Apple is de grootste fabrikant van wearables en is inmiddels groter dan (voormalig) marktleider Fitbit. Dat blijkt uit een onderzoek van Strategy Analytics. Apple zou het afgelopen kwartaal 3,5 miljoen Apple Watch-exemplaren hebben verkocht. Zelf maakt Apple geen officiële cijfers bekend.
Apple Watch is bestverkochte wearable
Tim Cook liet tijdens de presentatie van de afgelopen kwartaalcijfers (FQ2 2017) al even doorschemeren dat het goed gaat met de verkoop van de Apple Watch. De verkoop zou vorig jaar zijn verdubbeld. Maar hoeveel mensen wereldwijd al met een Apple Watch om hun pols rondlopen, dat wilde Cook zoals gewoonlijk niet verklappen.
Strategy Analytics moet daarom afgaan op metingen en daarbij blijkt dat de markt sterk verdeeld is. Volgens de onderzoekers heeft Apple naar schatting 3,5 miljoen stuks van de Apple watch verkocht, een groei van 59 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. Maar daarmee zijn ze ‘slechts’ goed voor 16 procent van de wereldmarkt voor wearables.
Overigens hielp het daarbij wel mee dat Fitbit in een neerwaartse spiraal zit. In het eerste kwartaal van 2016 verkochten ze nog 4,5 miljoen stuks, dit kwartaal komt uit op 2,9 miljoen. Apple’s prestatie is des te knapper als je bedenkt dat de prijs van de Apple Watch veel hoger ligt: een Fitbit kost meestal tussen de 100 en 150 euro, een Apple Watch zit al snel op 300-400 euro. Blijkbaar is er een trend gaande van fitnessbandjes naar volledige smartwatches met meer functies. Zowel Apple als Samsung brengen die op de markt. Terwijl je met de fitnessbandjes stappen kunt tellen en hartslag meten heb je bij een smartwatch vaak ingebouwde GPS en een groter scherm. Fitbit is bezig met een smartwatch, maar die komt pas in het najaar op de markt.
Xiaomi rukt op
Volgens de onderzoekers daalt het aantal verkochte producten, de omzet, de prijs en de winst van Fitbit op het moment en moeten ze gaan oppassen. Daardoor wist Xiaomi de tweede plek te bemachtigen, achter Apple. Ze verkopen de Mi Band en Mi Band 2, twee extreem goedkope wearables waarvan ze 3,4 miljoen stuks verkochten. Xiaomi heeft nu 15,5 procent van de markt, maar zou Apple vanwege de lage prijs snel kunnen inhalen.