Bug zorgt voor traag mobiel internet sinds iOS 13
Dataverbinding valt steeds wegUpdate 15:00 uur: na zo’n anderhalf uur is het tijd voor een tussenstand. Bij T-Mobile zijn de problemen het grootst, maar ook bij KPN en Vodafone heeft meer dan de helft van de stemmers op onze poll last van traag mobiel internet sinds iOS 13. Verder zijn er bij overige providers relatief veel problemen (meer dan 60%).
iCulture-podcasthost Elger bracht het onderwerp ter sprake in een tweet en kreeg veel reacties. Niet alleen van mensen met een iPhone 11 (Pro) bij T-Mobile, maar ook van mensen met andere toestellen die klant zijn bij andere providers. De iPhone heeft regelmatig geen of een heel trage dataverbinding, terwijl er wel 4G-verbinding is met voldoende streepjes. Voor sommige mensen is de oplossing om het toestel even in vliegtuigstand te zetten, maar er zijn ook mensen die pas weer data hebben na het rebooten van hun iPhone.
Op de iCulture-redactie hebben nog twee mensen last van het probleem, beide met een toestel uit de iPhone 11-serie bij T-Mobile. Niet alleen in Nederland trouwens, want ook tijdens het roamen kan het lijken alsof je volle 4G hebt, maar de data is zo traag dat je er niets mee kunt. Soms lost het probleem zich na lang wachten weer op, maar het kan helpen om de vliegtuigmodus even te activeren of het toestel te herstarten. Dat zal je dan wel een paar keer per week moeten doen, telkens wanneer de verbinding weer wegvalt.
Mijn iPhone 11 Pro heeft regelmatig geen dataverbinding (T-Mobile). Wel vol bereik, maar doet niks, zelfs notificaties komen niet door. Alleen aan- en uitzetten van mijn toestel werkt. Gebeurt een paar keer per week. Meer mensen last van toevallig?
— Elger van der Wel (@elger) October 15, 2019
We zijn uiteraard benieuwd of meer mensen hier last van hebben. Laat het weten via onderstaande poll! Heb je last van andere iOS 13-problemen, kijk dan eens in ons algemene bugs-artikel, want de kans is groot dat jouw probleem erbij staat. Of heb je misschien last van slechte batterijduur na de iOS-update? Ook daar hebben we een apart artikel over.
De poll behorende bij dit artikel is helaas niet meer beschikbaar. Onze excuses voor het ongemak.Je kunt de poll ook invullen via deze link.
- 2019 - 15 October, 14:51: De tussenstand: bij T-Mobile en overige providers heeft meer dan 60% last van trage data na iOS 13. We hebben een grafiek toegevoegd aan het artikel.
iOS 13


45 reacties
Donnerd
Ik heb nergens last van.. snel internet altijd.
F1WilliamsJeff
Ik heb erg veel last van Safari en dat hij niks of iets slecht laad. Moet heel Safari afsluiten en dan hopen dat hij het goed laad. Wordt er echt gek van. Ook mail doet de raarste dingen, laat oude mailtjes zien als ik hem open terwijl dat zeer onlogisch is. Verbindingen die wegvallen. Wordt soms een beetje moedeloos van deze update. Grootste spijt ooit van een iOS update.
Igor Antypov
Oh ja, ik heb iPhone XS Max met iOS 13.
Ik heb daar last van bij WiFi gebruik. Op werk of thuis reageert de toestel niet goed op WiFi snelheid terwijl alle overige toestellen in huis prima werken. Heb t-mobile thuis met 750mb internet. Werkt top. Op werk hebben we eigen netwerk en daar merk ik de laatste tijd ook issues met verbinding of dingen laden.
Waspoeder
Zeker last van vooral op wifi
Echt vervelend
Maar het is meer een safari probleem denk
Mark
11 Pro Max op T-Mobile, nergens last van.
bas
Mijn iPhone 7 met tele2 heeft er heel veel last van, ik vroeg mij al af of tele2 storingen had de laatste tijd. Het ligt zeker niet alleen aan safari, want ook een speedtest komt soms niet meer dan minder dan 1 mb/s door heen.
