Nederlandse iCloud-gebruikers buitengesloten door sms-probleem

Nederlandse iCloud-gebruikers zijn buitengesloten van iCloud, omdat bevestigings-sms'jes niet aankomen bij Vodafone en T-Mobile.

Een deel van de Nederlandse gebruikers van iCloud krijgt momenteel geen toegang door een probleem met sms’jes. Bij klanten van Vodafone en T-Mobile komen de sms’jes om in te loggen bij tweestapsverificatie niet aan. Bij KPN worden de sms’jes wel doorgestuurd. De oplossing is het uitschakelen van tweestapsverificatie. Daardoor ben je minder goed beveiligd, maar je hebt tenminste wel toegang tot je data.


Meerdere gebruikers doen hun beklag op het iCulture-forum en ook op andere gebruikerssites zijn klachten te vinden. Gebruikers melden dat het probleem al meer dan een maand bestaat en dat zowel Apple als de provider geen oplossing kunnen bieden.

tweestaps-verificatie-apple-id

Het probleem doet zich alleen voor bij mensen die tweestapsverificatie voor iCloud hebben ingeschakeld. Daarbij krijg je een cijfercode toegestuurd per sms, die je moet gebruiken om toegang te krijgen. Met een noodcode is het mogelijk om bij bestanden te komen. Volgens Vodafone gaat het om een storing bij de Apple-servers:

Ons eigen onderzoek wijst uit dat we het verzoek tot opvragen van de exacte locatie van het mobiele nummer waar de iCloud-activitatie-sms heen moet, ontvangen. Vervolgens antwoordt Vodafone met een bericht […]. Tot zover functioneert het mechanisme prima. Daarna verwachten we een antwoordbericht te ontvangen zodat de iCloud-sms kan worden afgeleverd. Dit bericht komt echter nooit binnen.

Vodafone heeft Apple op de hoogte gebracht. T-Mobile reageerde niet op een verzoek van Tweakers om meer informatie.

Lees ook: Tweestapsverificatie instellen voor iCloud, iTunes en Apple ID

Reacties: 29 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.