steve_jobs_iphone_macworld_2007

Ex-medewerker vertelt over originele iPhone-presentatie in 2007

Steve Jobs presenteerde in januari 2007 de originele iPhone. Een engineer uit die tijd haalt herinneringen op: er kon veel misgaan, maar Apple sloeg zich er doorheen.
Gonny van der Zwaag - · Laatst bijgewerkt:

steve_jobs_iphone_macworld_2007
Iedereen kent bovenstaande foto. Het moment waarop Steve Jobs de eerste iPhone aankondigde, staat bij velen nog in het geheugen gegrift. Vandaag is het twee jaar geleden dat Steve Jobs overleed, de man die ervoor zorgde dat Apple (en in het kielzog Samsung) een succesvolle telefoonfabrikant werd en de man die een revolutie teweeg bracht in meerdere bedrijfstakken. Jobs’ presentaties waren legendarisch. Hij wist op het juiste moment een amazing nieuw product uit zijn broekzak te trekken, zorgde ervoor dat mensen producten als warme broodjes over de toonbank vlogen en straalde een charisma uit waar mensen nog steeds over praten. Maar achter de schermen liep alles minder soepel. Senior radio engineer Andy Grignon vertelt hoeveel stress er aan te pas kwam bij de presentatie van de originele iPhone.

Grignon was al vanaf het begin bij het iPhone-project betrokken. Tijdens Macworld 2007 zou Steve Jobs de iPhone voor het eerst presenteren en hij stond erop dat het een live presentatie zou zijn. Grignon moest zorgen dat de draadloze functies van de iPhone probleemloos werkten en als dat mis zou gaan, werd hij daarop aangekeken, zo is te lezen in een artikel in de New York Times. Als engineer werkte hij tweeënhalf jaar aan de iPhone, vaak zeven dagen per week. Hij kwam meer dan 20 kilo aan tijdens dze stressvolle periode.

Cellphones do innumerable useful things for us today, but at their most basic, they are fancy two-way radios. Grignon was in charge of the equipment that allowed the phone to be a phone. If the device didn’t make calls, or didn’t connect with Bluetooth headsets or Wi-Fi setups, Grignon had to answer for it. As one of the iPhone’s earliest engineers, he’d dedicated two and a half years of his life — often seven days a week — to the project.

iphone-januari-2007-macworld-steve-jobs

Voorafgaand aan het evenement nam Apple heel wat beveiligingsmaatregelen in Moscone Center. Extra ingehuurde beveiligers moesten zorgen dat de iPhone-prototypes 24 uur per dag werden bewaard. Steve Jobs oefende vijf dagen achter elkaar zijn prestatie en telkens kwamen nieuwe fouten aan het licht. De ene keer werd een gesprek verbroken, de andere keer liep de iPhone compleet vast. Op de dag van de presentatie bracht Grignon een fles Scotch mee, om samen met de andere engineers op te drinken. Bij elk deel van de presentatie dat was afgerond, sloeg de daarvoor verantwoordelijke engineer een glas Scotch achterover, totdat de fles helemaal leeg was. Op dat moment was de presentatie succesvol afgerond. Grignon ging later bij Palm werken aan Web OS-toestellen en richtte vervolgens Quake Labs op, een eigen softwareontwikkelbedrijf.

De ontwikkeling van de iPhone naam meer dan twee jaar in beslag, waarin keihard werd gewerkt door iedere betrokkene. Het verhaal over het ontstaan van de originele iPhone is terug te lezen in een nieuw boek van journalist Fred Vogelstein (werkzaam bij Wired), met de titel: ‘Dogfight: How Apple and Google Went to War and Started a Revolution’. Het boek onthult ook dat Apple overwoog om Motorola in 2003 te kopen, kort voordat ze gingen samenwerken aan de mislukte ROKR-telefoon. Uiteindelijk vond Apple het een te grote acquisitie en zag ervan af. Naar huidige maatstaven zou het een lachwekkend besluit zijn, maar Apple maakte op dat moment nog geen $30 miljard omzet per kwartaal.

dogfight-vogelsteinVogelstein vertelt ook dat het iPhone-project pas van de grond kwam nadat Jobs vroeg om een apparaat dat hij kon meenemen naar het toilet om e-mail te lezen. Een van de eerste modellen leek op een iPod met rond klikwiel om nummers te bellen. Een later model was helemaal van aluminium gemaakt, maar dat bleek ongunstig voor de doorgifte van het draadloze signaal. Uiteindelijk werd gekozen voor een aluminium-model met plastic randen, zoals we uit 2007 kennen.

Dogfight is verkrijgbaar als paperback (€18,49) en als hardcover (€24,99). De paperback verschijnt op 15 oktober en de hardcover-editie moet je tot half november wachten. Dogfight gaat niet alleen over de apparaten die onze tv’s, telefoons, laptops en muziekspelers gaan vervangen, maar ook wie bepaalt wat we op die apparaten zien. Apple heeft met iTunes en miljoenen gekoppelde accounts al een machtig wapen in handen.

Foto ‘Apple reinvents the phone’ door Blake Patterson (CC)

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 10 oktober 2014, 9:21
Categorie Apple
Onderwerpen macworld, steve jobs

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.