app bestaan, maar er is wel kans dat alle functies uiteindelijk in de Outlook-app terechtkomen. Je kunt dus het beste maar vast op zoek naar een alternatief.
    • In februari kregen we te horen dat in iOS 9 de nadruk zou liggen op stabiliteit, niet op nieuwe functies. Dat gerucht bleek uiteindelijk te kloppen.

Apple Maps auto in Parijs, via Schlijper

Apple Store Brussel, buitenkant in de avond

De apps van het eerste kwartaal 2015

Er verschenen dit jaar weer duizenden nieuwe apps, maar in het eerste kwartaal van 2015 waren het deze apps die onze aandacht trokken:

outlook-ipad

iPhone-Periscope-Stream