Een jaar geleden oordeelden Amerikaanse rechters dat Google een monopolie heeft op online zoeken en sindsdien werd onderzocht wat er gedaan moet worden om dit een halt toe te roepen. Er werd zelfs gespeculeerd dat Google zowel Chrome als Android moest verkopen. Ook de deal die Apple en Google hadden lag onder een vergrootglas. Nu is besloten dat Chrome niet verkocht hoeft te worden en dat de deal tussen Apple en Google behouden mag blijven.
Deal voor standaard zoekmachine tussen Apple en Google
Google betaalt Apple jaarlijks zo’n $20 miljard om in Safari op iPhone, iPad en Mac de standaard zoekmachine te zijn. Hoewel gebruikers al jarenlang de mogelijkheid hebben om een andere zoekmachine in te stellen, is Google altijd al de standaard in Apple’s eigen browser. Dat levert Apple elk jaar een flinke bak geld op voor haar dienstensector, terwijl het Google ook inkomsten oplevert doordat meer gebruikers via Google zoeken op hun iPhone, iPad en Mac. Oftewel: er was voor beide partijen noodzaak om de deal te behouden.
De rechter heeft nu besloten dat het verbieden van betalingen van Google aan partners als Apple juist schade zou aanrichten aan zowel partners als consumenten. Het gevolg is dus dat Google voorlopig de standaard zoekmachine blijft en Apple jaarlijks behoorlijk wat geld op de bankrekening bijgeschreven ziet worden. Maar de rechter heeft wel een aantal voorwaarden opgesteld.
Google mag namelijk nooit de exclusieve zoekmachine zijn. Er moeten altijd alternatieven zijn waar een gebruiker zelf uit kan kiezen. Apple mag ook andere zoekmachines blijven promoten en Google mag niet eisen dat andere zoekmachines uitgesloten worden. Ook moet Apple voor de privémodus van Safari gebruikers een ander zoekmachine kunnen laten instellen. Dit is al sinds enkele jaren mogelijk. Ook moeten andere partners van Apple de mogelijkheid krijgen om andere diensten te promoten en integreren. Denk aan assistenten of chatbots, ondanks dat Google de standaard zoekmachine is.
De deal tussen Apple en Google mag elk jaar maximaal twaalf maanden gelden. Dat betekent dat Google dus niet contractueel vast mag leggen dat de deal voor meerdere jaren achtereenvolgend blijft gelden. Dit geeft andere zoekmachines de kans om elk jaar met een tegenbod te komen, zodat Apple de afweging kan maken om een andere zoekmachine als standaard aan te bieden. Tot slot is het verboden om Apple hogere inkomsten te bieden in ruil voor meer exclusiviteit voor Google-diensten of -apps op iPhone of iPad.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Wat voor hints zitten er in de iPhone 17-event uitnodiging? (27-08)
- Apple Store Den Haag na ruim elf weken weer geopend (14-08)
- Gerucht: 'Alles op schema voor release Apple Intelligence-Siri in voorjaar 2026' (11-08)
- HomeKit verdwijnt: dit is de nieuwe naam (11-08)
- Op welke Apple-events kun je in 2025 nog rekenen? Dit zijn onze verwachtingen (05-08)
Google heeft meerdere apps en diensten die voor Apple-gebruikers interessant zijn. Bekende apps zijn Google Maps, de Google Assistent en Gmail. Bekijk in deze lijst wat Google zoal doet voor mensen met een iPhone, iPad of Mac.

- Alle Google-apps voor iPhone en iPad
- Alles over Google Maps
- Gmail instellen op iPhone en iPad
- Google Home: alles over de slimme speaker van Google
- Haal meer uit Google Foto's
- Haal meer uit Google Drive
- Haal meer uit Google Maps
- Google-account: controleer welke apparaten toegang hebben
- Alles over Google Home en Google Nest
- Google Assistent
- Alternatieven voor Google-diensten