AH’s Productscanner met augmented reality is nogal beperkt

Albert Heijn brengt een productscanner met augmented reality uit. Daarmee kun je de voedingswaarde van producten opvragen op de iPhone. Maar het werkt nog nauwelijks.

Supermarktketen Albert Heijn introduceert vandaag een nieuwe app: de Productscanner voor iOS en Android. Daarmee kun je de voedingswaarde, ingrediënten en allergenen van producten opvragen. De app toont ook recepten en de herkomst van AH’s eigen merk-producten. Het idee is goed, maar er zijn een aantal problemen met deze app. De beloofde ‘augmented reality’ zit er niet in en bij de meeste producten werkt het niet. Maar dat heeft een reden.


AH Productscanner tutorial

Albert Heijn Productscanner

Om de app te gebruiken moet je toegang geven tot je camera en eventueel ook je locatie. Vervolgens richt je de camera op de hele voorkant van het product of alleen op het etiket aan de voorzijde. Het werkt allebei. Je moet de iPhone ongeveer 15 centimeter vanaf het etiket houden. Mocht het niet lukken, dan kun je ook de barcode aan de onderkant scannen.

AH Productscanner pancakes
Helaas, dit werkt niet.

AH Productscanner mineraalwater
En dit ook niet.

Zodra het product herkend wordt krijg je informatie over de samenstelling, allergenen en dergelijke te zien. Tenminste, zo zou het op papier moeten werken. Want bij het scannen van een paar AH-producten werkte het niet. “Nog niet alle AH-producten worden herkend”, waarschuwt Albert Heijn in de App Store omschrijving. En dat klopt, want bij nader onderzoek blijkt dat er nog maar 35 producten (!) met de app te scannen zijn. Dat zijn uitsluitend producten uit het assortiment vlees, vis en vleeswaren.

De App Store-omschrijving maakt daar geen melding van en ook in de app is niet te lezen dat het alleen om sommige vlees- en visverpakkingen gaat, dus je kunt een behoorlijke tijd tevergeefs bezig zijn met scannen. Om vervolgens gefrustreerd uit te roepen: “dat de app helemaal niet werkt!”

AH Productscanner vlees en vis
Nope, werkt ook niet.

Omdat we geen vlees- en visproducten bij de hand hadden, hebben we het ook geprobeerd met wat foto’s van vlees- en visproducten die AH zelf in de tutorial gebruikt (zalm en black angus-burger), maar ook dat lukte niet. Je zult dus zelf op speurtocht moeten gaan in de winkel om producten te vinden die met deze app werken. AH is van plan om het aantal producten de komende tijd uit te breiden, maar in feite heb je nu dus nog niet zoveel aan de app. Wat ons betreft heeft AH deze app nét wat te vroeg uitgebracht.

Update 13:00 uur: In de supermarkt zijn de verpakkingen die gescand kunnen worden nog niet te herkennen aan de sticker. Als het scannen lukt krijg je een groen kader te zien, met de naam van het product en vervolgens word je doorgestuurd naar een productpagina bij AH.

Klik om inhoud van Twitter te tonen.
Learn more in Twitter’s privacy policy.

Nog niet geschikt voor iOS 11
Iets anders wat ons opviel, is dat de app nog niet goed is aangepast voor iOS 11. De AH Productscanner crashte op ons testtoestel meermaals voordat we producten konden scannen. Waarschijnlijk is dat een probleem met de camera. Omdat iOS 11 al over twee maanden wordt uitgebracht, mag Albert Heijn wel opschieten. Wat ze wat ons betreft beter hadden kunnen doen is een app met ARKit ontwikkelen en die pas na de release van iOS 11 uitbrengen.

Je kunt je ook afvragen of dit nu echt augmented reality is, zoals AH beweert. De app scant alleen de verpakking en toont dan wat informatie, zoals al jarenlang mogelijk is met streepjescode-apps.

Klik om inhoud van Twitter te tonen.
Learn more in Twitter’s privacy policy.

Informatie past niet op etiket
Volgens Marit van Egmond, directeur merchandising & sourcing bij Albert Heijn vinden klanten het belangrijk om te weten wat er in producten zit en waar ze vandaan komen. Verder zijn ze op zoek naar lekkere recepten.

Deze informatie hebben we natuurlijk allemaal maar kunnen we niet kwijt op het etiket of bij beschrijvingen op onze site. Met behulp van nieuwe technologieën brengen we de informatie nu binnen handbereik tijdens het winkelen. We starten met 35 producten en schalen dit aantal de komende tijd op.

AH heeft alle informatie dus al in huis, maar gaat het pas later toevoegen aan de app. Producten die al wel te scannen zijn krijgen een sticker op de verpakking, zodat je weet dat er meer informatie te zien is als je de app gebruikt. Uiteindelijk moeten ‘alle AH eigen merk-producten’ in de app terecht komen, al vragen we ons af of AH ook papieren zakdoekjes en shampoo erin gaat stoppen.

De bedoeling van de app is goed, maar als AH alle informatie toch al in huis heeft (zoals ze zeggen), hadden ze wat ons betreft beter met een stuk of 150-200 producten kunnen beginnen zodat je er echt iets aan hebt.

Albert Heijn riep een paar weken geleden al de wrevel op van veel gebruikers door de Zelfscanner uit de vernieuwde Appie-app te halen. De supermarkt koos hiervoor omdat de functie niet goed werkte. Sindsdien grossiert de Appie-app in 1-sterrenwaarderingen in de App Store en we vrezen een beetje dat deze nieuwe app hetzelfde lot wacht.

Reacties: 10 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.