Zo werkt de Apple TV 4 als gameconsole en dit vinden ontwikkelaars ervan

De Apple TV 4 is de eerste Apple TV die zich focust op videogames, en daar maakt Apple direct gebruik van om een nieuwe manier van lokale opslag uit te testen. Hoe denken ontwikkelaars van games over de toekomst van de Apple TV als gameconsole?
Lars Paymans - · Laatst bijgewerkt:

Apple-tv-games

De Apple TV 4 richt zich voor het eerst in de geschiedenis van het apparaat sterk op videogames, maar Apple pakt het op een aantal vlakken anders aan dan Nintendo, Sony en Microsoft. Hoe werkt de Apple TV 4 als je hem vooral als gameconsole wilt gebruiken, en zien ontwikkelaars het zitten om er games voor te maken?


De grootste vernieuwing van de Apple TV 4 is tvOS, een nieuw besturingssysteem dat het samen met een eigen App Store mogelijk maakt om games te installeren en te spelen op de nieuwe Apple TV. Voor de ontwikkelaars van deze games gaat het er anders aan toe dan ze tot nu toe gewend zijn, maar jij als gebruiker merkt er niets van. Tenminste, als het systeem goed werkt.

Strenge regels voor app-ontwikkelaars

Het zit zo. Apple heeft een aantal strenge regels opgesteld voor tvOS-apps, zodat er met relatief weinig opslagruimte veel kan worden gedaan. Zo hebben apps een maximale lokale opslagruimte van 200MB, maar apps en games kunnen gemakkelijk groter zijn. Zo hebben ontwikkelaars nog maximaal 2GB de ruimte om resources te installeren. Daarnaast hebben ontwikkelaars in de cloud nog de mogelijkheid voor 20GB extra data, dat on-demand beschikbaar is, zo schrijft Polygon.

Apps kunnen daardoor op 4 plaatsen aanwezig zijn:

  • Op jouw apparaat in een appbundel.
  • Op jouw apparaat in een on-demand resources container.
  • In iCloud: kleine hoeveelheden data zoals game saves.
  • In iCloud: grotere hoeveelheden data, zoals audio en content voor latere levels in een game. Dit wordt naar het apparaat gestuurd wanneer het nodig is.

Bekijk ook

App Thinning: zo bespaar je opslagruimte op de iPhone, iPad en Apple TV

Apps hebben dankzij App Thinning, App Slicing, Bitcode en On-Demand Resources minder opslagruimte nodig. Hoe werken deze technieken en wat merk je ervan?

Apple maakt gebruik van App Thinning, on-demand resources en tvOS om bepaalde gedeeltes van apps en games te downloaden en weer te verwijderen op de achtergrond. Zo worden bijvoorbeeld de laatste levels van een game niet direct gedownload als je een spel koopt. De eerste uren van een game ben je immers toch bezig met level 1 tot en met 5, dus is het zonde van de opslagruimte om ook level 6 tot en met 10 al op je Apple TV te installeren.

Apple TV apps

Als dit systeem goed werkt, merk je hier als gebruikers bijna niets van. Het enige ongemak waar je tegenaan kan lopen is dat een deel van een game opnieuw moet worden gedownload als je deze lange tijd niet gebruikt hebt (en de content dus automatisch verwijderd is). Dit zal vooral het geval zijn bij de 32GB Apple TV, die door de kleinere opslagcapaciteit vaker data zal verwijderen.

https://www.iculture.nl/apple-tv/keuzehulp/

Wat vinden app-ontwikkelaars?

De meningen van ontwikkelaars over dit systeem zijn nogal divers, zo ontdekt Polygon. Makers van simpele, kleinere spelletjes hebben aan de lokale opslaglimiet van 200MB en 2GB genoeg, maar grote games met indrukwekkende graphics hebben voor één level al meer dan die maximale capaciteit nodig. Een anonieme ontwikkelaar benadrukt bovendien dat het los verkopen van een gamecontroller geen goed begin is.

Als de capaciteit van 200MB verhoogd zou worden, en er een gamecontroller in de doos van de Apple TV zit, wordt het pas een stuk interessanter. Op die manier kan er een duidelijke doelgroep ontstaan, maar zolang die ontbreekt is de Apple TV niet interessant voor ons.

De strenge regels en het nieuwe systeem van Apple betekenen daarnaast dat ontwikkelaars hun game flink moeten aanpassen om aan deze richtlijnen te voldoen. Dit kost tijd en geld, en als het blijkt dat de meeste Apple TV-gebruikers nog steeds maximaal €1,99 voor een game willen betalen (net zoals op de iPhone en iPad), dan is de kans klein dat ontwikkelaars bereid zijn deze extra moeite te nemen om hun game werkend te krijgen op de Apple TV 4. De tijd zal dus leren of het voor ontwikkelaars de moeite waard is om hun games klaar te maken voor de Apple TV.

Apple TV 4 met televisiescherm.

Zijn Apple’s servers er klaar voor?

Het succes van dit systeem ligt in handen van de servers van Apple en hoe goed tvOS in kan schatten welke apps je wel en niet gebruikt. Als de servers van Apple er namelijk uit liggen, kun je een game misschien wel opstarten maar ontbreken de levels die je wilde spelen. Daar kun je als gebruiker niets aan doen: Apple heeft de touwtjes in handen, en het voordeel voor jou als gebruiker is hiervan dat je meer kan met een beperkte opslagcapaciteit.

De Apple TV 4 is het perfecte apparaat voor Apple om deze nieuwe manier van lokale opslag uit te testen. De Apple TV staat immers (in de meeste gevallen) standaard onder je televisie en is altijd verbonden met het internet. Het constant verwijderen en herdownloaden van data is in die situatie dan ook geen probleem. Op de iPhone, iPad en iPod touch is dit een heel ander verhaal. Die apparaten neem je met je mee, en verlaten dus ook regelmatig de Wi-Fi-zone.

https://www.iculture.nl/reviews/apple-tv-4/

Apple TV

De Apple TV is Apple's kleine kastje voor aan je televisie, waarmee je video's kan kijken, gebruik kan maken van streamingdiensten als Netflix en Videoland, games kan spelen en foto's en video vanaf je iPhone, iPad en Mac kan afspelen op je televisie met AirPlay. De Apple TV is een woninghub voor HomeKit en wordt geleverd met de Siri Remote. Haal meer uit je Apple TV met deze mogelijkheden. Met handige tips en meer om de functies van je Apple TV te ontdekken. Het nieuwste model is de Apple TV 4K uit 2022. Voor de beste prijzen lees je ons artikel over een Apple TV kopen.

Apple TV

Reacties: 11 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.