iPhone X waarschuwt als de TrueDepth-camera niet goed functioneert

Wat gebeurt er als de TrueDepth-camera van de iPhone X niet goed werkt? De iPhone X geeft dan vanzelf een melding en Face ID en andere functies worden uitgeschakeld. Maar wat moe je doen als je deze melding krijgt?
Benjamin Kuijten -

TrueDepth iPhone X
TrueDepth op de iPhone X is de nieuwe 3D-camera waardoor onder andere Face ID mogelijk is. Ook de animoji’s maken volop gebruik van de TrueDepth-sensoren om de beweging van je hoofd vast te leggen. Maar wat nou als er een defect aan deze TrueDepth-sensoren gaande is? De iPhone X blijkt vanzelf een waarschuwing te geven en schakelt daarbij bepaalde functies uit. De melding kan echter ook onterecht verschijnen.

Melding bij defecte TrueDepth-sensor

Face ID is de nieuwe manier om je toestel te ontgrendelen. Als deze functie uitvalt, dan zit er dus niks anders op dan gebruik te maken van een pincode. Nu blijkt dat de iPhone X vanzelf een melding geeft zodra er een probleem met de TrueDepth-sensor opduikt. iCulture-lezer Pim stuurde ons onderstaande screenshots, nadat hij deze melding kreeg op zijn iPhone X.

Face ID uitgeschakeld door TrueDepth-melding.

In de instellingen word je vervolgens doorverwezen naar deze supportpagina op de Apple-website. Uit dit supportdocument blijkt dat zowel Face ID en de animoji uitgeschakeld worden als je dit bericht krijgt, net als enkele andere voorzieningen die gebruikmaken van de camera aan de voorzijde. Wat het defect precies veroorzaakt is niet duidelijk, maar als je deze melding krijgt lijkt het foute boel te zijn. Apple geeft aan dat een reparatie de enige oplossing is, maar in het geval van iCulture-lezer Pim bleek uit een diagnostische test vanuit Apple dat de sensoren wel werkten. Hieronder lees je hoe je contact opneemt met Apple Support, mocht je deze melding krijgen. Omdat dit onder de garantie valt kun je het beste snel een afspraak maken om je toestel in te wisselen voor een nieuwe.

Bekijk ook

Apple Support medewerker

Zo neem je contact op met Apple Support

Heb je een probleem met een Apple-product, dan kun je op verschillende plekken terecht om het probleem op te lossen. In dit artikel leggen we uit hoe je contact opneemt met Apple Support, de klantenservice en de helpdesk.

Face ID schakelt uit bij lage batterij

Mocht Face ID bij jou ook even niet werken, controleer dan eerst het batterijpercentage. Als je batterijpercentage namelijk onder de 10% ligt, wordt Face ID automatisch uitgeschakeld. Laad dus eerst je iPhone X weer op om Face ID weer goed te laten werken. Net als bij Touch ID wordt Face ID ook uitgeschakeld als je je iPhone gedurende 48 uur of langer niet ontgrendeld hebt en als je het toestel opnieuw opgestart hebt. Ook vraagt Apple je om minstens één keer in de zes en een halve dag om je toegangscode in te voeren, net als bij Touch ID het geval was.

In onderstaand artikel lees je meer over de werking van Face ID en alle functies van de gezichtsherkenning.

Bekijk ook

Face ID apps en websites

Face ID: Apple’s gezichtsherkenning op iPhone en iPad

Met Face ID kun je je Apple-device ontgrendelen, toestemming geven voor aankopen en meer. Face ID wordt gebruikt op recente iPhones en de iPad Pro als alternatief voor Touch ID. Alles wat je wilt weten over Face ID lees je hier!

Met dank aan iCulture-lezer Pim!

Reacties: 6 reacties

  1. Problemen met iOS 11. En ook weer andere problemen met de X nu.👎🤔 ik ga lekker tot volgend jaar wachten. En koop dan wel een X versie 2. Maar wel een plus.

  2. Ik heb het ook gehad, en toen ik de Apple Support belde, willekeurig verwees naar KPN waar ik het toestel had gekocht. Die wisten ook niet wat ze ermee aan moesten. En ze verwees me naar de KPN winkel. Daar zou iemand kijken wat er precies aan schilder. Ik heb het toestel weer uit en weer aangezet en toen functioneert alles weer als vanouds‘s. Ik heb wel een ander probleem: ik heb een origineel Apple hoesje gekocht voor mijn iPhone X en dat zorgt dat mijn microfoon niet goed functioneert.

    Iedere keer als ik iemand bel of als ik gebeld wordt dan lijkt het alsof ik mijn hand voor mijn mond houdt. Ik heb dit inmiddels bij Apple support gebeld en zoeken het voor me uit. Iemand anders er ervaring mee?

  3. Bij mij werkt FaceID ook als de batterij lager is dan 10%

  4. Face ID werkt bij mij enkel niet op 1%. Telefoon heeft dan ook animaties die erg traag zijn… heel vreemd

  5. Ik ben echt spinnend tevreden met mijn X

  6. @Peter Wijnants: Het probleem ligt niet aan je KPN provider!
    Het probleem ligt aan het microfoontje in je X. Plus de software.!
    Heb dit met meerdere toestellen gehad van Apple.

    Dus zoek het in die 2 punten.