Kantooroverleg Stocksnap

Zakelijk chatten voor bedrijven: met deze 15 apps blijf je in contact met collega’s

Blijf in contact met collega's dankzij deze 15 chatapps voor bedrijven. Sommige zijn een sociaal netwerk, andere zijn meer op taken plannen gericht, zodat er voor iedereen een geschikte app bij zit om samen te werken zonder ooit nog een e-mail uit te wisselen.

Facebook Workplace en Microsoft Teams zijn de nieuwste apps om zakelijk te kunnen chatten. Maar er zijn nog veel meer apps waarmee je in contact blijft met collega’s. Wij hebben de beste apps voor zakelijk chatten en samenwerken op een rijtje gezet.

Kantooroverleg Stocksnap

Microsoft Teams

Microsoft Teams is na maanden van speculatie aangekondigd op een evenement in New York. De dienst is een rechtstreekse concurrent van Slack, de bekendste naam op dit gebied. Het gaat om een zogenaamde ‘chatgebaseerde werkomgeving’ zodat je niet langer e-mailtjes hoeft uit te wisselen. Teams kunnen in de app serieus samenwerken en gezellig kletsen. Omdat alles in aparte kanalen is ondergebracht sneeuwen de echt belangrijke dingen niet onder. De app is ook gekoppeld met Office, Skype en andere diensten van Microsoft.

Het idee is dat je met Microsoft Teams één plek hebt om te werken en te overleggen en niet steeds hoeft te wisselen tussen verschillende productiviteits- en communicatie-apps. Het werkt nauw samen met Office 365, maar ook met andere online opslagdiensten. Je krijgt notificaties als er berichten zijn in de kanalen waar jij op geabonneerd bent en je kunt collega’s ergens op attenderen door het @-symbool te gebruiken.

Het grote verschil met Slack is dat Microsoft Teams ook geneste conversaties toestaat, zodat je op een specifiek bericht kunt reageren. Bij Slack kan dat niet, waardoor het lastiger is om bij te houden op welk bericht iemand precies reageert. Ook is er bij Microsoft aan ontspanning gedacht, want je kunt gifjes naar collega’s verzenden dankzij Giphy. Met zogenaamde ‘Connectors’ kun je andere diensten aan Microsoft Teams koppelen. Natuurlijk ligt de nadruk sterk op Office-gebruik. Er zit een ingebouwde documenteneditor in, al kun je de documenten ook openen in een lokale app.


Workplace by Facebook

Op je werk lekker de hele dag op Facebook rondhangen, wie wil dat nou niet? Facebook hoopt dat mensen ook onder werktijd gebruik blijven maken van het Facebook-platform en heeft daarom Workplace geïntroduceerd. Met de Workplace by Facebook-app kun je zakelijk chatten met collega’s, waarbij het zakelijke account los staat van je privé Facebook-account. Je hoeft dus niet bang te zijn dat vrienden en familieleden zich in de discussie mengen.

Facebook Workplace

Binnen de app zijn verschillende groepen aanwezig, zodat de gesprekken ook per afdeling afgesplitst kunnen worden. Net als op Facebook kun je berichten delen met collega’s, waar anderen dan weer op kunnen reageren. Je hoeft daardoor minder e-mail uit te wisselen. De app is al verkrijgbaar in de Nederlandse App Store. Het grootste verschil met Slack is de prijs. Terwijl je bij Slack zo’n $6,67 per gebruiker per maand betaalt heeft Facebook gekozen voor het budgetvriendelijke bedrag van $1 per gebruiker per maand. Daar staat tegenover dat Slack een vrij open systeem is, dat met allerlei diensten samenwerkt. Bij Facebook Workplace heb je te maken met een wat meer gesloten systeem. Wel fijn is dat medewerkers niet ingewerkt hoeven te worden, want iedereen heeft wel eens een Facebook-berichtje geplaatst. Je kunt ook groepen maken met medewerkers van externe bedrijven, bijvoorbeeld als je samenwerkt in een project.


Slack

Slack is veruit de bekendste en hipste dienst om met collega’s in contact te blijven. Je hoeft niet bij hetzelfde bedrijf te werken om samen te kunnen werken met deze app en je kunt ook vrij gemakkelijk wisselen tussen meerdere Slack-teams. Met teams en kanalen houd je overzicht, zodat je alleen discussies te zien krijgt die voor jouw functie van belang zijn. Je kunt ook 1-op-1 gesprekken voeren met collega’s.

