Facebook gaat eigen mobiel reclamenetwerk aankondigen

Facebook gaat een eigen mobiel advertentienetwerk starten, met reclame gericht op apps en games. De advertenties zullen inspelen op persoonlijke interesses.

mobile-facebook-adsFacebook gaat eind deze maand een eigen netwerk voor mobiele advertenties aankondigen. Het netwerk maakt gebruik van de Facebook-database met gebruikersinformatie, zodat de advertenties zijn afgestemd op de gebruiker. Facebook overwoog het advertentienetwerk al langer, maar wilde zich aanvankelijk concentreren op desktopbezoekers. Gebrek aan mobiele advertenties hield een bredere uitrol tegen. Maar inmiddels is het klimaat veranderd: in de laatste drie maanden leverden mobiele reclames $1,24 miljard omzet op voor Facebook, meer dan de helft van de reclame-inkomsten.


In januari werd dan ook “een soort mobiel advertentienetwerk” aangekondigd, zoals Facebook het zelf omschreef. Het ging daarbij om de verkoop van reclamebanners in apps van anderen. Dit nieuwe initiatief stelt ontwikkelaars in staat om Facebook-ads te verwerken in allerlei apps en diensten. Voor Facebook betekent het uitbreiding van het eigen bereik: ze kunnen geld verdienen aan miljarden gebruikers, zelfs op momenten dat ze geen gebruik maken van Facebook’s eigen website of apps.

Gevolgen voor gebruikers

Voor gewone gebruikers betekent het, dat je straks in veel meer apps reclamebanners zult zien, die zijn afgestemd op jouw interesses en activiteiten. De informatie daarvoor is afkomstig van Facebook. Om dat proces zo soepel mogelijk te laten verlopen, zal het ook steeds vaker voorkomen dat je in apps moet inloggen met je Facebook-account, zodat de ontwikkelaar bij Facebook makkelijker gerichte ads kan opvragen.

Een groot deel van de huidige mobiele inkomsten van Facebook is nu al afkomstig van advertenties die je proberen te verleiden een app te installeren. Vaak gaat het daarbij om agressief gepromote games zoals Clash of Clans, Candy Crush of casinogames. Ze bevatten directe aansporingen voor downloads in Google Play en de App Store. De kans is groot dat we dergelijke advertenties vaker gaan zien. Facebook weet op basis van je Facebook-activiteiten dat je boerderijspelletjes leuk vindt en zal daarom fanatieker proberen om je FarmVille 2 te laten downloaden.

Wat je ook zult zien is dat reclamebanners steeds onopvallender worden. Hieronder zie je twee advertenties: rechts een traditionele advertentie die je waarschijnlijk makkelijk negeert, omdat het er zo duidelijk als een advertentie uitziet. Links zie je een geniepiger oplossing: je moet eerst de tekst gaan lezen om te zien of het om een statusupdate of reclame gaat. Dit is het type advertentie dat Facebook steeds vaker wil gaan toepassen.

onopvallende-facebook-advertentie

Aankondiging op 30 april

Facebook’s plannen zullen worden onthuld op de F8-conferentie op 30 april. Het sociale netwerk zal gaan concurreren met AdMob (eigendom van Google), iAd (eigendom van Apple) en gespecialiseerde spelers zoals Milennial Media. Verder kondigde Twitter onlangs aan dat ze meer op mobiele advertenties gaan concentreren. Ze gebruiken daarvoor MoPub, een beurs voor mobiele advertenties die ze eerder dit jaar kochten. Facebook’s verkoopargument zal zijn, dat ze de gebruiker veel intiemer kennen dan de andere spelers. Ze weten wat mensen doen, wie je vrienden zijn en wat je bezighoudt.

Reacties: 6 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.