Apple Pay in Rusland

Apple Pay bestaat twee jaar, krijgt steeds meer concurrentie

Apple Pay bestaat 2 jaar, maar is nog geen marktleider. Sterker nog, er komt gaandeweg steeds meer concurrentie bij van winkelketens en supermarkten.

Omdat de meeste nieuwe diensten van Apple in het najaar van start zijn gegaan, betekent het ook dat er relatief veel jubilea te vieren zijn. Eén van die diensten heb je waarschijnlijk nog nooit gebruikt: Apple Pay. De mobiele betaaldienst van Apple bestaat twee jaar en heeft in toenemende mate te maken met concurrentie, bijvoorbeeld de eigen betaaldiensten van supermarkten en andere winkelketens. In de VS heeft Apple te maken met concurrentie van warenhuis Kohl’s, supermarkt Wal-Mart en drogist CVS. Allemaal hebben ze hun eigen betaalmethode uitgevonden, vaak met gebruik van QR-codes en gekoppeld aan de eigen klanten- en kortingskaarten. Apple Pay is in veel gevallen veiliger en geavanceerder maar heeft de strijd nog niet gewonnen.

Apple Pay in Rusland

Apple Pay 2 jaar

De afgelopen twee jaar heeft Apple steeds meer Amerikaanse banken aangesloten en het aantal landen waar je met Apple Pay kunt betalen is gestegen naar tien. Bedrijven bieden wel Apple Pay aan, maar ze ontwikkelen vaak ook nog hun eigen betaalsysteem. Apple kan ook uitbreiden, bijvoorbeeld door betalingen met Apple Pay mogelijk te maken in het openbaar vervoer, bij benzinestations en snoepautomaten en in webshops. Bij elke betaling krijgt Apple een percentage, dat waarschijnlijk niet zo groot is maar door de grote aantallen transacties wel bijdraagt aan Apple’s omzet in diensten.

Apple Pay TFL

Betalen in het openbaar vervoer is al mogelijk in Londen en sinds kort ook in Japan. Apple heeft zelfs een speciale chip in de iPhone ingebouwd zodat reizigers bij East Japan Railway Co. kunnen betalen. Er zijn ook plannen om het aan te bieden in New York en Boston.

Op zich heeft Apple niets te klagen: afgelopen mei was Apple Pay goed voor 9 procent van alle creditcardbetalingen in de winkels. Van massaal gebruik is echter nog geen sprake. Gebruikers zien vaak het voordeel niet ten opzichte van betalen met hun gewone creditcard. Om toegevoegde waarde te kunnen bieden zou Apple moeten zorgen voor betere integratie met kortingsbonnen, klantenkaarten en puntenspaarsystemen. Samsung doet dat al wel: je kunt bijvoorbeeld cadeaubonnen winnen bij Dunkin’ Donuts als je met Samsung Pay betaalt. Google is ook bezig met de eigen klantenkaart, Tap 10. Apple heeft nog niets.

En in Nederland? Er zijn mobiele betaalsystemen en contactloos betalen met je bankpas is al behoorlijk doorgedrongen. Ondertussen is nog geen mobiele betaalmethode erin geslaagd om de markt in handen te krijgen, voordat Apple (eindelijk een keer) van start gaat.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 11 oktober 2016, 17:25
Categorie Diensten
Onderwerp apple pay

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.