iPhone 8 Apple Store Palo Alto met Tim Cook

Reactie Apple op coronavirus: Apple Stores wereldwijd gesloten

15 miljoen aan donaties voor COVID-19

Tim Cook heeft een open brief rondgestuurd, waarin hij uitlegt wat Apple gaat doen om de verspreiding van het coronavirus in te dammen. Eerder werd al gezorgd voor thuiswerken en meer afstand tussen klanten in de Apple Store, maar er zijn drastischer maatregelen nodig.
Gonny van der Zwaag - · Laatst bijgewerkt:

Update 17 maart: Apple heeft nu op de (Amerikaanse) aangekondigd dat de Apple Stores voor onbeperkte tijd zijn gesloten. De maatregel zou wereldwijd gelden. Op de Nederlandse Apple-website is deze informatie inmiddels ook te lezen. Eerder vandaag werd nog uitgegaan van een sluiting tot en met 27 maart.

Sluiting Apple Stores

Apple voert maatregelen tegen coronavirus op

Apple kreeg afgelopen week wat kritiek door op vrolijke toon WWDC 2020 nieuwe stijl aan te kondigen, zonder ook maar het woord ‘corona’ of ‘COVID-19’ in de mond te nemen. Google pakte dat heel anders aan. Een officieel standpunt vanuit Apple bleef tot nu toe uit, al werden er al wel diverse maatregelen genomen. Zo gingen de Apple Stores in China en Italië tijdelijk op slot, werd reizen beperkt tot het strikt noodzakelijke en moesten kantoormedewerkers vaker thuiswerken. Ook werden in sommige Apple Stores de bezoekersdichtheid beperkt door minder supportafspraken in te plannen en mensen beperkt binnen te laten.

Bijna alle Apple Stores gesloten

Gisteravond werd al bekend dat alle Apple Stores in Spanje voorlopig gesloten zijn, nu er in het land de noodtoestand is afgekondigd. Apple gaat echter een stap verder: Tim Cook kondigt in een open brief aan dat vanaf vandaag ook alle andere Apple Stores wereldwijd gesloten zullen zijn, tot 27 maart. Alleen winkels in Groot-China blijven open. Op het moment van schrijven zijn de aangepaste openingstijden nog niet te zien op de website van Apple, maar dit zal spoedig worden aangepast.

Tim Cook in Apple Store Den Haag

Voor alle kantoormedewerkers is het mogelijk om op afstand te werken. Wie nog wel naar kantoor moet, krijgt instructies om extra afstand te houden tot collega’s. Verder zal alles extra goed worden schoongemaakt en worden er gezondheid- en temperatuur-checks uitgevoerd. Medewerkers op uurbasis worden gewoon doorbetaald en medewerkers kunnen extra tijd krijgen om voor een ziek familielid of voor thuisblijvende kinderen te zorgen.

Apple heeft tot nu toe $15 miljoen gedoneerd om het virus te bestrijden. Dat is ook te lezen in een tweet die Cook rondstuurde:

Fysiek contact vermijden

Cook benoemt in zijn brief allereerst de ‘Apple-familie’ in Groot-China. Het aantal infecties is daar dramatisch gedaald, maar de gevolgen zijn nog steeds goed te merken. De winkels zijn er wel gewoon open en de toeleveringsketen van Apple is weer grotendeels hersteld. Maar nu is de rest van de wereld aan de beurt. En volgens Cook is één van de lessen die we uit China hebben geleerd, om fysiek sociaal contact te vermijden en niet te dicht bij elkaar te gaan staan. Vandaar dat er extra maatregelen komen, waarvan de sluiting van alle Apple Stores buiten Groot-China de belangrijkste is.

Cook sluit zijn brief af met een bedankje aan alle helden die nu in actie moeten komen: artsen, verplegend personeel, onderzoekers en eerste hulpmedewerkers. Zoals president Lincoln al zei: “As our case is new, so we must think anew, and act anew.”

Wat betekent het voor jou?
Moet je spullen van de Apple Store hebben, dan kun je die gewoon online kopen bij Apple, maar je kunt uiteraard ook bij allerlei andere retailers terecht.

Heb je support nodig, dan kun je op support.apple.com terecht en alles online afhandelen. Je kunt bijvoorbeeld chatten of bellen met personeel en moet je spullen laten repareren, dan kun je ze opsturen. Je zou in de tussentijd ook terecht kunnen bij Apple-erkende serviceproviders zoals Card Services en Amac.

