Apple wil slaap verbeteren

Apple wil je slaap verbeteren met slaapdoelen, powernaps en slimme wekker

Apple heeft nieuwe slaapfuncties bedacht, waarbij je wekker automatisch wordt ingesteld op basis van je activiteiten, afspraken en behoefte aan slaap.

Apple zorgt er al voor dat je vaker gaat sporten, regelmatig ademhalingsoefeningen doet en niet urenlang achter je bureau blijft zitten. Nu willen ze ook je slaap te gaan verbeteren met een slimme wekkerfunctie, die rekening houdt met je slaapritme en dagelijkse routines.

Waakmelder en Bedtijd iOS 10

Apple wil je nachtrust verbeteren

Op slaapgebied doet Apple nog niet zoveel, al blijkt uit de populariteit van apps zoals Sleep Cycle dat er wel degelijk behoefte aan is. Apple werkt achter de schermen aan een eigen oplossing: een wekker die je niet zelf hoeft in te stellen. Hij past zich aan bij je dagelijkse routines en slaapritme. Zo houdt de wekker automatisch rekening met de drukte van vandaag en de afspraken die je morgen hebt staan.

Hoe drukker jij het hebt, hoe meer Apple rekening houdt met een goede nachtrust. In de toekomst hoef je er misschien niet eens over na te denken en laat je de intelligente algoritmes van Apple jouw dagritme bepalen. In een patent is te zien dat Apple het zoekt in zowel hardware als software. Met een apparaat kun je slaappatronen meten, om met de vergaarde informatie vervolgens je slaapgedrag te optimaliseren.

Apple wil slaap verbeteren

Momenteel heeft Apple al wel de functies Bedtijd en Waakmelder, die ervoor zorgen dat je op tijd naar bed gaat en voldoende slaapt.

Met de nieuwe ideeën wil Apple nog een stap verder gaan met slaapdoelen en het analyseren van de activiteiten die je uitvoert vlak voor het slapengaan. Je wilt bijvoorbeeld voor het slapen gaan nog tanden poetsen, douchen, de hond uitlaten, de tuinverlichting uit doen en de gordijnen sluiten. De iPhone kan detecteren of je al deze handelingen gedaan hebt en zo beter je slaaprituelen leren kennen.

Door te vergelijken met andere nachten kan Apple achterhalen hoe de rituelen invloed hebben op je slaapgedrag. Hoe lang heeft het bijvoorbeeld geduurd voordat je in slaap viel? Ben je ‘s nachts nog uit bed geweest? Hoeveel uren heb je geslapen? Als Apple eenmaal je gedrag kent, kan de slimme wekker ook advies geven, bijvoorbeeld hoe laat je naar bed moet gaan en hoe vroeg je weer moet opstaan om op tijd bij je eerste afspraken van die dag te zijn. Begint je dag later, dan kun je ook wat langer in bed blijven liggen.

Apple beschrijft ook een powernap-functie, waarbij je aangeeft hoe lang je wilt slapen (bijvoorbeeld 15 minuten). Door je vinger op het scherm te drukken kun je de wekker starten. Na een kwartier gaat het alarm af.

Slimme wekker

Hoe die wekker eruit ziet? Dat kan van alles zijn, bijvoorbeeld een iPhone, Apple Watch of HomePod. Het kan ook een sensor zijn, zoals die van Beddit. Deze start-up nam Apple een tijdje geleden over en het wachten is nu op de eerste slaapfuncties die duidelijk uit de koker van Beddit afkomstig zijn.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 27 juni 2017, 15:26
Categorie Achtergrond
Onderwerpen slapen, wekker

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.