Moga Rebel voorkant

Moga Rebel: iOS-gamecontroller wordt tegengehouden door iOS

De Moga Rebel is een nieuwe iOS-gamecontroller die lijkt op de Xbox 360-gamepad. Maar is zo'n controller voor de iPhone wel zijn geld waard?

Moga Rebel voorkantHet is bijna een jaar geleden sinds we schreven over de twee eerste iOS-gamecontrollers: de Moga Ace Power en de Logitech Powershell. Beide gamepads worden officieel door iOS ondersteund en laten je een reeks games spelen. De Ace Power kwam als slechtste uit de tests, maar nu heeft Moga een nieuwe controller in Nederland geïntroduceerd: de Moga Rebel. Hoe komt deze nieuwe variant uit de verf? En is het een jaar na dato verstandig om een iOS-gamecontroller te kopen? We geven hier antwoord op in onze Moga Rebel review.

Moga Rebel: de hardware

De Rebel steekt net iets anders in elkaar dan de Moga Ace Power. Ditmaal moet je de iPhone namelijk niet tussen de twee controllerhelften steken, maar heb je een uitklapbare arm waar je de iPhone op plaatst. Hierdoor bevindt de iPhone zich boven de knoppen die je gebruikt en heeft het geheel meer weg van bijvoorbeeld een Nintendo 3DS. Een springveer in de arm zorgt ervoor dat je iPhone goed wordt vastgehouden, ongeacht de grootte. Hierdoor passen de iPhone 5, iPhone 5s, iPhone 6 en iPhone 6 Plus allemaal op de controller. Heel flexibeler is deze grijparm alleen niet. Omdat je de hoek van de arm niet kunt aanpassen, moet je altijd vanuit een schuine positie naar het iPhone-scherm kijken. Door de schuine hoek is het lastig om de iPhone dichtbij je gezicht te houden. Wij konden het scherm alleen goed bekijken door de Rebel horizontaal te positioneren, waardoor je de iPhone al snel ver van je af moet positioneren. Door het gebruik van Bluetooth hoef je de grijparm echter niet te gebruiken: je kunt de iPhone ook op een standaard zetten, of een game op je iPad spelen. Met AirPlay Mirroring is het zelfs mogelijk om games op je Apple TV af te spelen, al moet je dan wel rekenen op een lichte vertraging. Onze ervaringen met gamen via AirPlay waren tot nu toe wisselend.

Moga Rebel houder

Ondanks de wat stugge grijparm, biedt de Rebel alles wat je van een gamepad verwacht: twee solide, analoge sticks, vier knoppen, vier schouderknoppen en een vierpuntsdruktoets. Die laatste is ons enige punt van kritiek wat betreft de knoppen: dit is nog steeds één blok plastic, wat het soms lastig maakt een specifieke richting in te drukken. Maar over het algemeen is de bouwkwaliteit indrukwekkend. Op veel momenten voelt de Rebel vergelijkbaar met de Xbox 360-gamepad – waar het design ook overduidelijk op is gebaseerd. Toetsindrukken voelen wat minder klikkerig dan bij de Ace Power, waardoor je minder wordt geconfronteerd met het harde geluid van je eigen knoppengeram. Dit is een prima controller. Een verrassing na onze ervaringen met de Ace Power.

Moga Rebel bovenkant

Moga Rebel: de software

Knights of the Old RepublicHet afgelopen jaar is de lijst van iOS-games met controllerondersteuning gegroeid, waardoor je bijvoorbeeld Star Wars: Knights of the Old Republic, Monster Hunter Freedom Unite en Wayward Souls met een gamepad kunt spelen. Desondanks is het aanbod nog niet heel denderend. Van iedere tien populaire games die je in de App Store ziet staan, zal er misschien één met een gamepad werken. Dan heb je met de Rebel nog geluk: sommige spellen werken nog steeds niet met simpelere gamepads zoals de Logitech Powershell, wegens het gebrek van analoge sticks. Het lijkt alles te maken te hebben met de ontwikkelaars van de games, die in veel gevallen geen controllerondersteuning hebben toegevoegd. En waarom zouden ze? Ondanks dat de gamepads al een jaar lang verkrijgbaar zijn, wijst niks er op dat ze veelvuldig worden gebruikt. Het toevoegen van gamepad-ondersteuning lijkt daarom een vervelend karwei voor een kleine groep spelers.

Daar komt bij dat games met controllerondersteuning lang niet altijd werken. Asphalt 8 en Real Racing 3 kampen beide met een hardnekkige bug, waardoor de games vastlopen zodra je een gamepad met de iPhone verbindt. Dat terwijl Asphalt 8 zelfs op de doos van de Rebel staat ter promotie. Het is een bug waar spelers al maandenlang last van hebben, maar die nog steeds niet is opgelost. Het moge duidelijk zijn: ontwikkelaars EA en Gameloft hebben de ondersteuning voor de gamepads een beetje opgegeven.

Dat gezegd hebbende: we hebben de Rebel uitbundig getest met onder andere Knights of the Old Republic en Monster Hunter, en hadden weinig te klagen over de ervaring. Beide games speelden precies zoals we gewend waren van eerdere spelcomputer-varianten. Heb je een game die werkt te pakken, dan is de Rebel een prima apparaat. Dat blijkt alleen nogal een klus.

Moga Rebel heeft problemen met iOS 8

Moga Rebel schuinDe gebrekkige ondersteuning van ontwikkelaars gaat gepaard met de nodige problemen in iOS 8. Tijdens onze test zijn we namelijk tegen een aantal problemen aangelopen. Ten eerste verbrak de Bluetooth-verbinding van de controller een paar keer. Er waren al langer klachten over Bluetooth-problemen in iOS 8, al zou een deel hiervan in iOS 8.1 opgelost moeten zijn. We horen van andere sites dat ook zij last hebben van dit probleem, maar dat het wellicht aan de Rebel te wijten is. De Bluetooth-problemen waren gelukkig wel zeldzaam: we moesten ongeveer een uur spelen voordat de verbinding verbrak.

Ten tweede werkte de pauzeknop bij ons niet meteen naar behoren. Druk je op de knop om je spel tijdelijk stop te zetten, dan wordt de gehele app in één keer afgesloten. Dat heeft alles te maken met een wijziging in iOS 8. Door Begeleide toegang uit te schakelen was deze bug ineens verdwenen. Dit doe je via Instellingen Algemeen > Toegankelijkheid > Begeleide toegang. Hoewel dit probleem makkelijk is op te lossen, is het een vervelende: nergens wordt namelijk uitgelegd hoe je de pauzeknop repareert, en het is ook onduidelijk waarom Begeleide toegang effect heeft op je gamecontroller.

Conclusie Moga Rebel review

De Moga Rebel is – ondanks een paar problemen met Bluetooth – een solide controller voor de iPhone en iPad. Of dat hem je geld waard maakt is echter een tweede vraag. Na een jaar tijd is de lijst met ondersteunde controllergames nog steeds niet heel indrukwekkend: er zijn genoeg games, maar het aantal imposante titels is op twee handen te tellen. Daarnaast hebben de grootste ontwikkelaars hun ondersteuning laten varen en worden kapotte spellen niet gerepareerd. Je moet goed zoeken om iets leuks te doen met deze gamepad, en zelfs dan kun je tegen rare bugs in iOS 8 aanlopen. Wat ons betreft teveel moeite voor een accessoire van 80 euro.

Info: Moga Ace Power

• Fabrikant: Moga
  • Te koop via: Apple Store