Mijn andere iPhone 7 met KPN en iOS 13 heeft er trouwens helemaal geen last van.
Davy de Vries
Sinds iOS 13 (ook de bèta’s voor de werkelijke release) kamp ik al met dit probleem. Ik switch tegenwoordig handmatig bij “instellingen > mobile netwerk > netwerkselectie”. Is voor mij vrijwel de snelste methode (sneller dan vliegtuigmodus) om te switchen naar andere provider en weer terug waardoor het probleem zich oplost. Echter opent netwerkselectie soms niet dan is nog de enige oplossing rebooten.
Rutger
Heb een iPhone 11 Pro Max met KPN en nergens last van. Net even een speed test gedaan en haal meer dan 100 Mbps op 4G.
Joost
Ja regelmatig last van gehad, zeker tijdens de iOS13 bèta’s. Het gebeurt vooral als je je standaard WiFi locatie verlaat. Dan lijk je 4G te hebben maar er is gewoon geen dataverbinding. Ik vermoedde dat het lag aan de (Vodafone) WiFi bellen instelling. Als die uit stond dan leek ik er geen last van te hebben. Blijkbaar gaat de schakeling van WiFi naar 4G dan niet goed. Enige oplossing die dan werkt is herstart van mijn iPhone (Xs).
Vasco
Ik en mijn vriendin krijgen ook van veel apps geen notificaties ik heb vodafone en zij t-mobile dus ik denk dat het aan de iphone 11 moet liggen of aan ios 13
Dimocash
Het is mij eenmaal overkomen.
Het leuke is dat ik dual sim heb, esim van tmobile en fysieke sim van kpn (zakelijk).
Bij beide had ik een trage verbinding. Na het herstarten van mijn toestel was dit pas opgelost.
Rinus
Is dit ook de reden waarom ik af en toe afbeeldingen op iMessage ontvang die van ontzettend slechte kwaliteit zijn en “kleiner” zijn dan een normale foto? Heb dat probleem nooit gehad en nu met iOS13 wel…Iemand anders ook last hier van?
®️utge®️
Ik raad aan om het volgende te doen:
– een iCloud backup maken;
– iPhone aan iTunes hangen en herstellen (zodat iOS er helemaal clean op komt te staan);
– iCloud backup terugzetten tijdens de installatie.
Nu zou alles perfect moeten werken!
Tim
Geen problemen hier met KPN mbt snelheid
Enigste is dat ik 2x een mailtje moet openen en dan is deze pas gelezen
of dat ik een 1tje bij mijn mailicoon zie, en als ik deze open, ik 3 seconden moet wachten en dan is het nieuwe mailtje er pas.
Jos
Dit heb ík sinds de XS. Is volgens mij een hardware probleem. Ga er iig nog mee terug naar Apple. Ik moet ook telkens vliegtuigmodus aan uit zetten.
Jos
Dit heb ik ook gedaan en lijkt het issue met WiFi naar 4G opgelost te hebben. Alleen heb ik nog steeds dat ik soms niet gebeld kan worden. Opnieuw opstarten lost het probleem op.
Redactie iCulture
(Red.) De tussenstand: bij T-Mobile en overige providers heeft meer dan 60% last van trage data na iOS 13. We hebben een grafiek toegevoegd aan het artikel.
Chris
iOS13 is echt de slechtste iOS update ooit. Vanaf mijn 3G heb ik nog nooit zoveel irritatie gehad rondom iOS. Wat een gepruts en gedoe.
En tuurlijk snap ik de complexiteit en heb ik geen oplossing, maar dit kan zo echt niet.
