Apple legt pay-per-install advertenties in apps aan banden

Apple wil de pay-per-install advertenties in apps op de iPhone en iPod touch aan banden leggen, beweert de website Gigaom. De pay-per-install methode laat gebruikers een app installeren tegenover een beloning in een andere applicatie.

Pay-per-install aanbieders voor iPhone en iPod touchJe hebt grofweg twee soorten advertenties in applicaties op de iPhone en iPod touch. De eerste is de gebruikelijke banner en levert de ontwikkelaar geld op per keer dat er op wordt geklikt. De tweede is de pay-per-install advertentie. Die keren pas geld uit bij een installatie van de aangeprezen app, maar dat bedrag is vaak aanzienlijk hoger dan de opbrengst van een klik. Bovendien worden pay-per-install advertenties vaak nogal opgedrongen. Volgens Gigaom wil Apple die praktijken verbannen.

Een voorbeeld van een Pay-per-install techniek zijn de banners in het bouwspel We Rule. Die zet haar eigen in-game munteenheid, de Mojo, tegenover het installeren van een applicatie. Zo staat er bijvoorbeeld een banner met ‘installeer nu applicatie X en ontvang 30 Mojo in We Rule!’ De advertentie verwijst door naar de App Store, waar applicatie X geïnstalleerd wordt, en de speler krijgt zijn virtuele geld. Een opsteker voor de speler. En voor applicatie X, die verder niet wordt aangeraakt door de downloaders, maar zich ondertussen wel hoog in de top van meest gedownloade apps nestelt.

Dat vertekende beeld schaaft Apple nu graag bij. De vorige dagen gingen er al hardnekkige geruchten dat Apple het succes van apps in de Top 300 in de App Store voortaan anders berekent. Het zou niet alleen maar om downloads gaan, maar ook om de intensiteit van het gebruik van apps. Zo schoot Facebook in de Verenigde Staten opeens naar nummer één terwijl het al anderhalf jaar rond de dertigse plek schommelde.

Pay-per-install werkwijze van W3i

De volgende stap is nu dat Apple de pay-per-install advertentiemethode aan banden legt. Dat vermoedt Tapjoy, samen met Flurry en W3i (zie screenshot) de grootste speler in die advertentiemarkt. Zij zag (niet bij naam genoemde) apps de laatste tijd steeds vaker uit de App Store geweerd worden door Apple. In een reactie op Gigaom stelt Tapjoy:

Het verbannen van de grootste en meest effectieve reclamemethode om apps aan de man te brengen, heeft een negatieve impact op lange termijn voor de gebruiker [die een beloning krijgt voor de installatie], de innovatiedrang van de ontwikkelaar [die downloads en geld misloopt] en de mogelijkheden voor adverteerders.

Apple kan een andere reden hebben voor het verbannen van de pay-per-install advertenties en dat is doodsimpel dat Apple zelf geld misloopt. App-ontwikkelaars zoals Erich Wood verspreiden op internet het woord dat de advertentiemethode veel meer opbrengt dan de iAd-methode van Apple zelf. Door de concurrentie uit te schakelen, kan Apple wellicht meer iAd-advertenties aan ontwikkelaars verkopen. Hoe dan ook: de kans dat je nog een beloning krijgt voor het installeren van een app vanuit een andere app, wordt binnenkort fors kleiner.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 20 april 2011, 13:21
Categorie Uncategorized
Onderwerpen app store, betalen, iads, reclame

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.