Bankpasjes vaker defect door smartphones

Door gebruik van smartphones met sterke magneten en kompassen, zijn bankpasjes vaker kapot

smartphone pinpasDoor de straling van smartphones blijken bankpasjes vaker defect te raken. Dat blijkt uit informatie van de Rabobank, waar sinds de opkomst van de smartphones veel klachten binnenkomen over ‘gedemagnetiseerde’ bankpassen. ABN Amro heeft op pashouders een waarschuwing geplakt, om mensen te waarschuwen hun telefoon niet in de buurt van de bankpas te bewaren. SpitsNieuws wint vandaag de prijs voor meest sensationele artikelkop: ‘iPhone is bankpaskiller’! Maar in feite gaat het niet alleen om de iPhone: elke smartphone en pasjes van alle banken hebben ermee te maken.


Volgens Rabobank-woordvoerder Milou Verhaegh beschikken smartphones zoals de iPhone, Blackberry en Android-toestellen over een sterke magneet, die gebruikt wordt voor toepassingen als kompas en metaaldetectie. Sommige klanten moeten elke drie maanden een nieuwe pas aanvragen, omdat de bankpas bij het pinnen niet meer wordt herkend. Overigens kunnen de passen ook kapot gaan door magnetische sluitingen van portemonnees en tassen, luidsprekers, magneetborden en anti-diefstalplaatjes uit winkels.

“Door de jaren heen zijn er steeds meer magnetische invloeden gekomen, met name van smartphones, maar ook van tassen en portemonnees met een magnetische sluiting”, zegt Verhaegh. De bank maakt niet bekend hoeveel pasjes er gemiddeld kapot gaan door de magneten, maar raadt wel aan om het pasje voortaan gescheiden te bewaren. Een hoesje zoals op de foto is dan ook niet aan te raden.

Reacties: 66 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.