Eddy
Ik heb hetzelfde ook dual sim en maar een paar keer gehad, ik zit overdag constant op 4G
MTtje
Nu in Singapore, met 4G goede verbinding met M1 netwerk, soms inderdaad geen internet, vliegtuigstand aan/uit daarna werkt het weer wel. Op Iphone 11pro laatste firmware. Wel erg vervelend
Denis
Geen last van traag internet maar heb wel problemen met mijn sleutelhanger in iCloud onder iOS 13.1.2 op XS Max en IPad 12.9 dat die niet aan wil. Heb idee dat het samenhangt met de update MacBook naar Catalina waar ik ook de melding had met sleutelhanger en iCloud maar die uiteindelijk wel kon activeren.
Danny
Xr KPN werkt goed
Jan
@Waspoeder: XS. Ik zit nog op IOS 12.4 maar heb ook al een tijdje slechte verbinding wanneer ik surf via safari… zowel wifi als 4G. Blijft vaak hangen…
even wisselen van 5 naar 2.4 of omgekeerd of vlug mobiel aan en uit, lost dit dan op.
Zou het dus IOS 13 gerelateerd zijn of eerder safari of iets anders?
Patrick
Zojuist een test met speedtest gedaan. 150Mb down, 52Mb up bij Vodafone over 4G. Goed genoeg.
Bollie
Ik zit mijn X bij KPN en heb helemaal nergens last van. Ook niet van bugs.
Alles loopt als een zonnetje.
Eric
Limburg Tele2 173 mbit/s downloaden 44 mbit/s uploaden…prima lijkt me😉
Bastian
Precies hier hetzelfde met mijn X.
Dick de wit
Heb het idee dat mijn WiFi van ziggo ook langzamer is. Vergelijkbaar met ander apparatuur op de WiFi.
Robenroute
Problemen met zowel een 7 als een 6s+ (beide T-Mobile) als ook met een iPad 4G (Vodafone). Het is veel en diep zuchten met iOS de laatste tijd…
Martin
Met Speedtest gemeten op een iPhone XR met iOS 13.1.2 en T-mobile 48,4 down en 18,7 up. Op de iPhone 11 Pro met iOS 13.2 beta 2 en Vodafone 275 down en 48,8 up. Gemeten op hetzelfde tijdstip en zelfde server.
Cysmoke
Xs Max, sinds iOS 13.1.2 last van trage WiFi terwijl de rest op het draadloze netwerk geen hinder ondervindt.
Eric
Mijn batterij gaat wel sneller leeg met iOS 13
San
Zowel op de WiFi als bij Vodafone nergens last van met mijn 8+.
Herman
Eigenlijk altijd al wat last van gehad. Even in vliegtuig modus et voila weer internet. Gebeurd af en toe…
J
Dacht eerst dat het met Dual/eSim te maken had, maar nu ik dit zo lees ben ik toch niet de enige. Ook T-Mobile hier op beide simkaarten (XS Max).
Bart
Sinds IOS 13 erg traag 4G internet via T-Mobile. Dit is ook al veel eerder gemeld maar Apple is zo vreselijk traag met het fixen van bugs. Zoiezo zitten er veels te veel bugs in IOS 13
Patricia
iPhone 7, t-mobile
Ook traag internet na de update, zowel WiFi als 4g. Probeer hem dan van WiFi af te halen wat steeds niet lukt.
Tevens valt hij soms ineens uit en start dan vanzelf weer op.
Sabine
IphoneXr Ziggo (WiFi) en Telfort (4G)
Ik heb last van dit probleem bij WiFi gebruik en heel af en toe bij 4G. Op het werk of thuis reageert het toestel niet goed op WiFi. Lijkt het te doen maar de snelheid is erg traag. Dit terwijl mijn andere apparaten thuis/werk prima werken. Ook op het werk ervaar ik problemen met de WiFi verbinding i.c.m. pagina’s laden.
Toestel is al opgestuurd voor reparatie. Geen (hardwarematige) problemen geconstateerd. Ligt het dan toch aan de IOS 13 updates?
Dennis
iOS 13.1.3 geinstalleerd, sinds vrijdag geen problemen meer gehad, alleen net weer geen 4G… Na een reboot van het toestel werkt het weer.
iPhone 11 pro – iOS 13.1.3.
