MacBook anti-reflectieve coating

Apple’s reparatieprogramma voor schermvlekken MacBook loopt 16 oktober af

Vorig jaar oktober startte Apple een reparatieprogramma om MacBook-schermen te vervangen, waarop onuitwisbare vlekken te zien zijn. Ervaar je problemen en heb je je nog niet bij Apple of erkende reparateur gemeld dan kan dat nog tot 16 oktober 2016.
Michel Lusthof - · Laatst bijgewerkt:

Vorig jaar oktober startte Apple een speciaal reparatieprogramma voor mensen die problemen ervaren met het scherm van hun MacBook. Deze problemen uiten zich in vlekken op het scherm, die niet meer weg te poetsen zijn. Het wordt daarom ook wel ‘staingate’ genoemd. De problemen hebben te maken met de anti-reflecterende coating. Na lang aandringen en het nodige protest startte Apple dit reparatieprogramma in oktober vorig jaar om retinaschermen gratis te vervangen. Wie nog geen reparatie heeft laten uitvoeren, moet er snel bij zijn. Binnenkort loopt het programma namelijk af.

MacBook anti-reflectieve coating

Reparatieprogramma loopt 16 oktober af

MacBook-gebruikers die zich binnen drie jaar na aankoop melden mogen het retinascherm van hun laptop gratis laten vervangen, dus ook als de standaardgarantie van 1 jaar al is vervallen. Als je in 2014 een MacBook Pro hebt gekocht en er treden problemen op, dan zou je in principe tot 2017 in aanmerking moeten komen. Voor gevallen waarbij de termijn van drie jaar op dit moment al is verlopen, loopt het reparatieprogramma nog tot 16 oktober 2016. Als je in die categorie valt, heb je nog een kleine 1,5 week om hier gebruik van te maken. De schermproblemen kunnen zoals in bovenstaande foto voorkomen in het midden van het scherm of aan de randen, zoals op onderstaande foto te zien is.

MacBook Pro schermcoating

Genius Bar of geautoriseerde partner
Voor zover bekend geldt deze regeling voor alle MacBooks waarbij deze problemen optreden. Al melden lezers ons ook dat het volgens Apple alleen betrekking heeft op modellen van begin 2013. Doordat het om een interne regeling gaat, valt dat niet te controleren. In principe vallen dit soort problemen binnen de garantie, maar daarmee neemt Apple het niet altijd even nauw. Volgens de Europese consumentenwetgeving heb je altijd recht op 2 jaar garantie. Daar kun je je in gesprek met Apple altijd op beroepen. En daar zullen ze vervolgens ook gehoor aan geven in de vorm van een claim op de consumentenwetgeving, die in de meeste gevallen geaccepteerd wordt. Hoewel het een officiële regeling van Apple is, vind je het programma niet terug op de speciale pagina op Apple’s website. Hiervoor moet je een afspraak maken bij de Genius Bar van een van de vier Apple Stores in de Benelux of je gaat naar een geautoriseerde partner om de diagnose te laten stellen.

Tipgever: @gugeli, bedankt!

Revisiegeschiedenis:

  • 2016 - 05 oktober: Informatie over termijnen en in aanmerking komende apparaten verduidelijkt.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 5 oktober 2016, 18:40
Categorie Mac & macOS
Onderwerpen macbook, macbook pro, reparatie, retinascherm

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.