Apple bevestigt: ‘T2-chip maakt sommige Mac-reparaties lastiger’

Apple's T2 beveiligingschip beschermt je tegen ongewenste aanvallen, maar dat heeft ook gevolgen voor reparaties. Apple heeft bevestigd dat bepaalde onderdelen alleen mogen worden vervangen door een geautoriseerde partij.

T2-chip maakt reparaties moeilijker

De T2-chip wordt onder andere gebruikt in de Mac mini 2018 en de MacBook Air 2018. Het zorgt ervoor dat er tijdens het opstartproces geen kwaadaardige software gestart kan worden en het schakelt de microfoon hardwarematig uit zodra je de laptop dichtklapt. Ook zorgt de T2-chip dat je Hé Siri kunt gebruiken. Maar het heeft ook consequenties voor reparaties van je MacBook en Mac.


Alleen bepaalde, geautoriseerde onderdelen zullen werken in machines met T2-chip, geeft Apple toe. Als belangrijke onderdelen zoals de Touch ID-sensor of het moederbord zijn vervangen, dan zal de T2-chip zorgen dat de Mac niet meer gebruikt kan worden totdat speciale diagnostische software is gebruikt. Het is nog niet duidelijk welke reparaties ermee te maken krijgen. Het heeft te maken met een nieuw beleid voor reparaties, dat al in oktober opdook. Apple informeerde erkende serviceproviders toen over de nieuwe procedure, waarvoor speciale software nodig is na het uitvoeren van bepaalde hardware-ingrepen.

Trackpad in MacBook Air 2018 teardown van iFixit.

Apple Service Toolkit 2

De software heet Apple Service Toolkit 2 en werkt in samenhang met de T2-chip. Het bevat onder anderen een ‘Mac Resource Inspector’ en tools die zaken als het geheugen, display, stroomadapters en het koelsysteem controleren. De software is alleen beschikbaar voor mensen die toegang hebben tot Apple’s Global Service Exchange (GSX) netwerk. Het zal daarom lastiger zijn om je MacBook zomaar ergens in reparatie te geven. Volgens Kyle Wiens, CEO van iFixit, is de maatregel mogelijk bedoeld om meer controle te houden over wie reparaties kan uitvoeren. Ook heeft Apple op deze manier meer controle over de onderdelen die gebruikt mogen worden. Wiens vermoedt een complot van Apple om meer marktaandeel naar zich toe te trekken en het brood uit de mond te stoten van kleine bedrijfjes. Of wellicht wil Apple hiermee meer controle uitoefenen op het netwerk van erkende servicepartijen, filosofeert Wiens.

iFixit heeft het ook zelf getest: ze vervingen het beeldscherm en het moederbord van een 13-inch MacBook Pro. Maar eerlijk gezegd: dat lukte zonder problemen. Volgens Apple is het mogelijk om het scherm te vervangen, maar voor een nieuw moederbord zou eigenlijk de AST 2 software nodig zijn geweest.

Reacties: 0 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.