Dankzij de extensies kun je Slack op allerlei manieren uitbreiden en laten samenwerken met externe diensten en bots. Zo gebruiken we op de iCulture-redactie een bot om alle binnenkomende nieuwstips naar één kanaal door te sturen, zodat het hele redactieteam ernaar kan kijken. Je kunt ook herinneringen instellen en je gesprekken opfleuren met een gif.

Bij kleine teams is Slack gratis, maar daarbij worden alleen de 10.000 meest recente berichten bewaard. Wil je verder terug gaan in de tijd, dan betaal je $6,67 per gebruiker per maand. In ruil hiervoor krijg je een onbeperkt en goed doorzoekbaar berichtenarchief, een onbeperkt aantal integraties met diensten en apps en extra’s zoals beveiligd inloggen, 10GB opslag per teamlid en groepsbellen. Er is ook een duurdere optie van $12,50 per gebruiker per maand, waarbij je 20GB opslag, single sign-on en nog wat andere extra’s krijgt.


HipChat

HipChat is een bekende chatdienst voor zakelijk gebruik. Ze gebruiken daarvoor kamers (rooms) per onderwerp, zodat je gesprekken gescheiden kunt houden per afdeling, functie of project. Daarnaast kun je privégesprekken voeren met collega’s. Ook hier is het doel om e-mail zoveel mogelijk overbodig te maken.

HipChat heeft een soortgelijk prijsmodel als Slack. Bij gratis gebruikers blijven alleen de 25.000 meest recente berichten bewaard. Je krijgt daarbij 5GB opslagruimte. Wil je meer opslagruimte of verder terugzoeken, dan betaal je $2 per gebruiker per maand (je kunt dit 30 dagen proberen). HipChat is dus iets goedkoper. De interface is ook iets simpeler, maar het biedt minder mogelijkheden voor zoeken en taggen. Bovendien heeft HipChat minder integratie-opties met externe diensten. HipChat is onderdeel van een veel groter bedrijf (Atlassian) en de afgelopen twee jaar is gebleken dat ze wat minder snel reageren op nieuwe trends. Bovendien moet Atlassian de aandacht verdelen over zo’n 30 verschillende producten terwijl bij Slack de volledige focus gericht is op één product en ze sneller geneigd zijn om nieuwe functie toe te voegen en uit te proberen.


Skype voor Bedrijven

OK, het wordt een beetje verwarrend. Naast Microsoft Teams had het bedrijf ook al Yammer (zie verderop), Microsoft Lynx en onlangs brachten ze ook nog Skype voor Bedrijven uit op de Mac. Met deze dienst kun je chatten, online vergaderen én je scherm delen. Het gebeurt allemaal in één app die compatibel is met Office. Dat klinkt bijna hetzelfde als het hierboven genoemde Microsoft Teams, wat het nogal verwarrend maakt. Met Skype voor bedrijven kun je met maximaal 250 personen overleggen, ook als ze geen Skype voor Bedrijven gebruiken. Ze hebben alleen een telefoon of internetverbinding nodig. Met de dienst kun je bijvoorbeeld op afstand een PowerPoint-presentatie geven of documenten delen. De versie voor Windows bestond al een tijdje en er zijn ook apps voor iOS en Android. De dienst kost €1,70 per gebruiker per maand.


Andere oplossingen voor zakelijk samenwerken

Er zijn nog meer apps die het plannen en samenwerken makkelijker moeten maken, zodat je minder vaak e-mail hoeft uit te wisselen. Sommige zijn wat meer gericht op het plannen van taken (waarbij je vervolgens kunt overleggen), terwijl andere meer gericht zijn op het chatten zelf.

