nike_running_spotify

Spotify heeft last van Apple Music’s macht en rijkdom

Spotify heeft last van Apple Music, waardoor ze de vergoeding aan platenlabels niet kunnen verlagen en minder makkelijk exclusieve deals kunnen sluiten.

Spotify is ‘s werelds meest populaire muziekstreamingdienst, met ruim 100 miljoen actieve gebruikers en 30 miljoen betalende abonnees. Toch heeft Spotify in het tienjarige bestaan nog nooit winst gemaakt. Nu er een beursgang is gepland, hoopt Spotify dat ze de vergoedingen aan platenlabels kunnen verlagen, zodat er meer geld over blijft voor investeerders. Maar daarbij blijkt vooral Apple Music dwars te liggen.

nike_running_spotify

Spotify wil minder betalen

De contracten van Spotify met de drie grote platenlabels zijn al een jaar geleden verlopen. Sindsdien werken de partijen met telkens een maandelijkse verlenging. Het wil namelijk niet vlotten met de onderhandelingen. Spotify hoopt nieuwe, langdurige contracten te kunnen sluiten met de platenlabels, maar dan wel voor een lager percentage.

Het hogere percentage dat Apple aan de platenlabels betaalt, gooit daarbij roet in het eten. De platenlabels willen dat Spotify ook de gangbare tarieven betaalt, maar daar zegt het bedrijf nauwelijks geld voor te hebben. In vergelijking met concurrenten Apple, Google en Amazon hebben ze minder diepe zakken en geen andere inkomstenbronnen. Bovendien hebben bedrijven als Apple en Google via hun andere producten en diensten een potentieel klantenbestand van miljoenen gebruikers.

Spotify betaalt 55 procent

Spotify betaalt muzieklabels 55% van de omzet, terwijl Apple Music 58% betaalt. Aanvankelijk kreeg Spotify nog korting, maar nu er een beursgang is gepland vinden de platenlabels dat daar een eind aan moet komen. De maandelijkse contractverleningen zijn een tussentijdse oplossing, die de beursgang in de weg kan staan.

Om de platenlabels toch over de streep te krijgen overweegt Spotify ‘windowing’, waarbij bepaalde releases tijdelijk exclusief beschikbaar zijn voor betalende klanten. Maar daarbij ontmoeten ze Apple Music opnieuw op hun weg: Apple heeft veel meer geld om exclusieve deals met artiesten te sluiten. Een andere optie die Spotify overweegt is om de gebruiksduur van niet-betalende luisteraars te beperken.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 24 augustus 2016, 9:15
Categorie Diensten
Onderwerpen apple music, spotify

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.