Gebruikers kunnen zich afmelden voor Google’s mobiele advertentie-tracking

Google gaat gebruikers mobiele advertenties voorschotelen op basis van hun unieke toestel-ID. Maar de gebruikers kunnen zich er ook voor afmelden.
Gonny van der Zwaag - · Laatst bijgewerkt:

mobiele adsGoogle gaat de unieke ID van mobiele apparaten gebruiken om het vertonen van advertenties te verbeteren. Bij de iPhone en andere iOS-apparaten gaat het daarbij om de UDID (unique device identifier). Maar tegelijk geven ze nieuwe mogelijkheden om je privacy te beschermen. Gebruikers hebben straks ook een opt-out-mogelijkheid. Mobiele advertentiediensten zoals AdMob (eigendom van Google) gebruiken al langer het ID van een toestel, bijvoorbeeld om te voorkomen dat steeds dezelfde advertentie wordt getoond.

Advertentiebedrijven kunnen het bijvoorbeeld gebruiken voor frequency capping (beperking van het aantal keren dat je een advertentie ziet) of het afstemmen van advertenties op het gebruik. Ze kunnen bijvoorbeeld zien hoe vaak gebruikers van een bepaald type apparaat op een linkje klikken.

ads prefsHet wordt bij Google straks makkelijker om opt-out te kiezen: dit houdt in dat je UDID niet langer wordt geregistreerd. Het betekent overigens niet dat er helemaal geen advertenties meer worden vertoond. Je krijgt gewoon advertenties te zien die wat minder goed op jouw voorkeuren zijn afgestemd, maar krijgt wel het prettige gevoel dat je niet langer ‘in de gaten’ wordt gehouden. Google houdt daarbij niet langer rekening met bijvoorbeeld de websites die je bezoekt en de zoekopdrachten die je uitvoert. Google zal gebruikers voortaan informeren dat hun toestel wordt getrackt via advertenties van het AdSense- en AdMob-netwerk. De instellingen in de zoekfuncties op iOS en Android zullen worden bijgewerkt, zodat de gebruikers hun privacy-instellingen voortaan beter kunnen regelen en de trackingfunctie kunnen uitschakelen.

Apple’s iAd-advertentiedienst maakt geen gebruik van het vastleggen van UDID’s, maar Apple houdt wel je locatie in de gaten. Vanaf iOS 4 kun je je daarvoor afmelden; je krijgt dan nog wel advertenties te zien, maar ze zijn niet afgestemd op jouw kenmerken.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 17 april 2011, 20:46
Categorie Apple
Onderwerpen google, reclame

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.