Zo veranderde ons reisgedrag door het coronavirus

Apple Mobility Trends maakt het inzichtelijk
Apple laat met een Mobility Trend-rapport zien hoe mensen hun reisgedrag hebben veranderd, nu de meeste mensen thuiszitten vanwege COVID-19. Ook Belgische en Nederlandse cijfers zijn te bekijken.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

Update 6 mei 2020: Apple heeft Mobility Trends flink uitgebreid. Er zitten nu 800 landen, regio’s, steden en subregio’s in. Alle 50 VS-staten zitten erin en grote stedelijke regio’s wereldwijd. Deze week zou Apple ongeveer 580 subregio’s hebben toegevoegd.

Piek in het weekend

Zo wordt er in Amsterdam 67% minder autogereden en 77% minder gewandeld. Gebruik van openbaar vervoer is zelfs met 89% procent afgenomen. In Utrecht ziet de trend er weer heel anders uit: daar zijn autorijden en openbaar vervoer ook sterk afgenomen, maar er wordt nog relatief veel gewandeld, vooral tijdens het Paasweekend. Ook in Rotterdam was er een flinke piek in wandelen en autorijden tijdens Pasen.


In Brussel valt weer op dat de inwoners meteen thuis zijn gaan zitten en ook in het weekend niet meer naar buiten komen. Je kunt Apple’s Mobility Trends opvragen voor diverse landen en de wat grotere steden. Helaas staan niet alle steden erin; als inwoner van Antwerpen of Groningen grijp je mis.

De Apple Mobility Trends zijn gebaseerd op informatie die in Apple Kaarten wordt opgevraagd. Mensen hebben hun reisgewoontes behoorlijk veranderd sinds in veel landen de oproep werd gedaan om thuis te blijven. Op de speciale pagina vul je een land of stad in en je krijgt meteen de trends te zien van 13 januari tot en met vandaag.

De pagina vind je hier.

Amsterdam:

Apple Mobility Trends Amsterdam

Utrecht:

Apple Mobility Trends Utrecht

Brussel:

Apple Mobility Trends Brussel

De meest extreme cijfers zien we in Italië en Spanje, waar het coronavirus zwaar heeft toegeslagen. In Rome nam het openbaar vervoer met 95% af en ook wandelen (95%) en autorijden (91%) wordt nauwelijks gedaan. Geen wonder, want als je alleen naar de plaatselijke supermarkt mag, heb je geen route van Apple Kaarten nodig. In Madrid is een soortgelijke trend te zien: autorijden (-89%), wandelen (-94%) en openbaar vervoer (-94%) namen zo sterk af, dat er nauwelijks meer wordt gezocht naar navigatieroutes.

Je kunt ook de dataset downloaden en dagelijkse wijzingen per type vervoer opvragen. Apple wil met de data inzichten geven aan lokale overheden en gezondheidsautoriteiten. Het zou ook bruikbaar kunnen zijn om beleid op te baseren.

Klik om inhoud van Twitter te tonen.
Learn more in Twitter’s privacy policy.

Apple benadrukt hoe de privacy van gebruikers is gewaarborgd, ook in de tweet van Tim Cook. Het gaat om de activiteiten in een regio, niet de bewegingen van een individu. Zoekopdrachten worden niet opgeslagen en Apple maakt geen profiel van je bewegingen en zoekactiviteiten, laat het bedrijf weten.

Apple is daarnaast betrokken bij een ander plan: samen met Google wordt gekeken of je kunt traceren of je in contact bent geweest met coronapatiënten. Ook word je in Apple Kaarten nu gewezen op de snelste route naar apotheken, ziekenhuizen en andere belangrijke plekken die momenteel van belang zijn.

Revisiegeschiedenis:

  • 2020 - 06 mei: Uitbreiding van aantal landen en regio's toegevoegd, waaronder 580 subregio's.

Reacties: 1 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.