TrueDepth op de iPhone X is de nieuwe 3D-camera waardoor onder andere Face ID mogelijk is. Ook de animoji’s maken volop gebruik van de TrueDepth-sensoren om de beweging van je hoofd vast te leggen. Maar wat nou als er een defect aan deze TrueDepth-sensoren gaande is? De iPhone X blijkt vanzelf een waarschuwing te geven en schakelt daarbij bepaalde functies uit. De melding kan echter ook onterecht verschijnen.
Melding bij defecte TrueDepth-sensor
Face ID is de nieuwe manier om je toestel te ontgrendelen. Als deze functie uitvalt, dan zit er dus niks anders op dan gebruik te maken van een pincode. Nu blijkt dat de iPhone X vanzelf een melding geeft zodra er een probleem met de TrueDepth-sensor opduikt. iCulture-lezer Pim stuurde ons onderstaande screenshots, nadat hij deze melding kreeg op zijn iPhone X.
In de instellingen word je vervolgens doorverwezen naar deze supportpagina op de Apple-website. Uit dit supportdocument blijkt dat zowel Face ID en de animoji uitgeschakeld worden als je dit bericht krijgt, net als enkele andere voorzieningen die gebruikmaken van de camera aan de voorzijde. Wat het defect precies veroorzaakt is niet duidelijk, maar als je deze melding krijgt lijkt het foute boel te zijn. Apple geeft aan dat een reparatie de enige oplossing is, maar in het geval van iCulture-lezer Pim bleek uit een diagnostische test vanuit Apple dat de sensoren wel werkten. Hieronder lees je hoe je contact opneemt met Apple Support, mocht je deze melding krijgen. Omdat dit onder de garantie valt kun je het beste snel een afspraak maken om je toestel in te wisselen voor een nieuwe.
Face ID schakelt uit bij lage batterij
Mocht Face ID bij jou ook even niet werken, controleer dan eerst het batterijpercentage. Als je batterijpercentage namelijk onder de 10% ligt, wordt Face ID automatisch uitgeschakeld. Laad dus eerst je iPhone X weer op om Face ID weer goed te laten werken. Net als bij Touch ID wordt Face ID ook uitgeschakeld als je je iPhone gedurende 48 uur of langer niet ontgrendeld hebt en als je het toestel opnieuw opgestart hebt. Ook vraagt Apple je om minstens één keer in de zes en een halve dag om je toegangscode in te voeren, net als bij Touch ID het geval was.
In onderstaand artikel lees je meer over de werking van Face ID en alle functies van de gezichtsherkenning.
Met dank aan iCulture-lezer Pim!
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Beveiligingslek in AirPlay: miljoenen apparaten nog steeds kwetsbaar (maar zo blijf je veilig) (30-04)
- Gerucht: 'Apple Watch SE 3 krijgt mogelijk groter scherm (in deze formaten)' (30-04)
- Gerucht: 'Alle iPhone 17-modellen krijgen deze krachtige upgrade voor AI' (29-04)
- 'Deze verbetering van het iPhone 17-scherm komt er toch niet (en vier eigenschappen die er wel komen) (29-04)
- Vierde beta van watchOS 11.5 voor ontwikkelaars (en derde voor testers) (28-04)
Face ID
Ontdek hoe Face ID werkt, de gezichtsherkenning op de iPhone en sommige iPads. Met Face ID ontgrendel je je toestel, doe je betalingen met Apple Pay, log je in in je bankieren- of wachtwoordenapp en meer. Hoe kun je Face ID gebruiken met en zonder aandacht, wat is het verschil met Touch ID en is Face ID wel veilig? Je leest het hier!

- Alles over Face ID
- Face ID instellen op iPhone en iPad
- Face ID gebruiken zonder aandacht
- Touch ID vs Face ID: wat zijn de verschillen?
- Face ID onopvallend uitschakelen
- Face ID werkt niet goed? Zo los je het op
- Face ID gebruiken voor inloggen bij websites
- Face ID gebruiken met zonnebrillen
- Tweede gezicht instellen voor Face ID
- Face ID met mondkapje of andere gezichtsbedekking gebruiken
Problemen met iOS 11. En ook weer andere problemen met de X nu.👎🤔 ik ga lekker tot volgend jaar wachten. En koop dan wel een X versie 2. Maar wel een plus.
Ik heb het ook gehad, en toen ik de Apple Support belde, willekeurig verwees naar KPN waar ik het toestel had gekocht. Die wisten ook niet wat ze ermee aan moesten. En ze verwees me naar de KPN winkel. Daar zou iemand kijken wat er precies aan schilder. Ik heb het toestel weer uit en weer aangezet en toen functioneert alles weer als vanouds‘s. Ik heb wel een ander probleem: ik heb een origineel Apple hoesje gekocht voor mijn iPhone X en dat zorgt dat mijn microfoon niet goed functioneert.
Iedere keer als ik iemand bel of als ik gebeld wordt dan lijkt het alsof ik mijn hand voor mijn mond houdt. Ik heb dit inmiddels bij Apple support gebeld en zoeken het voor me uit. Iemand anders er ervaring mee?
Bij mij werkt FaceID ook als de batterij lager is dan 10%
Face ID werkt bij mij enkel niet op 1%. Telefoon heeft dan ook animaties die erg traag zijn… heel vreemd
Ik ben echt spinnend tevreden met mijn X
@Peter Wijnants: Het probleem ligt niet aan je KPN provider!
Het probleem ligt aan het microfoontje in je X. Plus de software.!
Heb dit met meerdere toestellen gehad van Apple.
Dus zoek het in die 2 punten.