Zo houdt Apple nieuwe producten langer geheim

Apple gebruikt een slimme truc om merknamen lange tijd geheim te houden, dankzij de route via Jamaica. Hoe werkt dit precies?

Apple heeft een slimme manier gevonden om nieuwe producten zo lang mogelijk geheim te houden. Daarbij maken ze gebruik van sectie 44(d) van de Amerikaanse wetgeving voor handelsmerken. Apple heeft maar liefst 343 keer gebruik ervan gemaakt om te zorgen dat nieuwe productnamen niet vroegtijdig uitlekken – vaker dan elk ander bedrijf. Sectie 44(d) geeft aan dat je bij het aanvragen van een nieuw handelsmerk in de VS al zes maanden beschermd bent, op voorwaarde dat je het merk al eerder in een ander land hebt geregistreerd.


AirPods

In de meeste landen zijn de aanvragen voor handelsmerken echter online te vinden, waardoor ze makkelijker te achterhalen zijn. Er zijn echter landen waarin dat niet gebeurt, waaronder Jamaica. Op dit tropische eiland zul je fysiek naar de lokale instanties in de hoofdstad Kingston moeten gaan om te onderzoeken welke handelsmerken zijn aangevraagd. Apple weet dat en maakt er gretig gebruik van. Bovendien registreren ze het merk via een speciaal daarvoor opgericht bedrijf met een onopvallende naam, zodat er geen directe link met Apple te vinden is.

Click here to display content from www.theatlas.com

Voormalig handelsmerk-onderzoeker Roberto Ledesma dook in de statistieken en ontdekte dat Apple deze truc drie maal zo vaak uithaalt als andere techbedrijven zoals Google. Dat het niet vaker gebeurt komt omdat het relatief duur is en geen garantie biedt voor succes. Ook in Jamaica zitten nieuwsgierige Apple-watchers die best wat moeite willen doen om nieuwe aanvragen te achterhalen. Al een jaar geleden lekte bijvoorbeeld de naam AirPods uit door een spoedaanvraag die in Jamaica was gedaan.

Bekijk ook

Wat is Apple met de merknaam AirPods van plan?

Apple lijkt het handelsmerk AirPods te hebben aangevraagd, mogelijk bedoeld voor draadloze oordopjes die via Bluetooth werken.

Om een aanvraag in Jamaica te kunnen doen moet je een flinke juridische afdeling hebben, die alles kan regelen. Daardoor is het de route niet weggelegd voor kleinere techbedrijven. Apple zou in totaal 343 keer gebruik hebben gemaakt van sectie 44(d) van de US Trademark Act. Het ging daarbij bijvoorbeeld om de namen Siri, Apple Watch en macOS. Via de Amerikaanse USPTO is uiteindelijk te achterhalen waar Apple de merknaam aanvankelijk heeft geregistreerd, dankzij een verwijzing naar de originele inschrijving.

Click here to display content from www.theatlas.com

Heb je geen tijd om naar Kingston te vliegen, dan kun je het Jamaicaanse handelsmerkenbureau ook vragen om de aanvragen te doorzoeken, maar je hebt een adres op Jamaica nodig om de resultaten te ontvangen en het duurt drie weken voordat je ze krijgt. Ook zou je een jurist in Jamaica kunnen inschakelen om namens jou te zoeken. Maar dat is wel erg veel moeite.

Mocht Jamaica ooit besluiten om toch online te gaan, dan is er niets aan de hand: er zijn nog 65 andere landen die hun aanvragen voor merknamen ook niet online beschikbaar stellen.

Reacties: 0 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.