Al jarenlang wordt er gesproken over de uitrol van advertenties in WhatsApp. Oorspronkelijk was het plan om in 2020 te beginnen met WhatsApp-advertenties, maar het bleef lang stil. In 2023 liet WhatsApp weten nog steeds plannen te hebben voor reclame en nu, zo’n anderhalf jaar later, is het dan zover. In een update laat WhatsApp weten dat het begint met uitrollen van advertenties, samen met nog twee andere functies. Maar het goede nieuws: de WhatsApp-advertenties ga jij waarschijnlijk niet zo snel zien.
WhatsApp advertenties van start
De advertenties in WhatsApp verschijnen namelijk niet tussen je chats of in je gesprekken met vrienden en familie. Je zult ze (in ieder geval voor nu) alleen zien in het Updates-tabblad en dan specifiek in het Status-gedeelte. WhatsApp Status is de Story-variant van WhatsApp, waar je updates kunt posten die binnen 24 uur automatisch verdwijnen. We kennen dit natuurlijk al jarenlang van Instagram, waar ook veel advertenties getoond worden.
WhatsApp zegt dat de advertenties gemaakt zijn met privacy in gedachte. De chatapp beweert dat er alleen beperkte info gebruikt wordt, zoals het land of stad waar je bent, de taal die je gebruikt, de WhatsApp-kanalen die je volgt en de interacties met eerdere advertenties. Op die manier weet WhatsApp toch aardig veel van je, zodat er advertenties getoond kunnen worden die voor jou interessant kunne zijn. Als je WhatsApp toegevoegd hebt aan het accountcentrum van je andere Meta-accounts (Facebook en Instagram), worden ook die voorkeuren gebruikt. WhatsApp zegt geen telefoonnummers uit te wisselen met adverteerders en dat ook je persoonlijke chatberichten niet gebruikt worden.
Andere nieuwe functies in het Updates-tabblad, zijn gepromote kanalen van bedrijven en de mogelijkheid om je kanaal te ondersteunen door je te abonneren voor een maandelijks bedrag.
Geen reclames als je alleen chats gebruikt
Omdat de advertenties alleen verschijnen tussen de WhatsApp Status-berichten, zul je geen reclame zien als je WhatsApp alleen gebruikt om te chatten. De Status-functie is in Nederland veel minder populair dan bijvoorbeeld de Story-functie van Instagram, dus de kans dat je veelvuldig in aanraking komt met advertenties is niet zo heel groot. Desalniettemin kan het vervelend zijn als je de Status-functie juist wél gebruikt.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Deze standaardapps zijn nieuw in iOS 26, iPadOS 26, macOS 26 en watchOS 26 (12-06)
- Apple Design Awards 2025: deze apps en games blinken uit in design (volgens Apple) (04-06)
- Tikkie komt met eigen digitale bank voor jongeren (03-06)
- WhatsApp gebruikersnaam weer een stapje dichterbij: wanneer komt de functie uit? (03-06)
- Goed nieuws: 'iPad-versie van Instagram komt nog dit jaar uit' (02-06)
WhatsApp is de populaire berichtendienst, die bijna iedere Nederlander op zijn of haar smartphone heeft staan. Hier vind je alles over WhatsApp op een rijtje: van berichten verwijderen, gesprekken archiveren, je privacy goed instellen en op de desktop gebruiken tot de betekenis van de gekleurde vinkjes, groepsgesprekken voeren en een hele WhatsApp-community opzetten. Check ook de beste WhatsApp-tips.

- Alles over WhatsApp op de iPhone
- Het ultieme WhatsApp tipsoverzicht
- Zo gebruik je WhatsApp op de desktop
- Zo gebruik je WhatsApp op de iPad
- WhatsApp-account beveiligen met tweestaps
- WhatsApp chats archiveren, wissen of verwijderen
- WhatsApp gesprekken overzetten
- WhatsApp-chats exporteren
- Ongewenste personen blokkeren in WhatsApp
- Werkt WhatsApp nog op mijn (oudere) iPhone?
- WhatsApp beveiligen op 4 manieren
Volgende stap voor Whatsapp. Eerst advertenties in de status. Over een paar jaar maken ze de stap naar de chats. Ik wacht op RCS
Ik wacht ook op RCS…
Hier nog één. Kom op, KPN (en anderen), waar blijft RCS?!