View this post on Instagram

At Apple, there’s nothing more important to us than people — our customers, our team members and the communities we serve. To protect the health and well-being of everyone, we will be closing all Apple retail stores outside of Greater China until March 27. I am profoundly grateful to our exceptional team members all around the world who have shown such deep care for our customers and each other during this difficult time. Our teams at Apple will continue to provide exceptional service. Our online stores are open at apple.com, or you can download the Apple Store app on the App Store. For service and support, customers can visit support.apple.com. Thank you to every member of our Apple family for all you do — today and every day.

A post shared by Deirdre O’Brien (@deirdre.at.apple) on

Hieronder kun je de volledige brief lezen.

Apple’s COVID-19 response
APPLE STATEMENT March 13, 2020

To the worldwide Apple family,

The global spread of COVID-19 is affecting every one of us. At Apple, we are people first, and we do what we do with the belief that technology can change lives and the hope that it can be a valuable tool in a moment like this. Teachers are innovating to make remote lessons come alive. Companies are experimenting with new ways to stay productive. And medical experts can diagnose illnesses and reach millions with critical updates in the blink of an eye. We are all adapting and responding in our own way, and Apple wants to continue to play a role in helping individuals and communities emerge stronger.

But this global effort — to protect the most vulnerable, to study this virus, and to care for the sick — requires all of our care, and all of our participation. And I want to update you about the ways in which we are doing our part.

Giving Back

Apple’s committed donations to the global COVID-19 response — both to help treat those who are sick and to help lessen the economic and community impacts of the pandemic — today reached $15 million worldwide.

We’re also announcing that we are matching our employee donations two-to-one to support COVID-19 response efforts locally, nationally and internationally.

In Our Offices and Stores

First, I want to recognize Apple’s family in Greater China. Though the rate of infections has dramatically declined, we know COVID-19’s effects are still being strongly felt. I want to express my deep gratitude to our team in China for their determination and spirit. As of today, all of our stores in Greater China have reopened. I also want to thank our operations team and partners for their remarkable efforts to restore our supply chain. What we’ve learned together has helped us all develop the best practices that are assisting enormously in our global response.

One of those lessons is that the most effective way to minimize risk of the virus’s transmission is to reduce density and maximize social distance. As rates of new infections continue to grow in other places, we’re taking additional steps to protect our team members and customers.

We will be closing all of our retail stores outside of Greater China until March 27. We are committed to providing exceptional service to our customers. Our online stores are open at www.apple.com, or you can download the Apple Store app on the App Store. For service and support, customers can visit support.apple.com. I want to thank our extraordinary Retail teams for their dedication to enriching our customers’ lives. We are all so grateful to you.
In all of our offices, we are moving to flexible work arrangements worldwide outside of Greater China. That means team members should work remotely if their job allows, and those whose work requires them to be on site should follow guidance to maximize interpersonal space. Extensive, deep cleaning will continue at all sites. In all our offices, we are rolling out new health screenings and temperature checks.

All of our hourly workers will continue to receive pay in alignment with business as usual operations. We have expanded our leave policies to accommodate personal or family health circumstances created by COVID-19 — including recovering from an illness, caring for a sick loved one, mandatory quarantining, or childcare challenges due to school closures.

For Our Users and Partners

We know our users depend on Apple products all the time, and especially in times like these. We’re bringing the same creativity and passion to meeting this challenge that we do in everything else we undertake.

Apple News has launched a new COVID-19 section, where users can be sure that they can find the latest verified reporting from trusted news outlets.

As you may have seen, our annual Worldwide Developers Conference will be in an entirely new online format this year. We see this as an opportunity to bring together developers around the world in an innovative way.
Looking Ahead

There is no mistaking the challenge of this moment. The entire Apple family is indebted to the heroic first responders, doctors, nurses, researchers, public health experts and public servants globally who have given every ounce of their spirit to help the world meet this moment. We do not yet know with certainty when the greatest risk will be behind us.

And yet I have been inspired by the humanity and determination I have seen from all corners of our global community. As President Lincoln said in a time of great adversity: “The occasion is piled high with difficulty, and we must rise with the occasion. As our case is new, so we must think anew, and act anew.”

That’s always how Apple has chosen to meet big challenges. And it’s how we’ll rise to meet this one, too.

Tim

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 8 april 2020, 15:49
Bron Bron Apple persbericht
Categorie Apple
Onderwerpen apple, coronavirus, tim cook

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.