safari-new-logo

Safari geeft problemen op iOS en Mac, dit kun je eraan doen (opgelost)

Safari heeft momenteel last van een vervelend probleem. Zodra Safari geopend wordt, crasht de browser op iPhone, iPad en Mac. Wij hebben 3 oplossingen zodat je weer zorgeloos kunt internetten.
Redactie - · Laatst bijgewerkt:

safari-new-logoSafari heeft sinds vandaag opeens last van een vervelende bug. Op verschillende toestellen, zowel iPhone, iPad als Mac, sluit Safari zichzelf af zodra er op de adresbalk getikt wordt om een website of zoekterm in te vullen. Meerdere iCulture-lezers hebben ons laten weten dat ze de problemen ervaren. Gelukkig zijn er meerdere oplossingen, die je hieronder leest.

Update 16:55: Apple heeft laten weten dat het probleem nu opgelost is. Mocht het probleem bij jou nog voorkomen, dan kun je het definitief oplossen door de Safari-cache te verwijderen. Dit doe je via Instellingen > Safari > Geavanceerd > Websitedata > Verwijder alle websitedata. Je kunt daarna gewoon weer gebruikmaken van Safari.

Oplossing Safari crash

Het probleem lijkt te maken te hebben met de Safari-suggesties. Safari geeft allerlei website-suggesties op basis van je surfgedrag, zowel op de Mac als op de iPhone en iPad. Door de Safari-suggesties uit te schakelen los je dit probleem op. Ook het surfen in privé-modus is een oplossing voor dit vervelende probleem. Daarnaast is het mogelijk om de zoekmachinesuggesties uit te schakelen.

Oplossing 1: Safari-suggesties uitschakelen

Safari-suggesties uitschakelen.Je kunt de Safari-suggesties in iOS via onderstaande stappen (tijdelijk) uitschakelen:

  1. Open de Instellingen-app.
  2. Tik op Safari.
  3. Zet de schakelaar bij Safari-suggesties uit.

Op de Mac kun je dit ook zelf uitschakelen via de volgende stappen:

  1. Ga naar Safari en klik in de menubalk op Safari > Voorkeuren.
  2. Ga naar het tabblad Zoeken.
  3. Zet het vinkje bij Inclusief Safari-suggesties uit.

Oplossing 2: Privémodus inschakelen

Een andere oplossing is het gebruiken van de privémodus. Dit doe je als volgt op iOS:

  1. Open Safari en tik rechtsonder op het tabbladenicoontje.
  2. Tik vervolgens linksonder op Privé.

Op de Mac kun je via Safari > Archief > Nieuw privévenster in privémodus browsen. Ook dan treedt het probleem niet meer op.

Oplossing 3: Zoekmachinesuggesties uitschakelen

De derde oplossing die je kunt proberen is het uitschakelen van de zoekmachinesuggesties. Zo schakel je ze uit op iOS:

  1. Open de Instellingen-app.
  2. Tik op Safari.
  3. Zet de schakelaar bij Zoekmachinesuggesties uit.

Op de Mac schakel je zoekmachinesuggesties als volgt uit:

  1. Open Safari en klik in de menubalk op Safari > Voorkeuren.
  2. Ga naar het tabblad Zoeken.
  3. Zet de schakelaar bij Inclusief zoekmachinesuggesties uit.

Zoekmachinesuggesties en Safari-suggesties op de Mac.

Oorzaken van het probleem

Het probleem lijkt zoals gezegd te maken te hebben met Safari- en zoekmachinesuggesties, maar de achterliggende oorzaak is nog niet boven water gehaald. Blijkbaar zit er een bug in Safari, die zorgt voor het automatisch aanvullen van zoekopdrachten. Het lijkt geen verband te hebben met de recente update.

Op iOS doet het probleem zich voor bij iOS 8 en iOS 9, op diverse toestellen.

Er zijn gebruikers in meerdere landen getroffen, vooral in Europa. Opvallend is dat niet iedereen er problemen mee heeft, waardoor het mede afhankelijk lijkt van de (gecachte) data in Safari. Ook is het onafhankelijk van de taal die je hebt ingesteld, want het probleem doet zich zowel bij de Engelse, Nederlandse, Duitse als Franse zoekmachinesuggesties voor.

Apple heeft nog geen reactie gegeven, maar we verwachten dat er binnenkort een fix uitkomt. Met bovenstaande oplossingen kun je het probleem wel tijdelijk oplossen, maar de achterliggende oorzaak ligt niet in de browser, maar op de servers van Apple. Het lijkt erop dat de Siri- en zoekmachinesuggesties die terugkomen van de Apple-server lokale browsers laten crashen, zodra er een verzoek om automatisch aanvullen wordt gedaan.

Dit probleem heeft niets te maken met de CrashSafari-website waar we onlangs over schreven.

Revisiegeschiedenis:

  • 2016 - 27 januari: De problemen met Safari zijn inmiddels opgelost. Heb je er nog last van, volg dan de stappen in het artikel om de cache te verwijderen.
  • 2016 - 27 januari: Tekst en procedure verduidelijkt.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 4 februari 2016, 14:19
Categorie Apps
Onderwerp safari

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.