Rabobank op de iPhone X.

Nederlanders: 94% tevreden over mobiel bankieren

De meeste Nederlanders doen hun bankzaken tegenwoordig via internet. Daarnaast maakt 66 procent gebruik van mobiel bankieren op de smartphone en daar zijn ze heel content mee. Maar liefst 94 procent van de Nederlanders is tevreden over mobiel bankieren.

Dit zijn in het kort de cijfers:

  • 94% van de Nederlanders doet aan internetbankieren
  • 88% is tevreden over internetbankideren
  • 66% van de Nederlanders bankiert mobiel
  • 94% is tevreden over mobiel bankieren

Het blijkt uit een onderzoek van de Consumentenbond onder ruim 14.000 Nederlanders. De consumenten zijn in het algemeen tevreden over hun bank. Alle banken scoren een voldoende, met als uitschieters RegioBank (9,3) en ING (6,7). Dat klanten minder tevreden over ING zijn heeft te maken met het verdwijnen van de TAN-codes, waarmee klanten vroeger betaalopdrachten moesten bevestigen. Dit gebeurt nu via de app voor mobiel bankieren. Volgens de deelnemers aan het onderzoek dwingt ING klanten om mobiel te bankieren. Als alternatief biedt ING een scanner, maar klanten moeten vaak lang wachten tot ze die krijgen.

Misschien kan de bank met de oranje leeuw het rapportcijfer de komende maanden nog wat opvijzelen met de komst van ING’s Apple Pay.

De Consumentenbond vroeg de deelnemers naar hun mening over service, kosten, persoonlijk contact en bankieren via internet en mobiel. Het minst tevreden waren de deelnemers over de kosten: een derde vindt de kosten te hoog, terwijl we in Nederland toch vrij lage tarieven hebben in vergelijking met andere landen. De ondervraagden vinden het vooral vervelend dat de kosten maar blijven stijgen, terwijl ze steeds meer zelf moeten doen.

Mobiel bevestigen ING

Klantgerichtheid kan beter
Ook de service en klachtgerichtheid bij de drie grote banken kan beter: één op de tien klanten is daar ontevreden of zeer ontevreden over. Ze hebben het gevoel dat eigenbelang en winst maken belangrijker zijn dan service aan klanten. Alleen Knab kreeg van alle klanten een voldoende op klantgerichtheid.

De volledige cijferlijst van de banken is hier te bekijken.

De Consumentenbond keek alleen naar de bekende banken die in Nederland actief zijn. Er zijn geen beoordelingen meegenomen over de ‘nieuwe’ banken bunq en Moneyou, omdat er onvoldoende deelnemers waren. Ondertussen gebeurt er elders in Europa ook van alles, zoals de opkomst van nieuwe digitale banken. Zo meldt N26 vandaag dat het bedrijf nu 3,5 miljoen klanten in 24 Europese landen heeft en plannen heeft om naar nieuwe markten zoals de VS en Brazilië uit te breiden. Ondertussen zien ze in Duitsland de komst van deze nieuwe aanbieders met angst tegemoet. Er zijn steeds meer traditionele banken die betalingen van nieuwkomers zoals N26 en Fidor blokkeren, omdat er te veel met de rekeningen zou worden gefraudeerd. De Duitsers weigeren ook betalingen van bunq.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 17 juni 2019, 9:14
Bron Bron Consumentenbond
Categorie Achtergrond
Onderwerpen bank, Internet, mobiel bankieren

Plaats een reactie

Als je een eigen afbeelding bij je reactie wil, moet je je aanmelden bij Gravatar. Daar kun je jouw e-mailadres koppelen aan een afbeelding.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren?
Laat het ons weten!

    Off-topic reacties worden verwijderd. Linken naar illegale bronnen is niet toegestaan. Respecteer onze algemene gedragsregels. Gebruik voor eventuele spelfouten of andere opmerkingen met betrekking tot het artikel s.v.p. onze artikelrapportage. Voor opmerkingen over ons moderatiebeleid kun je ons contactformulier gebruiken. Reacties met betrekking hierover worden als off-topic beschouwd.
    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactiegegevens worden verwerkt.