
Sonos heeft een verrassende nieuwe CEO die het bedrijf weer op de rit moet krijgen
2024 was voor Sonos een niet al te best jaar. Nadat in mei vorig jaar de nieuwe Sonos-app uitgebracht werd, kwam er bakken van kritiek van gebruikers. Het nieuwe design was onduidelijk, functies ontbraken of systemen werkten simpelweg helemaal niet meer. De toenmalige CEO Patrick Spence bagatelliseerde de kritieken, al kwam hij later wel met een video waarin hij beterschap beloofde. Maar het was voor hem te laat: in januari 2025 stopte Spence bij Sonos als CEO en verliet het bedrijf. Er werd een tijdelijke opvolger aangesteld en werd er een extern bedrijf ingeschakeld om naar een definitieve opvolger te zoeken. Die is nu gevonden, maar de uitkomst is toch wel verrassend te noemen.
Tom Conrad nieuwe CEO Sonos
De nieuwe CEO van Sonos is namelijk Tom Conrad, degene die begin dit jaar al als tijdelijke opvolger aangesteld werd als interim CEO. De zoektocht kwam uiteindelijk dus uit bij de man die al sinds januari aan het roer staat, waardoor er nu eigenlijk weinig verandert ten opzichte van de afgelopen zes maanden. Met onmiddellijke ingang is Conrad door de Raad van Bestuur benoemd tot Chief Executive Officer.
De Raad van Bestuur zegt dat er na een “zorgvuldige zoektocht” besloten is dat “Tom de juiste persoon is om de toekomst van Sonos vorm te geven”. Daarbij staan er drie punten op de agenda: het verhogen van de klanttevredenheid, het aanjagen van innovatie en het stimuleren van groei. Het bestuur spreekt louter positieve woorden over Conrad en zegt dat hij “nieuwe energie en richting gebracht heeft” en ook dat hij “voortdurend streeft naar betere gebruikerservaringen”.
Feit is wel dat de storm van negativiteit rondom Sonos is gaan liggen. Nieuwe schandalen of kritieken bleven de afgelopen maanden uit, hoewel er ook geen nieuwe aankondigingen gedaan zijn. Sterker nog: Sonos zou intern een langlopend tv-project hebben stopgezet. Het bedrijf zou zich weer meer op de corebusiness willen gaan richten, namelijk het maken van audioproducten. Of er op de korte termijn nog nieuwe producten op de planning staan, is nog niet duidelijk.
Conrad is voormalig leidinggevende bij Snap Inc., het bedrijf achter onder andere Snapchat. Ook is hij een van de bedenkers van muziekdienst Pandora, dat vooral in de VS naam maakt.
Lees het volledige persbericht
Sonos benoemt Tom Conrad tot Chief Executive Officer
Ervaren leider in consumententechnologie leidt Sonos in volgende groeifase
Hilversum, Nederland 23 juli – Sonos, Inc. (Nasdaq: SONO) heeft vandaag bekendgemaakt dat de Raad van Bestuur Tom Conrad heeft benoemd tot Chief Executive Officer met onmiddellijke ingang. Conrad, die al sinds januari van dit jaar als interim CEO aan de slag was bij het audiomerk, blijft lid van de Raad van Bestuur.
“Na een uitgebreide en zorgvuldige zoektocht is de Raad ervan overtuigd dat Tom de juiste persoon is om de toekomst van Sonos vorm te geven: het verhogen van klanttevredenheid, het aanjagen van innovatie en het stimuleren van groei,” zegt Julius Genachowski, voorzitter van de Raad van Bestuur. “In de afgelopen zes maanden heeft Tom het vertrouwen gewonnen van onze medewerkers, klanten, partners en aandeelhouders. Hij heeft nieuwe energie en richting gebracht en streeft voortdurend naar betere gebruikerservaringen. Hij heeft een inspirerende visie voor de toekomst van Sonos, met duidelijke plannen om technologie slim in te zetten voor onze klanten. Met de opkomst van AI en andere innovaties verandert het speelveld razendsnel en ontstaan er volop nieuwe kansen. We kijken ernaar uit wat dit nieuwe hoofdstuk voor Sonos en al onze betrokkenen zal betekenen.”
Onder leiding van Conrad als Interim CEO heeft Sonos belangrijke vooruitgang geboekt. Zo is de kwaliteit van de software en de productervaring sterk verbeterd, is er een stevige basis gelegd voor nieuwe productintroducties en zijn er innovatieve softwareverbeteringen gelanceerd voor onder meer hoofdtelefoon Sonos Ace en premium soundbar Arc Ultra.
“Vanaf het begin van dit jaar hebben we bij Sonos weer focus, een richting en voortgang,” zegt Tom Conrad. “We hebben onze software flink verbeterd en ons herpakt om de premium beleving te leveren die onze klanten van ons gewend zijn. En dit is nog maar het begin. De kansen die voor ons liggen zijn groot en ik kijk ernaar uit om nieuwe ervaringen te ontwikkelen die meeslepender, slimmer en nog beter aansluiten op het dagelijks leven van onze gebruikers.”
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Nieuw: de iCulture-nieuwsbrief met elke dag het laatste nieuws en meer in je inbox (24-07)
- Privacy by design: hierom zijn MacBook en iPhone ideaal voor op kantoor [ADV] (21-07)
- Qi2.2-opladers komen eraan: met welke iPhones werkt het en wat zijn de voordelen? (16-07)
- Hierom gaat Apple vandaag in beroep tegen de boete van €500 miljoen voor overtreden van Digital Markets Act (07-07)
- De Europese verpakking van iPhones en iPads heeft vanaf vandaag iets extra's (20-06)
Sonos
Sonos is een multiroom speakersysteem dat je bedient via een iOS-app. De speakers werken met AirPlay 2 en sommige modellen hebben een ingebouwde optionele Google Assistent. Bekende modellen zijn de Sonos One, Sonos Beam, Sonos Arc, Sonos Era-speakers en de samenwerking met IKEA.

“Feit is wel dat de storm van negativiteit rondom Sonos is gaan liggen.” Bij mij niet hoor 😉
Kritiek misschien gaan liggen echter ik laat mijn huidige Sonos uitsterven. Er komt nooit meer Sonos bij al worden ze de beste. Een bedrijfscultuur van arrogantie richting bestaande consumenten verander je niet alleen met een andere CEO. Bye, bye Sonos, raad van bestuur en aandeelhouders die het de vorige CEO hebben toegestaan om de bestaande klanten-base te schofferen.
Prima
Maar geen
Sonos meer
Hier komt er ook geen sonos meer bij. Het functioneert vaker niet naar behoren dan wel. De app is echt uitzonderlijk slecht en support blijft nihil. Ik heb echt spijt van de aankoop van Sonos.
Ik ben niet verrast van bovenstaande opmerkingen en het negatieve gevoel. Bij mij leeft precies hetzelfde.
Nog steeds is er geen oplossing voor de beroerde app en gebruiksvriendelijkheid en dat verwacht k niet bij een bedrijf van dit formaat.