icloud-login

Ongewilde iCloud-upgrade? Dit kun je eraan doen

Is jouw iCloud-opslag door Apple automatisch verhoogd? Dan is het de moeite waard te kijken of dat wel echt nodig is en of dat niet goedkoper kan. Ook gebruikers die gewisseld zijn van een jaar- naar een maandcontract hebben recht op restitutie.

icloud logoMet de komst van iOS 9 heeft Apple de prijzen voor iCloud opslagruimte aangepast. Ook zijn de beschikbare bundels gewijzigd. Apple gaf al aan dat gebruikers die voor 16 september 2015 een abonnement afgesloten hadden, automatisch een upgrade zouden krijgen. Voor sommige gebruikers kan dat echter duurder uitpakken dan nodig is. Bovendien kunnen mensen met een jaarabonnement nu eenmalig wisselen, zonder nog terug te kunnen naar betaling per jaar.

Te grote bundel gekregen? Zo kun je downgraden
Stel je had een opslagabonnement met 500GB. Aangezien deze bundel niet meer bestaat, ben je automatisch overgezet naar 1TB opslag voor hetzelfde bedrag. Maar misschien heb je zoveel opslagruimte helemaal niet nodig. Je kunt geld besparen door te downgraden naar een kleinere bundel. Hoe dat moet, lees je in onderstaande tip. Check in je instellingen hoeveel iCloud-opslag je nu gebruikt, zodat je weet of jouw bundel de juiste omvang heeft. Bonustip: je opslagbundel wordt telkens op een bepaalde dag van de maand vernieuwd, dus zorg dat je vóór die datum je nieuwe bundel hebt gekozen. Anders zit je nog een extra maand vast aan je te dure bundel.

Wissel je van jaar- naar maandabonnement? Bel Apple voor restitutie
iCloud opslagruimte downgrade-mogelijkheden.In de begindagen van iCloud werden opslagabonnementen per jaar afgerekend, maar sinds vorig jaar gelden alleen abonnementen per maand. Mocht je sinds de eerste versie van iCloud niets gewijzigd hebben, dan betaal je nog steeds een vast bedrag per jaar.

Als je eenmaal de switch maakt naar nieuwe abonnementen, is teruggaan naar een jaarlijks abonnement niet meer mogelijk is. Dit kan bij sommige gebruikers voor problemen zorgen. Zo liet lezer Michel ons weten dat hij in juli van dit jaar weer opnieuw betaald heeft voor zijn jaarlijkse abonnement van 20GB voor €10,99. Nu hij is overgezet naar een maandabonnement van 50GB voor €0,99 krijgt hij nu bijna dubbel zoveel opslag voor bijna hetzelfde bedrag. Maar het is wel van belang dat je contact opneemt met Apple om restitutie te krijgen, want dit gebeurt niet automatisch. Michel wilde (terecht) een deel van de betaalde kosten van het jaarabonnement terug, aangezien hij al vooruit had betaald. Zodra je de situatie aan Apple voorgelegd hebt, krijg je een gedeelte van het jaarlijkse abonnementsgeld teruggestort.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 22 september 2015, 17:17
Categorie Diensten
Onderwerp icloud

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.