iPhone X review: camera

Gerucht: ‘Drievoudige camera en 3x optische zoom voor 2019 iPhones’

Apple zou een 2019 iPhone willen uitbrengen met drie camera's aan de achterkant. Daarmee is '3D sensing' en verbeterde zoom mogelijk.
Gonny van der Zwaag - · Laatst bijgewerkt:

Driedubbele lens voor verbeterde zoom

Update 28 mei: De drievoudige cameralens van de 2019 iPhone krijgt een stereoscopisch beeld, waardoor 3D waargenomen kan worden. Ook heeft de cameralens verbeterde zoom. Dat meldt de website Taiwanese website Economic Daily News op basis van een onderzoeksnotitie van analist Jianlin Lu, werkzaam voor Deutsche Securities. Apple zou in 2019 minstens één iPhone met zo’n drievoudige camera willen uitbrengen. Twee van de drie camerasensoren zouden in staat zijn om een object vanuit meerdere hoeken vast te leggen. Daarna wordt met een driehoeksmeting de afstand tussen de iPhone en het object bepaald. De 3D-functie aan de achterkant zal worden gebruikt voor augmented reality, denkt de analist. De voorspellingen sluiten aan op geruchten die Bloomberg afgelopen april verspreidde. De derde lens heeft een langere brandpuntsafstand voor verbeterde zoom, aldus Lu. Daarmee zou 3x optische zoom mogelijk zijn. De huidige topmodellen hebben 2x optische zoom.

Hieronder volgt ons oorspronkelijke bericht van 9 april.

iPhone in 2019 met drievoudige camera

Eén van de iPhones van 2019 krijgt volgens de geruchten de drievoudige camera, de andere krijgen één of twee camera’s. Het zou gaan om een lens met 5x zoom, waarbij onduidelijk blijft of het om optische of digitale zoom gaat. De huidige iPhones met twee lenzen hebben al 2x optische zoom en 10x digitale zoom. Taiwan’s Economic Daily News verwacht “12 million pixel 6P anti-shock specifications”.

Apple zou niet de eerste fabrikant zijn met een drievoudige camera, want concurrent Huawei heeft het al in het vlaggenschipmodel P20 Pro. Dit model heeft een combinatie van 20-megapixel f/1.6 monochrome lens, een 8-megapixel f/2.4 telefotolens en een 40-megapixel f/1.8 algemene lens. Het toestel combineert alle pixels van de drie cameralenzen aan de achterkant en maakt daar een 10-megapixel foto van. De gecombineerde licht-informatie levert daardoor een beter beeld op.

De belangrijkste voordelen van drie cameralenzen:

• Betere foto’s met lange sluitertijd
  • Betere foto’s bij slechte lichtomstandigheden
  • Betere herkenning van diepte
  • Verbeterde portretten
  • Natuurlijker diepte-effect op foto’s

Huawei P20 Pro

Daarnaast zou een derde camera handig kunnen zijn voor meer geavanceerde augmented reality-functies. De vraag is echt of Apple daadwerkelijk voor een systeem met drie lenzen gaat kiezen. EDN heeft geen geweldig track record en de bron heeft mogelijk de drie lenzen verward met het TrueDepth-camerasysteem dat Apple voor de 2019 iPhones aan het ontwikkelen is. Daar waren onlangs geruchten over.

De 2018 iPhones zullen waarschijnlijk nog gewoon voorzien zijn van dubbele lenzen, vergelijkbaar met wat je bij de iPhone X vindt. Ook kunnen we op de meeste modellen een soortgelijk bijna-randloos design verwachten.

Revisiegeschiedenis:

• 2018 - 28 mei: 3D-functies en verbeterde zoom toegevoegd, op basis van nieuwe info uit Taiwan.

Laatst bijgewerkt 25 juni 2018, 20:43