Waarom Apple groot vertrouwen heeft in de iPad

Apple heeft groot vertrouwen in de iPad, ten koste van de Mac. Een simpeler verhaal en assortiment met een lagere instapprijs moeten zorgen dat de iPad-markt weer gaat groeien. Maar niet iedereen zal daar enthousiast van worden.

Op het eerste gezicht lijkt de goedkopere 9,7-inch iPad een laatste strohalm van Apple om nog wat iPads te verkopen. Maar volgens Apple-commentator Neil Cybart is dat helemaal niet het geval: dat Apple zo agressief bezig is iPads aan de man te brengen is juist een bewuste strategie omdat ze vooral met de toekomst van de Mac in hun maag zitten…


iPad Pro zakelijk, fotoshoot

Heeft de iPad z’n beste tijd gehad, of toch niet?

Dat er minder iPads verkocht worden, zal voor niemand een geheim zijn. Cijfers laten zien dat de verkoop al sinds 2014 daalt. Per jaar werden er destijds nog rond de 70 miljoen stuks verkocht; nu ligt dat rond de 40 miljoen. Dat zijn nog steeds gigantische aantallen (ter vergelijking: Google verkocht in een halfjaar zo’n 2 miljoen Pixel-smartphones). Maar de hoogtijdagen van de iPad lijken wel een beetje voorbij.

iPad Pro zakelijk gebruik

Toch lijkt Apple er wel vertrouwen in te hebben. De afgelopen anderhalf jaar hebben ze de strategie omgegooid, om zowel bestaande als nieuwe iPad-gebruikers beter te bereiken. Enerzijds hebben ze gekozen voor een duurder apparaat met meer functies (iPad Pro) en recent hebben ze de standaard 9,7-inch iPad goedkoper en simpeler gemaakt, omdat gewone gebruikers vrij simpele eisen blijken te hebben. Er zijn volgens Cybart momenteel zo’n 100 miljoen gebruikers met een oudere iPad (iPad 1 t/m 4 en iPad mini), waarvan een deel niet eens naar de laatste iOS-versie te updaten is. Die groep is langzamerhand toe aan een nieuw model.

iPad Pro zakelijk idee

‘iPad mini vertekent de statistieken’
Volgens Cybart gaat het helemaal niet zo slecht met de iPad-verkopen. De cijfers worden de cijfers vooral vertekend door de kortstondige populariteit van de iPad mini. Dat model blijkt veel meer een niche-product dan aanvankelijk werd gedacht. Het is met de komst van de nieuwe 9,7-inch iPad dan ook niet meer een instapmodel, maar een (duurder) niche-product geworden, dat Apple nog in het assortiment houdt voor de echte liefhebbers.

Wat bijvoorbeeld maar weinig mensen weten is dat de iPad Air 2 de bestverkochte iPad ooit is. Meer dan de helft werd gekocht door een nieuwe gebruiker; iemand die voorheen nog geen iPad in bezit had. Toch denken veel mensen dat de markt al aan het inzakken was op het moment dat de iPad Air 2 op de markt kwam.

iPad Pro zakelijk gebruiken met iMovie

‘Apple laat de Mac in de steek’
Maar hoe zit het nu met de Mac? Volgens Cybart weet Apple eigenlijk niet goed wat ze daarmee aan moeten. Ze zouden flink kunnen investeren in de Mac en steeds meer mobiele functies ook op de Mac kunnen aanbieden. Maar dat vraagt grote investeringen. Een andere optie is om de Mac te verwaarlozen, waardoor er steeds minder nieuwe modellen op de markt verschijnen. Cybart denkt dat Apple voor die strategie heeft gekozen, wat je ook kunt zien in de vele reclamespotjes voor de iPad Pro: computers zijn lastige apparaten die ergernissen oproepen. De iPad Pro is het lichtere, slimmere alternatief. Eigenlijk is het een rare keuze: de Mac verkoopt nog steeds erg goed met een omzet van bijna 24 miljard dollar per jaar; dat is meer dan de omzet van de iPad.

Onlogische beslissing
Het lijkt daarom een onlogische beslissing om zo de nadruk op de iPad te leggen, maar blijkbaar hoopt het management van Apple erop dat een flinke prijsverlaging, eenvoudiger verkoopverhaal en het op een zijspoor zetten van de iPad mini ertoe leidt dat de iPad weer een groeimarkt wordt. Of dat gaat lukken, is nog wel de vraag want uit cijfers blijkt dat mensen helemaal niet zo snel geneigd zijn om hun desktop of laptop aan de kant te zetten voor een tablet. Er zijn relatief maar weinig mensen die geloven dat ze hun dagelijkse werk ook prima op een tablet kunnen doen.

Reacties: 25 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.