iculture-populaire-apps
Populaire Apps De meest gedownloade apps van de afgelopen week

Kort iPhone-nieuws: Smule, iPod touch en 99 cent-apps

App Cubby experimenteerde met de prijs van applicaties en ontdekte dat 99 cent voor ontwikkelaars niet is vol te houden. Smule krijgt extra geld van investeerders en de iPod touch wordt steeds vaker gebruikt om te internetten.

ipod-touch-2gSmule krijgt $3,9 miljoen om nieuwe applicaties te ontwikkelen. Het geld komt van Granite Ventures, Bessemer Venture Partners en Maples Investments. Ook Jeffrey C. Smith, de medeoprichter en CEO van het bedrijf, heeft er extra geld in gestoken. Smule heeft het succes te danken aan de twee oprichters: het zakelijke brein Smith en het creatieve genie Dr. Ge Wang, die tevens assistant professor in Computer Research in Music and Acoustics aan Stanford is. Wang is mede verantwoordelijk voor ChucK, een audio-programmeertaal waar Smule’s applicaties gebruik van maken. Hij geeft ook leiding aan het Stanford Laptop Orchestra en het Smule Ocarina Orchestra.


Volgens advertentiebureau AdMob wordt de iPod touch steeds vaker gebruikt om te internetten via Wi-Fi. AdMob becijferde dat het internetgebruik op de iPod touch veel sneller groeit dan bij de iPhone. In september, toen de tweede generatie iPod touch werd gelanceerd, de iPod touch verantwoordelijk voor 20% van het internetgebruik door Apple-handhelds. Nu is dat percentage gestegen naar 40 procent. In de VS is de touch nu goed voor 12,3 procent van de Wi-Fi-opvragingen, in Europa is dat 10 procent en wereldwijd is het 7,4 procent. De groei heeft er onder andere mee te maken dat er het vierde kwartaal erg veel iPods zijn verkocht. Ook gaf Apple een gratis iPod touch aan scholieren en studenten die van de Back To School-promotie profiteerden.

Ontwikkelaar App Cubby besloot een experiment te doen: ze verlaagden de prijs van de applicaties Trip Cubby, Gas Cubby en Health Cubby naar 99 cent om te zien of het effect zou hebben op de verkoop. Tegelijk riep het bedrijf gebruikers op om donaties te doen, als ze van mening waren dat de apps meer waard waren. In een blogposting legt David Barnard van App Cubby uit hoe het is gedaan: aanvankelijk kwam er $75 aan donaties binnen en de verkoop steeg zodanig dat het experiment kostenneutraal kon worden uitgevoerd. Maar daarna zakte de verkoop al snel weer in. Barnard kwam erachter dat de verkooppiek te maken had met media-aandacht. Zodra die wegviel, zakte ook de verkoop weer in. Volgens Barnard is een prijsniveau van 99 cent niet vol te houden. Je kunt beter vragen wat je applicatie werkelijk waard is. In het geval van App Cubby is dat $10.

Ontwikkelaar Tap Tap Tap heeft over 99 cent-apps ook iets over te zeggen: How to prevent the App Store from becoming the Crap Store.

Deze lijsten zijn gebaseerd op afgelopen week. Een aantal van de toen gratis apps heeft inmiddels weer een prijskaartje.

Reacties: 3 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.