Review: Logitech Powershell, betere iOS 7-gamepad zonder sticks

De Logitech Powershell is de tweede iOS 7-gamecontroller die in Nederland verkrijgbaar is. Is hij beter dan de Moga Ace Power? In deze review lees je alles!

Logitech Powershell breed
Eerder in december schreven we in een review uitgebreid over de Moga Ace Power, de allereerste iOS 7-gamecontroller die hier in Nederland wordt verkocht. Logitech was Moga in het geruchtencircuit echter voor met de vroegste foto’s van een iPhone-gamepad. De Logitech Powershell is net als de Ace Power een gamepad waar je de iPhone tussenin steekt zodat je fysieke knoppen hebt om je games mee te spelen. Maar is Logitech’s alternatief ondanks het gebrek aan analoge sticks de moeite waard?

De Logitech Powershell is net als de Moga Ace Power gecertificeerd door Apple, wat betekent dat de gamepad gebruikt kan worden met games die een speciale iOS 7-API van Apple geïntegreerd hebben. De lijst met ondersteunde spellen is klein als je hem vergelijkt met het totaalaanbod in de App Store, maar inmiddels zijn er wel flink wat gerenommeerde titels die je met de controllerknoppen kunt spelen. Een lijst met 20 ondersteunde spellen hebben we eerder gepubliceerd.

Let op: de Logitech Powershell is alleen geschikt voor de iPhone 5, iPhone 5s, iPhone 5c en iPod touch vijfde generatie.

Hardware

De Powershell heeft aan de linkerzijde een d-pad, aan de rechterkant vier actieknoppen en een pauzeknop en bovenop twee schouderknoppen. Het gat in het midden is precies groot genoeg om een iPhone 5 in te bevestigen die door een dunne, rubberen rand op zijn plek wordt gehouden. De iPhone wordt dan ook precies in de Lightning-connector geschoven waarmee de controller verbindt. Vlak naast de d-pad zit ook een schakelaartje waar je een nagel achter kunt klemmen om de powerknop van je iPhone in te drukken. Wel zo handig, want deze zit bij gebruik in de case genesteld. Onderop de Powershell zit wel een opening zodat je de volumeknoppen van de iPhone kunt gebruiken.

Logitech-powershell-schuin2

De Lightning-connector van de Powershell geeft alleen besturingscommando’s door aan ondersteunde spellen. Muziek en geluidseffecten worden versterkt door twee gaten bij de speakers van je iPhone die als kleine klankkast dienen en het geluid naar voren sturen. Hoewel er weinig te klagen valt over het volume van de iPhone-luidsprekers in de Powershell is het jammer dat het geluid maar aan één kant van de controller naar buiten komt. Van een stereo-effect is hierdoor geen sprake. Je kunt ook een koptelefoon aansluiten op de Powershell, maar dit doe je door een hoofdtelefoon door een gat aan de rechterzijde van de controller te rijgen zodat hij je iPhone bereikt. Logitech levert ook een los verlengstuk die je in het gat kunt steken, zodat je makkelijker je kabel bevestigt en verwijdert.

Qua afwerking is de Powershell een stuk hoogwaardiger dan de Moga Ace Power. De gamepad rammelt niet als je hem heen en weer beweegt, knoppen maken minder luid geluid als je ze indrukt en bij de d-pad voel je duidelijker wanneer je een bepaalde kant opduwt. Hoewel deze vierpuntsdruktoets fijner aanvoelt tijdens het gamen dan die op de Moga, kan Logitech hier nog wel flink op verbeteren. Het plastic op de knop bestaat uit een enkel blok rond plastic waarbij de kans nog steeds aanwezig is dat je per ongeluk twee kanten tegelijk indrukt op ongewilde momenten.

De Logitech Powershell is duidelijk de beter ondersteunde gamecontroller van de twee beschikbare modellen. Waar in Oceanhorn slagen met een zwaard op de Moga inconsistent werden geregistreerd, blijft de hoofdpersoon ritmisch slaan als we op de Powershell hetzelfde doen. De glitches die ervoor zorgden dat we Asphalt 8 niet op de Moga-controller konden spelen spelen niet met de Powershell.

