Chayns: zelf iOS-app maken van je Facebook-pagina

Chayns laat consumenten en kleine bedrijven een eigen iOS-, Android-, BlackBerry- en Windows Phone-app maken op basis van je Facebook-pagina.

smartphone_ticketsZelf apps maken is een droom die voor veel mensen nog iets te ver is. Het kost niets om de gisteren besproken iOS-programmeercursus van Stanford te volgen, maar die tijdsinvestering vinden veel mensen teveel gedoe. Kant-en-klare oplossingen ‘uit een doos’ zijn ook nog niet massaal doorgebroken. Voor de doorsnee lezer van iPhoneclub is een paar honderd euro om met een app te kunnen sleutelen nog net iets te duur. Misschien is Chayns de oplossing. Deze aanbieder laat je gratis een eenvoudige app maken van je Facebook-pagina en belooft dat je binnen enkele minuten een app voor iOS, Android, BlackBerry en Windows Phone hebt.


Dat zal ongetwijfeld tot een nieuwe stortvloed aan crapapps, maar tegelijk heeft Chayns een aantal bekende namen aan zich weten te bieden. Organisaties die best geld hadden om een ‘echte’ app te laten ontwikkelen door een professioneel bureau: interieurwinkel Maison Riviera en de voetbalclubs Schalke 04 en FC Köln zouden al klant zijn bij Chayns. De apps kunnen een pushbericht sturen als er een nieuw item op je Facebook-pagina staat. Wil je extra opties, zoals een shop, dan moet je bijbetalen.

chayns-facebook-paginaChayns is actief in Nederland en Duitsland en claimt al meer dan 20.000 apps te hebben ontwikkeld voor klanten. Is het een slechte ontwikkeling? Het is maar hoe je er tegenaan kijkt. Als je de stroom aan nieuwe apps in de App Store bekijkt, is al wel duidelijk dat het gros daarvan totaal niets toevoegt. Maar soms hoeft dat ook niet: als de buurtwinkel al een Facebook-pagina heeft en daar een app van wil maken om klanten op de hoogte te houden, dan is dat prima. Het enige wat je wilt weten is wat de openingstijden zijn en wat de huidige acties en aanbiedingen zijn. Als drukbezette winkelier of kleine ondernemer heb je geen tijd om een Facebook-pagina, een app, een website en een Twitter-pagina bij te houden, terwijl je ook nog de inkoop en het personeelsbeleid moet regelen, dus waarom niet? Voor klanten van de winkel heeft het toegevoegde waarde, voor de rest van de wereld is het overbodige App Store-vulling.

Veel moet je je er natuurlijk niet bij voorstellen: de app toont de Facebook-fanpagina en de berichten die je hebt gepost. Maar je kunt er wel leuke extra’s in stoppen, zoals een ticketsysteem. Op de website legt het bedrijf uit hoe het kan dat de apps gratis zijn: in het kort komt het erop neer dat het om de grote massa gaat. Het achterliggende bedrijf Tobit.Software maakt wel kosten, maar als je die kosten verdeelt over alle apps, dan is dat maar een paar cent. Het sleutelwoord daarbij is: standaard. Wie tevreden is met de standaardoplossing betaalt niets, als je iets meer extra’s wilt moet je betalen. Aanpassing van een afbeelding kost bijvoorbeeld €35.

We zijn benieuwd of iCulture-lezers al met Chayns aan de slag zijn geweest en hoe de ervaringen ermee zijn.

Meer info: Chayns

Informatie

Laatst bijgewerkt
27 januari 2014 om 9:50
Onderwerp
Categorie
Apps

Reacties: 3 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.