Apple Music for Business gestart: speciale afspeellijsten voor bedrijven

Ben je uitbater van een koffietentje en wil je graag koffietentjesmuziek afspelen, dan kun je vanaf nu terecht bij Apple. Met Apple Music for Business probeert het bedrijf speciale afspeellijsten aan te bieden, die zijn afgestemd op de sfeer in jouw bedrijf.

Apple werkt hiervoor samen met PlayNetwork. Bedrijven kunnen zich hiervoor inschrijven en vervolgens onder licentie muziek afspelen. Daarbij levert Apple de door mensen samengestelde afspeellijsten en persoonlijke aanbevelingen, afgestemd op het merk. Je kunt de muziek afspelen via een speciale iPhone- en iPad-app. Apple zou al een tijdje bezig zijn met een pilot en rolt het nu op bredere schaal uit. Een speciaal abonnement voor bedrijven is nodig, omdat je de consumentenversie van Apple Music en soortgelijke diensten niet mag afspelen op commerciële locaties.

Apple Music for Business

Eén van de eerste klanten is het warenhuis Harrods in Londen. Zij zouden al een aantal weken bezig zijn met het afspelen van muziek via Apple Music for Business. In ruil daarvoor gaat Harrods in de winkels billboards neerzetten met reclame voor Apple Music. Meldt het winkelende publiek zich vervolgens aan bij de muziekdienst, dan krijgt Harrods daarvan een percentage. Hoeveel de bundel kost is niet bekend; dit is waarschijnlijk afhankelijk van het aantal locaties en de verdere wensen van de winkels. Ook in de Levi’s kledingwinkels kun je de speciaal gemaakte afspeellijsten van Apple Music horen.

Apple Music for Business

Voor zakelijk afspelen moeten bedrijven vaak een speciaal contract sluiten met gespecialiseerde aanbieders, omdat hiervoor een ander tarief qua royalties geldt. Apple verlaagt de drempel nu met deze speciale bundel. Overigens biedt Spotify ook al iets soortgelijks aan.

Reacties: 6 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.