  • Yammer (gratis, iPhone/iPad, iOS 10.3+) - Yammer is de berichtendienst van Microsoft. De kans is groot dat Microsoft ermee gaan stoppen nu ze Microsoft Teams hebben aangekondigd. Toch was het jaren geleden een populaire app om contact met collega’s te onderhouden, op een manier die lijkt op Slack. Je plaatst berichten en reageert op berichten van anderen. Ook kun je mensen volgen en berihten liken. Yammer kost tussen de 4 en 10 euro per gebruiker per maand.
  • Wij kunnen op dit moment helaas niet de juiste gegevens tonen, Download - Bij internetbedrijven zijn Basecamp en Campfire lange tijd de favoriete apps geweest om projecten te plannen en onderling te communiceren. Bij Basecamp heb je een prikbord om projecten te beheren, met daaraan gekoppelde todo’s, schema’s en gekoppelde bestanden. Via een chatvenster kun je overleggen met collega’s. Basecamp kost 29 euro per maand voor kleine bedrijven die alleen intern willen communiceren.
  • Basecamp 3 (gratis, iPhone/iPad/ Watch, iOS 10.0+) - Terwijl managers met Campfire taken kunnen plannen en toewijzen, is Campfire bedoeld als app voor groepschats. De app hanteert een indeling zoals een kantoor: je komt binnen in de lobby en hebt vervolgens verschillende kamers waarin je kunt zitten chatten. Dat de app sinds 2014 niet meer is bijgewerkt en een sterk verouderd design heeft, maakt misschien wel duidelijk hoe populair deze dienst nog is.
  • Hangouts (gratis, iPhone/iPad, iOS 9.0+) - Sinds Google Allo lijkt Hangouts wat meer richting de zakelijke kant te gaan. Daar is de app ook prima voor geschikt, dankzij de groepsgesprekken en de mogelijkheid om te bellen als iets onduidelijk is.
  • Telegram Messenger (gratis, iPhone/iPad/ Watch, iOS 6.0+) - Wat, een chatapp voor consumenten? Klopt, maar Telegram wordt door sommige bedrijven ook gebruikt om onderling te communiceren. Je kunt er groepen mee maken, zodat gesprekken niet door elkaar gaan lopen. Zitten je meeste vrienden op WhatsApp en je zakelijke contacten op Telegram, dan kan het een prima manier zijn om gesprekken gescheiden te houden.
  • Asana: organize tasks & work (gratis, iPhone/iPad, iOS 10.0+) - Op de iCulture-redactie gebruiken we Asana vooral voor het plannen van taken, maar je zou het ook kunnen gebruiken voor discussies. Elke taak kun je toewijzen aan een collega, waarna die persoon erop kan reageren. Hoewel Asana ook het woord ‘Conversations’ in de naam van de app heeft staan, vinden we het daarvoor wat minder geschikt.
  • Redbooth (gratis, iPhone/iPad/ TV, iOS 10.0+) - Redbooth heette voorheen Teambox. Met deze app kunnen bedrijven met minder dan 5 gebruikers gratis met elkaar communiceren. Je krijgt ook 5GB gratis opslagruimte, plus integratie met Google Drive en Dropbox. Verder heb je taken, notities en natuurlijk chats tot je beschikking. Eerdere gesprekken kun je archiveren en gratis bewaren. Ideaal voor beginnende bedrijven die nog weinig budget hebben.
  • Flowdock (gratis, iPhone/iPad, iOS 10.0+) - Flowdock is een chatapp voor collega’s die constant met elkaar in verbinding willen staan. Er zitten echter ook tools in voor projectbeheer. Ze noemen zichzelf een ‘team inbox met chat’ en het is gratis voor teams tot 5 gebruikers. Daarna betaal je $3 per gebruiker per maand.
  • Podio (gratis, iPhone/iPad, iOS 9.0+) - Podio is niet alleen bedoeld om te chatten. Je kunt er ook projecten met meerdere gebruikers mee beheren. Tot 5 teamleden is de app gratis, waarbij je toegang hebt tot functies als todo’s, kalenders en chatrooms. Handig voor teams die verspreid zijn over meerdere locaties.
  • Azendoo (gratis, iPhone/iPad, iOS 9.3+) - Qua insteek lijkt Azendoo wel op Podio. Je kunt hiermee vooral projecten beheren, maar er zit ook een chatservice in die wel wat op Facebook lijkt. Je krijgt notificaties als er berichten zijn die je echt moet lezen en er zijn privéberichten als je even met een collega 1-op-1 wilt overleggen. Ook kun je chatten bij projecten. Je krijgt 10GB opslag gratis. Daarnaast werkt het samen met Dropbox en Google Drive.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt november 2016
Categorie Apps
Onderwerpen bedrijven, chatten, Zakelijk