Begrijp ons niet verkeerd: de Powershell gaat beter om met het gros van de games dan de Ace Power, maar sommige spellen maken slordig gebruik van de nieuwe functionaliteit. Star Wars: Knights of the Old Republic kreeg onlangs in een update gamepad-support, maar rondlopen voelt hierbij onwennig aan. Bovendien verwacht de game bij de helft van alle acties alsnog dat je het touchscreen gebruikt. Hoewel we maar wat graag games spelen die op intuïtieve wijze touch-besturing met gamepad-knoppen combineren, voelt dit vooral log, onwennig en simpelweg ongetest aan.

Oceanhorn controller

Nadeel aan de Powershell is wel dat de Powershell geen analoge sticks heeft. Games zoals Limbo en Asphalt 8 zijn ook prima te spelen met enkel een d-pad, maar schietspellen vereisen eigenlijk twee sticks. Bij het spelen van Dead Trigger 2 merkten we echter wel dat er een werkbare tussenoplossing is: in die game bestuurden we ons personage met de d-pad terwijl we rondkeken door over de rechterzijde van het scherm te swipen. Lang niet ideaal, maar op deze manier heb je alsnog de schouderknoppen binnen handbereik voor extra acties. We mistten het gebruik van analoge sticks vooral tijdens het spelen van Bastion. Daarin loopt het hoofdpersonage lang niet zo soepel alle kanten op als met de Ace Power. In Grand Theft Auto: San Andreas hadden we cameraproblemen verwacht, maar dat viel eigenlijk best mee. Omdat de game slim genoeg met de camera omgaat voelden we zelden de noodzaak om met een rechterstick bij te sturen.

Het gebrek van analoge sticks kan voor twee situaties zorgen. Eén mogelijkheid is dat er in de toekomst flink wat games zullen verschijnen die niet goed met de Powershell bestuurd kunnen worden omdat er geen pookjes op te vinden zijn. Een tweede optie is dat ontwikkelaars nu juist meer games zonder analoge stick-besturing gaan ontwikkelen, zodat ze er zeker van zijn dat ze beide gamepads ondersteunen. Dat tweede lijkt logisch, omdat een gamestudio er zo is van verzekerd een zo groot mogelijke groep spelers aan te boren.

Batterij

De Powershell heeft een ingebouwde iPhone-accu met een capaciteit van 1500mAh waarmee je de iPhone kunt opladen tijdens het spelen. Je zet de batterij aan of uit door een schakelaar aan de linkerzijde om te zetten en kunt tegelijkertijd een spel spelen en de iPhone van stroom voorzien. De oplaadfunctie is vooral handig tijdens het spelen van wat zwaardere spellen die er om bekend staan je iPhone snel leeg te trekken. Na een half uur Asphalt 8 in de trein konden we alsnog met een bijna volledig opgeladen iPhone 5s uitstappen. De accu kan worden opgeladen met een micro-usb-aansluiting onderop de gamepad. Je hoeft deze batterij niet op te laden om games met de gamepad te kunnen spelen: hij is enkel bedoeld om je iPhone van extra stroom te voorzien. De gamepad zelf tapt stroom van de gebruikte Lightning-aansluiting.

De Logitech Powershell is steviger en fraaier ontworpen dan de Ace Power en werkt bij het merendeel van de games ook nog eens consistenter. We hebben tijdens onze uitbundige tests geen enkele vastloper gehad, wat de Powershell vele malen betrouwbaarder maakt dan zijn concurrent. Logitech doet simpelweg veel meer dingen goed dan Moga met deze gamepad. Dat wil niet zeggen dat we hiermee de ideale iOS 7-controller hebben gevonden: de d-pad is verre van ideaal en de ontbrekende analoge sticks maken de Powershell minder compleet dan we willen. Daar komt bij dat de (groeiende) lijst met ondersteunde controller-games nog relatief klein is. Er zijn nog genoeg games die we graag op een controller willen spelen die hier geen ondersteuning voor bieden. De Powershell voelt net als de Ace Power aan als een eerste stap in de juiste richting. Logitech is alleen een paar stappen verderop dan Moga.

Info: Logitech Powershell

• Fabrikant: Logitech
  • Te koop via: Apple Store