spotify mobiel

Spotify is de bekendste muziekdienst in Nederland, maar wie betaalt ervoor?

Spotify is met afstand de bekendste muziekdienst in Nederland, maar brengt dit ook geld in het laadje? Een onderzoek vergelijkt de gebruikerscijfers van Spotify met Deezer, SoundCloud en Rdio.

spotify mobiel

Uit een onderzoek van Telecompaper blijkt dat de overgrote meerderheid van de Nederlandse bevolking bekend is met Spotify, maar dat wil nog niet zeggen dat ze ook een betaald abonnement op de dienst hebben.

Volgens Telecompaper zijn er heel wat Nederlanders die nog nooit van bepaalde muziekdiensten hebben gehoord of die er geen gebruik van maken.

‘Nooit van gehoord’

De naamsbekendheid van de muziekdiensten wisselt nogal:

  • 14% heeft nog nooit van Spotify gehoord
  • 46% heeft nog nooit van Deezer gehoord
  • 55% heeft nog nooit van Rdio gehoord
  • 51% heeft nog nooit van Soundcloud gehoord

Wel kennen, niet gebruiken

Nederlanders kennen de muziekdiensten wel, maar dat wil niet zeggen dat ze er ook actief gebruik van maken. Bij de muziekdiensten verschillen de percentages niet eens zoveel:

  • Spotify: 55% wel kennen, niet gebruiken
  • Deezer: 49% wel kennen, niet gebruiken
  • Rdio: 42% wel kennen, niet gebruiken
  • Soundcloud: 39% wel kennen, niet gebruiken

We zijn dol op gratis

Zoals verwacht is de gratis variant van alle muziekdiensten het populairst:

  • 25% heeft een gratis Spotify-account
  • 4% heeft een gratis Deezer-account
  • 3% heeft een gratis Rdio-account
  • 9% heeft een gratis SoundCloud-account

Betaalde accounts zijn vooral te vinden bij Spotify:

  • 23% van de Spotify-leden heeft een betaald account
  • 1% van de Deezer-leden heeft een betaald account
  • 0% van de (Nederlandse) Rdio-leden heeft een betaald account
  • 1% van de SoundCloud-leden heeft een betaald account

Uit de cijfers is op te maken dat 7% van de Nederlanders een betaald account bij Spotify heeft. Deezer en Spotify hebben een streepje voor op de concurrentie, omdat ze deals gesloten hebben met telecomproviders: Deezer werkt samen met T-Mobile en Spotify is in zee gegaan met KPN. Toch is aan de cijfers van Deezer niet echt te zien, dat ze veel meer betalende abonnees hebben getrokken met deze deal.

30.000 Nederlanders

Telecompaper baseert het onderzoek op respondenten uit het Consumer Panel, dat bestaat uit meer dan 30.000 Nederlanders. Een representatieve groep dus, die aan de tand gevoeld werd over streaming muziekdiensten. Naar Apple Music werd niet gevraagd, maar daarvoor is het ook nog iets te vroeg.

Lees ook: iCulture vergelijkt: streaming muziekdiensten voor iPhone en iPad.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 14 juli 2015, 10:11
Categorie Diensten
Onderwerpen muziekdienst, nederland, spotify

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.