CB
Rete traag internet zowel WiFi als 4G zo nu en dan. Op XS en iPad Pro en Catalina op m’n MacBook Air ook Safari problemen. Pagina laad niet. Melding dat m’n internetverbinding verbroken is, terwijl dat niet zo is. Super vervelend.
Zit bij KPN en thuis heb xs4all. Ik denk toch dat t aan iOS en macOS ligt.
Voorheen nergens last van. Tijd voor maar weer een update 🤯
Aag
Tot mijn verbazing lees ik dat ik niet de enige ben met verbindingsproblemen. Heb mijn Xr al zo vaak opnieuw opgestart, dat ik begon te twijfelen of het toestel nog wel goed was. En of die chip van die andere fabrikant hier niet debet aan is. Ik heb er niet veel verstand van, heb de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt. Dacht eigenlijk dat ik de Xr moest gaan dumpen om die fabrikant van deze chip misschien nog niet zo ver ontwikkeld is en kinderziektes heeft. Geen idee of het daar aan ligt, maar het lijkt de begindagen van het internet weer. Fucking irritant dat ik steeds geen verbinding heb, voornamelijk wifi. Mijn hele KPN netwerken zijn niet eens te vinden op mijn Xr als ik geen verbinding heb. En dan helpt soms rebooten ook niet altijd. Wel een goede reden om die telefoon weg te leggen trouwens. Dat dan weer wel.
Vincent
Mijn problemen met 4G zonder verbinding doen zich vooralsnog alleen voor in het stationsgebied van Utrecht CS met mijn nieuwe IPhone 11 pro. Op zo’n 300m afstand begint het meestal weer te werken. Als dat niet gebeurt telefoon uit en opnieuw opstarten
Pieter
Sinds 3 weken een iPhone 11. Ook ik soms geen data maar wel 4G verbinding. Wifi altijd goed.
Frappant: Ik merk het “4G – geen data – probleem” steeds in de auto met de TomTom GO app. Geen file- informatie. X kruisje bij het autootje. 1e keer dacht ik dat de TomTom GO app was vastgelopen. Maar toen merkte ik dat ik in safari ook geen dataverbinding had. Vliegtuigstand en weer terug helpt niet. Alleen reboot helpt. Niet zo handig tijdens het rijden.
Gebeld met Apple na 14 dagen dat ik de iPhone 11 wilde retourneren. Ze hebben me toen 14 dagen extra proeftijd gegeven. Die is nu bijna voorbij. Nu lees ik dat het een bug is in iOS 13. Tja, dan zal het geen hardwareprobleem zijn dus ik houd het toestel dan maar denk ik…
Jaap
Ik merk het ook, 3 keer meegemaakt in 25 dagen tijd.
iPhone 11 PRO MAX en T-Mobile. 4G valt soms weg; het lijkt bij mij te gebeuren in gebieden met veel mensen en slecht bereik. Je ziet dan dat de telefoon het moeilijk krijgt totdat de verbinding wegvalt. Terwijl er volgens de display op de telefoon gewoon 4G-bereik zou moeten zijn.
Deze verbinding komt niet meer uitzichzelf goed. Je zal dus iets moeten doen. Bij mij is het voldoende om even via het snelmenu (rechtsbovenin omlaag swipen) even het groene knopje met antenne (mobiel netwerk) uit-en aan te zetten. Dan is de 4G verbinding weer hersteld.
Gezien de grote hoeveelheid aan reacties op verschillende iPhones en providers zal het te maken hebben met iOS 13. Waarbij T-Mobile er gevoeliger voor lijkt te zijn dan andere providers.
Schreve
Hier hetzelfde probleem. iPhone 11 pro Max hersteld de verbinding niet na terugkomst in bereikbaar gebied (ben aan het werk in een bunker) in het scherm staat 4g met volle strepen maar je kunt niks. Mobiele data uitzetten en weer aan helpt maar ik wordt er wel gek van om dat 15 keer per dag te doen….