Fender’s nieuwe gitaarversterker bedien je met een app

Fender gaat een gitaarversterker met iPhone-app uitbrengen, zodat je via Bluetooth geluidseffecten en instellingen kunt wijzigen. Het is een van de maatregelen om gitaarspelers te blijven boeien.

Gitaarfabrikant Fender onthulde eerder al plannen om met apps beter gitaar te leren spelen. Steeds meer mensen zetten namelijk de gitaar aan de kant en dat merkt Fender in de omzetcijfers. Maar er is meer: volgend jaar brengt Fender een gitaarversterker uit die je draadloos synchroniseert via Bluetooth. Je kunt de instellingen wijzigen zonder aan de knoppen te draaien.


Fender gitaarversterker

Bij Fender’s nieuwste versterker kun je geluidseffecten aanpassen via de app en ook geluidseffecten uitwisselen met andere spelers. Fender haalt zo’n 60 procent van de omzet uit gitaren; de rest bestaat uit versterkers en plectrums.

Steeds minder gitaarspelers
Fender heeft te maken met een teruglopend aantal klanten. Ze brachten al de Fender Tune-app uit om je gitaar makkelijker te stemmen, maar de ambities gaan verder. Zo komt er een ‘oefenruimte-app’ aan waarmee beginners een nieuw liedje leren spelen. Ook komt er een app waarmee je het typische geluid van bekende gitaarspelers kunt imiteren. Al die apps moeten het makkelijker maken om de gitaar ter hand te nemen en een deuntje te gaan spelen. Maar het is ook bedoeld om de ervaren gitaarspelers geboeid te houden.

Pijnlijke handjes
Tieners die een gitaar van de kerstman krijgen gaan meestal enthousiast aan de slag, maar een paar maanden later verdwijnt de gitaar in een hoekje omdat de Playstation toch meer te bieden heeft. Uit cijfers blijkt dat zo’n 90 procent van de mensen die een gitaar koopt, al binnen een jaar ermee stopt. Bij elektrische gitaren gebeurt dat nog vaker dan bij akoestische gitaren, omdat de snaren te veel snijden in vingers die nog niet geoefend zijn om te spelen. Al vijf jaar stagneert de markt voor muziekinstrumenten omdat mensen genoeg andere dingen te doen hebben.

Vandaar dat Fender met maatregelen komt. Bijna de helft van de Fender-klanten zijn onervaren spelers die vaak niet verder komen dan de eerste paar liedjes. Andy Mooney, voorheen werkzaam bij Disney, Nike en Quiksilver, is als CEO aangetrokken om het bedrijf meer digitaal en consumentvriendelijk te maken. En dat betekent: meer apps en meer apparaten die connected zijn, zoals de versterker die ze nu aan het ontwikkelen zijn. Spelers moeten de smaak te pakken krijgen met een goedkoop instapmodel, zodat ze vervolgens duurdere spullen van Fender aanschaffen.

Reacties: 3 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.