Google en Apple aan kop bij sociale media en Global Champions

Apple heeft in twee onderzoeken weer goed gescoord. In een onderzoek naar buzz op sociale media-sites kwam Apple op de tweede plaats en in de lijst van Global Champions 2009 kwam Apple op de derde plaats.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

social mediaVandaag heb ik wat zitten spelen met een nieuwe online dienst (klout.com) waarmee je kunt zien welke mensen elkaar beïnvloeden op Twitter. Je kunt wat vraagtekens bij de uitkomst zetten, want er staan ook mensen in het lijstje waar je bijna nooit contact mee hebt, maar het maakt je wel bewust dat de buzz die op Twitter, Facebook, MySpace en andere sociale netwerksites rondgaat, uiteindelijk wordt gestart door mensen die een onderwerp of een bepaald merk interessant vinden. Analysebedrijf Sysomos heeft een onderzoek gedaan naar de buzz die twintig grote bedrijven op sociale netwerksites veroorzaken. Apple blijkt daarbij op de tweede plaats te komen, na Google.


Microsoft doet het met een derde plaats ook niet slecht. Verderop in het lijstje staan BMW (#4), HP (#5), Intel (#6), Honda (#7), Disney (#8), Samsung (#9) en Toyota (#10). Dit zijn de merken waar online het meest over werd gepraat.

Consultancybedrijf A.T. Kearney heeft een ander onderzoek uitgevoerd om de Global Champions 2009 te bepalen. Ze keken daarbij naar bedrijven die de afgelopen vijf jaar beter hebben gepresteerd dan hun soortgenoten. Apple kwam op de derde plaats, achter Nintendo (#1) en Google (#2). Op nummers 4 en 5 staan Doosan en Hyundai.

De bedrijven in de top 25 maakten gemiddeld een groei van 15 procent door, terwijl het gemiddelde van alle 2500 onderzochte bedrijven maar 8 procent was. Om in de lijst terecht te komen moesten bedrijven in 2008 meer dan 10 miljard dollar omzet draaien met minstens 25% daarvan buiten hun thuisregio omzetten. Apple scoorde volgens A.T. Kearney “for its ability to satisfy new consumer demands for a simpler, more fulfilled lifestyle.”

Via: Apple Insider en A.T. Kearney
Afbeelding: CC Flickr, dusan.writer

Reacties: 4 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.