Plot-Guru-icon

Review: Plot Guru maakt van Netflix een interactieve quiz

Plot Guru verandert een avondje Netflix kijken in een interactieve quiz, waarbij er vragen op je iPhone verschijnen die betrekking hebben op de afbeelding die je kijkt. Is de app de moeite waard?

Plot-Guru-icon Of je nu in je eentje of samen naar een show op Netflix kijkt, soms kan het geen kwaad om er een extra dimensie aan toe te voegen. Plot Guru maakt van Netflix een interactieve quiz op je iPhone, waar meerdere kijkers aan mee kunnen doen.

Plut Guru werkt samen met de TV waar je een Netflix-serie op afspeelt. Door tegelijk de quiz en de aflevering te starten lopen de twee (als het goed is) precies gelijk, zodat er op het juiste moment quizvragen op je iPhone verschijnen.

Zowel single- als multiplayer
Na het aanmaken van een account kun je direct aan slag, en heb je de keuze uit een singleplayer- en multiplayer-modus. Plot Guru ondersteunt nu bijna twintig populaire Netflix series, zoals Daredevil, The Walking Dead en The Office, maar lang niet alle seizoenen. Zo staan er op het moment van schrijven alleen vragen klaar voor het eerste seizoen van The Walking Dead en het eerste seizoen van Arrested Development.

Een spelletje Plot Guru starten gaat heel gemakkelijk, al moet je er wel voor zorgen dat de aflevering en quiz tegelijk worden afgespeeld. Zodra je de aflevering op Netflix start en het laden voorbij is, moet je direct op start tikken op je iPhone. Vervolgens verschijnen er quizvragen op je iPhone die te maken hebben met de gebeurtenissen die zich op dat moment op je televisie afspelen.

Plot-Guru Plot-Guru

Plot Guru wil je niet afleiden

Om te voorkomen dat je constant naar je iPhone zit te kijken (in plaats van naar de aflevering zelf), komen er niet constant vragen in beeld. Nadat je antwoord geeft op een meerkeuzevraag, wordt het scherm weer donker en kan het gemakkelijk meer dan tien minuten duren voordat je weer iets in moet vullen. Wel zo fijn als je de aflevering nog nooit gezien hebt en het verhaal goed wilt volgen.

Naast quizvragen verschijnen er ook regelmatig leuke weetjes op je scherm, die betrekking hebben op de specifieke aflevering. Een quiz bestaat meestal uit een vijf- of zestal vragen. Veel Netflix-series duren al snel een uur per aflevering, dus zorgt dit geringe aantal vragen niet voor veel afleiding.

Voor- en nadelen van weinig vragen
Als je een antwoord op een vraag hebt gegeven, krijg je niet direct te zien of het goed of fout is. Wel zo spannend natuurlijk, zeker als je met wat vrienden speelt. Na afloop verschijnt er een scorebord en kun je zien hoeveel punten je gescoord hebt.

Het geringe aantal vragen heeft zowel voor- als nadelen. Enerzijds maakt dit Plot Guru geschikt voor mensen die een serie voor het eerst gaan kijken, maar tegelijkertijd is het niet de moeite waard om een volledige aflevering terug te gaan kijken met een stel vrienden als je er maar vijf vragen over gesteld krijgt. Daarnaast geven we ook zelf toe dat we een nieuw seizoen van onze favoriete serie met zo min mogelijk afleiding willen volgen, dus valt een quiz als deze al snel buiten de boot.

Plot-Guru Plot-Guru

Conclusie Plot Guru review

Plot Guru is een origineel en leuk idee om een extra dimensie toe te voegen aan het bekijken van Netflix-series, maar heeft jammer genoeg teveel nadelen die de app tegenwerken. Zo is het geringe aantal quizvragen goed voor mensen die weinig afleiding willen, maar zijn het te weinig vragen om er speciaal een serie voor te gaan kijken. Wat ons betreft had Plot Guru dus beter volledig in kunnen zetten op mensen die bereid zijn om een serie opnieuw te gaan kijken, zodat de app minstens tien tot vijftien vragen per aflevering kan laten zien. Het volledig ontbreken van House of Cards vinden wij overigens ook een grote misdaad.

• Extra dimensie aan Netflix toegevoegd
  • Quiz en serie lopen gemakkelijk synchroon
  • Speel een quiz met meerdere mensen tegelijk