Google Mobile gebruikt ongedocumenteerde SDK-functies

Google gebruikt in Google Mobile een niet-gedocumenteerde methode om vast te stellen of de nabijheidssensor (proximity sensor) iets heeft gedetecteerd. Mag dat zomaar?

Google SpraakAlle ontwikkelaars zijn gelijk in de App Store, maar sommige hebben toch een speciale status bij Apple. De doorsnee ontwikkelaar wordt teruggefloten als hij een ongedocumenteerde slimmigheid in de SDK heeft ontdekt en dit in zijn applicatie wil gebruiken, zo hoorden we laatst van een ontwikkelaar. Apple weigert de applicatie in de App Store op te nemen en is pas weer bereid om te luisteren als de ontwikkelaar uitvoerig heeft beargumenteerd waar hij de gebruikte methode in de documentatie heeft gevonden. Bij Google blijkt dat niet het geval: Daring Fireball ontdekte dat in Google Mobile niet-gedocumenteerde methoden zijn gebruikt om toegang te krijgen tot de nabijheidssensor van de iPhone.

Met de nieuwe spraakfunctie van Google Mobile kun je de iPhone bij je oor houden. De nabijheidssensor (proximity sensor) herkent dit en bereidt de iPhone voor op een gesproken commando. De nabijheidssensor wordt door Apple zelf gebruikt om het scherm uit te schakelen tijdens telefoongesprekken. Gewone gebruikers kunnen de sensor niet gebruiken in hun applicaties, omdat er geen methode beschikbaar is om te bepalen of de nabijheidssensor is getriggerd. Google gebruikt in Google Mobile echter de ongedocumenteerde call proximityStateChanged om signalen van de nabijheidssensor te kunnen uitlezen. In feite overtreedt Google daarmee de gebruiksvoorwaarden van de SDK.

Er zijn nu drie mogelijkheden: (1) Apple keurde de applicatie goed zonder te realiseren dat een ongedocumenteerde methode werd gebruikt; (2) Apple wist ervan en keurde het toch goed; (3) Google vroeg vooraf toestemming aan Apple. Volgens John Gruber van Daring Fireball valt optie 3 af, “omdat Apple dit nooit zou doen”. Blijven over optie 1 en 2. Erica Sadun zegt dat het regelmatig voorkomt dat ongedocumenteerder methoden worden gebruikt. Dat zou ook de reden kunnen zijn waarom de applicatie vertraagd in de App Store verscheen. Maar, concludeert Crunchgear: er is zoveel willekeur en geheimzinnigheid in het goedkeuringsproces van Apple dat dit er ook nog wel bij kan.

Via: Daring Fireball

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 24 november 2008, 15:25
Categorie Apps

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.