Aantal spelers Pokémon Go bleek vijftig keer hoger dan verwacht

Pokémon Go was rond de lancering razend populair, maar de populariteit was ver boven verwachting van de ontwikkelaar. Het aantal spelers dat het spel wilde spelen, bleek vijftig keer hoger dan de doelen die ontwikkelaar Niantic gesteld had.

Pokemon Go hogere levels, hoe hou je het leuk?
Dat Pokémon Go deze zomer een doorslaand succes was, is algemeen bekend. Dat de game in het begin nogal kampte met overbelasting, heeft elke speler wel ervaren. Ontwikkelaar Niantic blijkt erdoor te zijn overvallen: ze hadden wel rekening gehouden met een enorme toestroom van spelers, maar het werkelijke aantal lag vijftig keer hoger dan ze in hun meest optimistische scenario hadden gedacht. Uit een blogpost van het team van Google Cloud Platform en Niantic zelf, blijkt hoe ze het uiteindelijk hebben aangepakt.

Pokémon Go-verkeer vijftig keer groter dan gedacht

Ontwikkelaar Niantic had vóór de release van Pokémon Go becijferd hoeveel dataverkeer de game zou genereren. Op basis daarvan berekenden ze een worst case scenario: de maximale hoeveelheid dataverkeer die de servers van Pokémon aan konden, zonder dat het problemen zou opleveren. Dit doemscenario lag al vijf keer hoger dan Niantic’s aanvankelijke verwachtingen, maar uiteindelijk schoot het alsnog tekort. Uiteindelijk bleek het aantal spelers voor Pokémon Go vijftig keer hoger te liggen. Dit zorgde voor de inmiddels bekende opstartproblemen rond de lancering van Pokémon Go.

Pokémon Go-verkeer bleek hoger dan gedacht.

Pokémon Go werd als eerste gelanceerd in Australië en Nieuw-Zeeland en al snel bleek dat de interesse in het spel hoger was dan Niantic’s aanvankelijke schattingen. Voor de verdere lancering werd vervolgens de hulp van Google opgeroepen. Pokémon Go draait namelijk op het Google Cloud Platform, het systeem van datacenters dat ervoor zorgt dat spelers zonder problemen Pokémon kunnen vangen. De capaciteit van de servers werd flink verhoogd, waarna het spel verder wereldwijd gelanceerd kon worden.

Dit bleek uiteindelijk toch niet genoeg, waarna Google nauw samenwerkte met Niantic om de problemen één voor één op te lossen. De ervaringen van de Amerikaanse release zorgden er voor dat de Japanse beschikbaarheid zonder problemen verliep. Tijdens deze release kwamen er drie keer zoveel nieuwe spelers bij als bij de Amerikaanse lancering van Pokémon Go. Meer technische details lees je in de blogpost van Google Cloud Platform.

https://www.iculture.nl/gids/pokemon-go-problemen-oplossingen/

Verdere uitbreiding Pokémon Go

Ondertussen is de gekte rond Pokémon Go wel weer wat afgenomen en dat komt deels omdat het bij de hogere levels minder leuk wordt om te spelen. Pokémon Go is nog steeds niet in elk land te downloaden, maar vandaag zijn er wel weer vijf landen bij gekomen. Het gaat om Albanië, Bosnië en Herzegovina, Macedonië, Servië en Macau, een deel van China. Bovendien staan er nog enkele functies en uitbreidingen op de planning, zoals het kunnen ruilen van Pokémon en het vangen van legendarische Pokémon. De Pokémon Go Plus, een accessoire waarmee je onder andere Pokémon kunt vangen zonder op je iPhone te hoeven kijken, kwam eerder deze maand beschikbaar. Ook komt Pokémon Go nog naar de Apple Watch.

Bekijk ook

Pokémon Go komt naar de Apple Watch

Pokémon Go komt naar de Apple Watch. Dit hebben Apple en Niantic zojuist aangekondigd tijdens het Apple-event.

https://www.iculture.nl/gids/pokemon-go-hogere-levels/

Informatie

Laatst bijgewerkt
30 september 2016 om 13:20
Onderwerp
Categorie
Apps

Reacties: 5 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.