Apple en Google: is 30 procent een eerlijk percentage?

Is de 30 procent die Apple en Google vragen voor apps en andere digitale content wel eerlijk? Een analist van Forrester denkt dat het uiteindelijk onder de 10 procent geraakt.
Gonny van der Zwaag - · Laatst bijgewerkt:

apple app storeApple en Google vragen allebei 30% commissie om apps beschikbaar te stellen aan consumenten. Nu de abonnementendienst van Apple is uitgerold en ook Google details bekend heeft gemaakt, ontstaat al snel de discussie over wat een ‘eerlijk’ percentage is om met ontwikkelaars en uitgevers te delen. Bij Google OnePass liggen de percentages veel gunstiger: Google strijkt geen 30 procent op, maar slechts 10 procent. En bovendien geven ze de uitgevers veel meer vrijheid. Ze kunnen gratis abonnementen aanbieden, zelf kiezen welke prijzen ze hanteren en krijgen ook de beschikking over de klantgegevens.

De vraag wat een eerlijke prijs is, wordt belangrijker want content wordt steeds meer digitaal: we kopen digitale muziek, gaan de krant inruilen voor een digitaal exemplaar en voor films gaan we ook niet meer naar de videotheek. Volgens analist James McQuivey van Forrester Research is de 30 procent die Apple vraagt niet goed op de lange termijn voor de aandeelhouders. Maar ook als je naar het grotere economische plaatje kijkt is 30 procent niet eerlijk. Er is nauwelijks concurrentie in de markt, Apple heeft 90 procent van de tabletmarkt in handen en hoeft daarom geen rekening te houden met de concurrentie. Maar in de telefoonmarkt hebben we gezien dat Android vrij snel een inhaalslag kan maken. McQuivey verwacht hetzelfde bij tablets. Maar het is de vraag of Apple ooit op de 10 procent van Google uitkomt, wat volgens McQuivey ook al aan de hoge kant is. Afprijzen is niet echt Apple’s stijl.

De grootste kostenpost voor een app is het maken ervan, niet het aanbieden van een platform. Eigenlijk is Apple’s rol in het geheel te vergelijken met andere tussenpersonen, zoals creditcard-aanbieders. Voor kleine bedragen vragen deze aanbieders tussen de 2 en 5 procent. Het systeem werkt goed en de creditcard-aanbieders verdienen er genoeg mee om hun kantoororganisatie en infrastructuur van de betalen. Op de lange termijn verwacht de Forrester-analist dan ook, dat de percentages voor boeken, apps en andere digitale content onder de 10 procent duiken. Dat is goed nieuws voor gebruikers, want het betekent dat de ontwikkelaars en uitgevers niet meer zo’n hoge opslag op de verkoopprijs hoeven te rekenen, om de kosten van Apple te compenseren. Lagere prijzen leiden tot meer innovatie, Apple zal nog steeds miljoenen op de bank hebben en de aandeelhouders zullen nog steeds tevreden zijn. Iedereen wint.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 21 februari 2011, 16:06
Categorie Apple
Onderwerpen app store, apple, google

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.