Grand Theft Auto: Vice City: verbeterde besturing, minder revolutionair (review)

We bespreken uitgebreid de iOS-versie van Grand Theft Auto: Vice City.

Vice City iOS

Pakweg een jaar na de iOS-versie van Grand Theft Auto III heeft ontwikkelaar ook Grand Theft Auto: Vice City uitgebracht voor de iPhone, iPad en iPod touch. De GTA-game liet spelers in 2002 de jaren ’80 induiken in een immense stad zonder grote restricties. Dat is echter tien jaar geleden. Wij keken of Vice City na al die tijd nog steeds de moeite waard is en hoe de iOS-versie in elkaar steekt.

Grand Theft Auto: Vice City heeft missies en opdrachten die je kunt vervullen, de game is vooral een open wereld om te verkennen. Zodra je de controle krijgt over het hoofdpersonage kun je (bijna) iedere kant op, om zo de stad te verkennen en ongein te trappen. Zo kun je een gele sportauto stelen, tegen politie-auto’s opbotsen en zien hoe lang het duurt totdat je gepakt wordt. Het verhaal van de game legt je wel kleine beperkingen op: in het begin zijn bijvoorbeeld alle bruggen afgezet in verband met een storm, die pas overgaat zodra je een bepaald punt in de missies bereikt.

Vice City 1

De content die je in Vice City vindt is vrijwel identiek aan de eerste versie op de Playstation 2. Ook de iOS-variant speelt zich af in Vice City, een fictieve stad gebaseerd op Miami in de jaren ’80. Je bent nog steeds Tommy Vercetti, een geharde crimineel die na een mislukte drugsdeal in de problemen komt. Sommige klachten die je wellicht had bij het origineel, blijven daarom in de iOS-versie ook nog bestaan. Zo is Vice City een stuk platter dan andere steden in Grand Theft Auto-spellen, omdat Miami simpelweg minder heuvelachtig is.

Vice City 3Vice City slaagt er echter nog steeds in om op subtiele wijze een setting goed over te brengen. Omdat de game in de jaren ’80 afspeelt lopen veel van je mede-maffiosi rond in pastelkleurige pakken, terwijl je op de autoradio in het spel alleen maar hits uit die periode hoort. Tijdens de opening hoor je zelfs ‘Take These Broken Wings‘ van Mr. Mister op de achtergrond spelen. Het is een welkome afwisseling van andere Grand Theft Auto-spellen, waarin je in moderne varianten op grote steden erop uittrekt.

Visueel is de game er aardig op vooruit gegaan. Personages en omgevingen zijn nog steeds even gedetailleerd, maar de kartelrandjes om objecten lijken nagenoeg verdwenen. Een groot bezwaar waren deze echter niet in het origineel. De game heeft ook een nieuw belichtingssysteem, iets dat je vooral tijdens je nachtelijke avonturen door de stad zult opmerken. De voorlampen van auto’s laten een gedetailleerd lichtspoor achter, terwijl straatlantaarns stukken van de stad belichten.

Vice City 4De port van Vice City is zo regelrecht, dat er naast de nieuwe besturing en betere beelden weinig verandering te bespeuren is. Dit gaat zelfs zo ver, dat je in de game geen gebruik kunt maken van bijvoorbeeld Game Center om je spelvoortgang met vrienden te vergelijken of prestaties bij te houden. De game heeft daardoor enkel zijn eigen spelsystemen en verhaal om je geïnteresseerd te houden. Daarmee wijkt Vice City af van de vele highscore-spelletjes in de App Store, die Game Center juist gebruiken als belangrijk spelelement.

Besturing

Vice City 2Eén van de grootste bezwaren bij Grand Theft Auto III voor iOS was de besturing, waardoor je wel moet afvragen of Vice City anders in elkaar steekt. Beide games verschenen immers origineel voor spelcomputers, waardoor de ontwikkelaar is genoodzaakt om gebruik te maken van virtuele knoppen en joysticks op het scherm. Iets dat niet even precies werkt als echte knoppen: je voelt immers niet waar een knop begint of eindigt. Hoewel Vice City grotendeels gebruikmaakt van dezelfde knoppen die je in Grand Theft Auto III ook op je scherm had, probeert de game je wel het leven zo makkelijk mogelijk te maken: zo kun je nog steeds in detail bepalen waar de knoppen precies op het scherm staan.

Ook zijn er een aantal verbeteringen te bespeuren. In actiescènes is het nu bijvoorbeeld makkelijker om je schoten te lossen door de ‘tap to shoot’-optie aan te zetten. Hierbij schiet je door enkel op een personage te tikken. Schiet je vanuit de eerste persoon, dan wordt er bijna automatisch op personages gericht. Dit is een welkome verbetering vergeleken met de wat onhandige schietbesturing van Grand Theft Auto III, maar heeft ook een keerzijde: je voelt je opeens een stuk minder betrokken bij de gevaarlijke momenten in de game. Daarnaast verlies je al snel de controle in drukke schietfestijnen.

Je kunt nog steeds een auto besturen door je iDevice te tilten. In de eerste instantie fijn als je niet te spreken bent over de virtuele knoppen waarmee je anders rijdt, maar het voelt alsnog een stuk onwenniger aan dan racegames zoals Real Racing 2 en Asphalt 7: Heat die je op dezelfde wijzen laten rondkarren. Op sommige momenten maakten wij bij een kleine tilt een scherpe bocht, terwijl dit een tweede keer veel minder effect leek te hebben. Na een half uur rondrijden konden we de auto op deze wijze besturen zonder tegen lantaarnpalen en gebouwen aan te rijden, maar tilten wist in die tijd niet de precisie van de knoppen te evenaren.

Vice City 5

Grand Theft Auto: Vice City is net als de vorige GTA voor iOS wat onwennig om te spelen door de virtuele knoppen op het scherm. Geheel onspeelbaar is het spel hierdoor echter niet: steek je er tijd en moeite in, dan kun je prima ongein in de stad trappen of het verhaal van Tommy Vercetti volgen. Vice City zit speltechnisch nog steeds strak in elkaar en is voor veel gamers inmiddels een klassieker. Heb je het spel nooit gespeeld, dan zouden wij overwegen om de controls voor lief te nemen. Spelers die de besturing van Grand Theft Auto III prima vonden, zullen waarschijnlijk dik tevreden zijn met deze verbeterde variant.

Dat Vice City inmiddels op je telefoon gespeeld kan worden is bijzonder, maar niet meer zo revolutionair als vorig jaar met Grand Theft Auto III. Daarnaast moet je maar net het soort speler zijn die van dit soort actiespellen houdt: een missie is soms in vijf of tien minuten al voorbij, maar veel van de opdrachten of nevenactiviteiten in het spel lenen zich niet voor een korte sessie in bijvoorbeeld de trein of op het toilet.

Info: Grand Theft Auto: Vice City

Vice City kan worden geïnstalleerd worden op de iPhone 3GS, maar Rockstar Games stelt dat je minstens een iPhone 4 nodig hebt om de game goed te spelen. Bij de iPod touch wordt minstens de iPod vierde generatie aangeraden, terwijl alle iPads worden ondersteund. Wij hebben de game getest op een iPhone 5 en iPad vierde generatie.